
Telewizja w Europie:

Raporty powtórne 2008

POLSKA



Published by

OPEN SOCIETY INSTITUTE

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

400 West 59th Street
New York, NY 10019

USA

© OSI/EU Monitoring and Advocacy Program, 2008
All rights reserved.

TM and Copyright © 2008 Open Society Institute

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

Websites
<www.eumap.org>

<www.mediapolicy.org>

Design & Layout by Q.E.D. Publishing

http://www.eumap.org
http://www.mediapolicy.org


P O D Z I Ę K O W A N I A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  3

Podziękowania 
Ten raport dotyczący Polski został opracowany w ramach serii raportów 
monitorujących zatytułowanych „Telewizja w Europie – raporty powtórne 2008”. 
Raporty te przedstawiają sytuację w dziewięciu krajach z dwudziestu, które obejmowała 
pierwotna seria z 2005 roku „Telewizje w Europie: regulacje, polityka i niezależność”. 
Raport z 2008 roku obejmuje kraje: Albanię, Bułgarię, Czechy, Włochy, Litwę, 
Macedonię, Polskę, Rumunię i Słowację. 

Obie serie raportów zostały przygotowane przez EU Monitoring and Advocacy 
Program (Program Monitoringu i Formowania Opinii Unii Europejskiej, EUMAP), 
będący częścią Open Society Institute (Instytutu Wolnego Społeczeństwa, OSI) oraz 
przez Network Program (Program Mediów) działający w ramach Open Society 
Foundation (Fundacji Otwartego Społeczeństwa), we współpracy z lokalnymi 
ekspertami.  

EUMAP i NMP wyraża uznanie następującym osobom za ich wiodącą rolę w 
przygotowaniu i sprawdzeniu raportów krajowych. Ostateczną odpowiedzialność za 
treść raportów ponoszą jednak wymienione wyżej programy. 

„Telewizja w Europie – raporty powtórne 2008, Polska” 

Redaktorzy 

Marius Dragomir (Media Program) kierownik projektu i redaktor naczelny 

Mark Thompson (Media Program) redaktor 

Reporter w Polsce 

Andrzej Krajewski niezależny konsultant 

OSI Team 

Gordana Janković (Media Program) dyrektor programowy 

Biljana Tatomir (Media Program) zastępca dyrektora 

Miriam Anati (EUMAP) promocja i kontakty 

Andrea Gurubi Watterson (EUMAP) koordynator programu 

Csilla Tóth (EUMAP) asystentka programu 

Joost van Beek (EUMAP) menadżer strony internetowej 

Sergey Shabanov (EUMAP) projektant strony internetowej 



 



W S T Ę P  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  5

Wstęp 
„Telewizja w Europie – raporty powtórne 2008” jest projektem monitorującym EUMAP 
(EU Monitoring and Advocacy Program – Program Monitoringu i Formowania 
Opinii Unii Europejskiej) Instytutu Otwartego Społeczeństwa (OSI) oraz Media 
Program działającego w ramach Fundacji Otwartego Społeczeństwa. Projekt stanowi 
przedłużenie i rozwinięcie raportów przygotowanych w ramach pierwotnego projektu: 
„Telewizje w Europie: regulacje, polityka i niezależność”, ogłoszonego w październiku 
2005 roku, który obejmował 20 krajów. 

Raporty z roku 2005 prowadziły do wniosku, że kluczowa rola telewizji we 
wspomaganiu demokracji w Europie jest zagrożona. Dowodziły, że w walce 
konkurencyjnej, jaką nadawcy publiczni toczą ze stacjami komercyjnymi, są oni 
zmuszani do poświęcania w niej jakości programu i że wiele z nich uzależnia się od 
rządów lub partii politycznych. Co więcej, telewizje komercyjne łączą się w coraz 
większe grupy, często mające oczywiste powiązania polityczne. Te wydarzenia zagrażają 
pluralizmowi nadawców i ich zróżnicowaniu, co na szczególne ryzyko naraża nowe 
demokracje Europy Środkowej i Wschodniej. 

Pierwotny projekt „Telewizji w Europie” oraz jego promocja zakończyły się czerwcu 
2006 roku. Od tego czasu Network Media Program zorganizował i sfinansował wiele 
projektów powtórnych, które zostały przeprowadzone przez organizacje partnerskie w 
wybranych krajach. Ich celem było rozwinięcie i promocja wniosków i stwierdzeń 
zawartych w pierwszych raportach. 

W wielu krajach uwzględnionych w pierwszym raporcie z 2005 roku, w wielu 
dziedzinach, którymi się on zajmował, zaszły ważne wydarzenia. Raport powtórny, 
opublikowany w marcu 2008 roku w Londynie, śledzi je w ośmiu krajach: Albanii, 
Bułgarii, Czechach, Włoszech, na Litwie, w Macedonii, Polsce, Rumunii i na Słowacji. 
Te kraje zostały wybrane ze względu na stałe poważne zmiany w ich krajobrazie 
medialnym. 

„Telewizja w Europie – raporty powtórne 2008” przedstawia najważniejsze zmiany w 
prawodawstwie medialnym, polityce i na rynku, które miały miejsce w ostatnich trzech 
latach. Ocenia także postęp lub jego brak, jaki zrobiły analizowane kraje w dążeniu do 
niezależności i pluralizmu swoich nadawców. 

Obecny raport, podobnie jak pierwotny z 2005 roku, skierowany jest do polityków, 
przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, środowisk naukowych po to, by tam, 
gdzie to możliwe, wywołał on potrzebne zmiany. 

Raport ten został przygotowany przez lokalnych ekspertów z dziewięciu krajów, 
wspieranych przez partnerskie organizacje pozarządowe. Wszystkie raporty narodowe 
oparte są na tej samej metodologii, co zapewnia analizę porównawczą. OSI i OSF biorą 
jednak odpowiedzialność za ich treść. 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8  
6 

O EUMAP 

EUMAP, Program Monitoringu i Formowania Opinii Unii Europejskiej, należący do 
Instytutu Wolnego Społeczeństwa (OSI), śledzi przestrzeganie praw człowieka i rządów 
prawa w krajach Unii Europejskiej, kandydatów do niej oraz potencjalnych 
kandydatów do UE. 

EUMAP współpracuje z lokalnymi ekspertami i organizacjami pozarządowymi w 
przygotowaniu swoich raportów, kolportowanych szeroko w Europie i na świecie. 
Celem raportów jest zachęcenie do szerszego udziału w formowaniu wspólnych 
wartości demokratycznych Unii Europejskiej oraz stałego monitorowania stanu 
przestrzegania praw człowieka w krajach Unii.  

Poza raportami na temat telewizji w Europie, uwaga EUMAP zwrócona jest obecnie na 
kwestie dostępu do edukacji dla Romów oraz sytuacji muzułmanów w wybranych 
krajach europejskich.  

Poprzednie raporty EUMAP obejmowały serię „Telewizja w Europie” z roku 2005, 
raporty na temat ochrony praw mniejszości, praw ludzi z niedorozwojem umysłowym, 
niezależności wymiaru sprawiedliwości, korupcji oraz jej zapobieganiu, a także równych 
praw kobiet i mężczyzn.  

Wszystkie raporty EUMAP oraz więcej informacji o programie są dostępne na stronie 
www.eumap.org. 

O Media Program 

Program Mediów nastawiony jest na wspieranie niezależnego, profesjonalnego, 
jakościowego dziennikarstwa oraz mediów, przede wszystkim w krajach 
przechodzących proces demokratyzacji i budujących dobrze funkcjonujące rynki 
medialne. 

Program Mediów wspiera inicjatywy mające na celu dostosowanie prawa związanego z 
mediami do międzynarodowych standardów demokratycznych, podnoszenie 
kwalifikacji zawodowych dziennikarzy i zarządów mediów, umacnianie organizacji 
profesjonalnych w mediach oraz ustanawianie w nich mechanizmów 
samoregulacyjnych. Program Mediów wspiera te media, które opowiadają się za 
wartościami otwartego społeczeństwa oraz wysiłki podejmowane dla monitorowania i 
przeciwdziałania naruszeniom wolności mediów. Promuje także takie zmiany w 
polityce wobec mediów, które zapewniają pluralizm ich własności i różnorodność 
opinii wyrażanych w mediach. 

Chociaż tradycyjnie Program Mediów skupiał uwagę na Europie Wschodniej, 
Środkowej i Południowo-Wschodniej, krajach Wspólnoty Niepodległych Państw oraz 
Mongolii, to jednak w ciągu ostatnich lat poszerzył zakres swojej działalności na kraje 
Zachodniej i Południowej Afryki, Południowo-Wschodniej Azji oraz Ameryki 
Łacińskiej. 

http://www.eumap.org


 

 

Telewizja w Europie: 

Raporty powtórne 2008 

Polska 
Autor: Andrzej Krajewski 

 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
8 

Spis treści 

 A. Streszczenie  ...........................................................................  11 

 B. Rekomendacje  ......................................................................  12 

 1. Rekomendacje oryginalne z raportu 2005  ........................  12 
 1.1 Polityka  ....................................................................  12 
 1.2 Organ regulacyjny (KRRiT)  .....................................  13 
 1.3 Nadawca publiczny (TVP)  .......................................  14 
 1.4 Nadawcy prywatni  ....................................................  15 

 2. Nowe rekomendacje na podstawie raportu z roku 2008  ...  15 
 2.1 Cyfryzacja .................................................................  15 
 2.2 Debata publiczna  ......................................................  15 
 2.3 Nadawcy publiczni  ...................................................  15 

 C. Główne ustalenia powtórnego monitoringu  ..........................  16 

 1. Środowisko nadawcze w ogóle  .........................................  16 
 1.1 Podstawowe wydarzenia w ustawodawstwie 

i polityce  ..................................................................  16 
 1.2 Zasady prawne UE  ...................................................  16 
 1.3 Rynek nadawców  ......................................................  17 

 2. Regulacja i koncesjonowanie sektora telewizyjnego  ..........  19 
 2.1 Regulator i zasady jego pracy  ....................................  19 
 2.2 System koncesyjny  ....................................................  22 

 3. Regulacje i zarządzanie telewizja publiczną  ......................  28 
 3.1 Tworzenie prawa i polityka wobec TVP  ....................  28 
 3.2 Struktura zarządzania telewizją publiczną  ..................  29 
 3.3 Finansowanie mediów publicznych  ...........................  34 
 3.4 Standardy dziennikarskie  ..........................................  38 

 4. Nadawcy komercyjni  .......................................................  41 
 4.1 Regulacje i zarządzanie ..............................................  41 
 4.2 Własność i własność krzyżowa  ..................................  41 
 4.3 Rynek reklamowy  .....................................................  43 
 4.4 Standardy dziennikarskie i niezależność  ....................  46 
 4.5 Nadawcy regionalni i lokalni  ....................................  46 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
9 

 5. Ramówka programowa  ....................................................  47 
 5.1 Program  ....................................................................  47 
 5.2 Ogólne zasady informowania  ....................................  48 
 5.3 Ogólne zasady producenckie  .....................................  49 
 5.4 Limity  .......................................................................  49 
 5.5 Obowiązki nadawców publicznych  ............................  49 
 5.6 Obowiązki nadawców prywatnych  ............................  51 

 6. Wnioski  ...........................................................................  52 

  ANEKS 1. Akty prawne przytoczone w tym raporcie  .......  54 

  ANEKS 2. Bibliogafia  ......................................................  55 
 

Spis tabel 
Tabela 1. Udziały w rynku głównych stacji TV 2002–2006  ....................................  19 
Tabela 2. Kanały cyfrowe największych prywatnych nadawców w Polsce  .................  27 
Tabela 3. Programy cyfrowe TVP  ...........................................................................  28 
Tabela 4. Budżet TVP 2004–2007 (w rozbiciu na źródła przychodów)  ...................  35 
Tabela 5.Kto płaci a kto nie płaci abonamentu? (w tysiącach)  .................................  36 
Tabela 6. Politycy w ogólnopolskich programach informacyjnych TVP 16 

października – 25 listopada 2006  ...........................................................  39 
Tabela 7. Reklama jako odsetek czasu programowego  .............................................  44 
Tabela 8. Udział w przychodach z reklamy TV w 2006 

(odsetek ogółu wydatków)  .....................................................................  45 
Tabela 9. Udział gatunków w programach prywatnych i publicznych TV 

w 2006 roku  ..........................................................................................  48 
Tabela 10. Programy TVP wypełniające ogólne zobowiązania misji publicznej 

w latach 2003–2006 (udział w całości czasu antenowego w proc.)  ..........  51 
 

Lista skrótów 
IPN Instytut Pamięci Narodowej 

KRRiT Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji 

LPR Liga Polskich Rodzin 

NSA Naczelny Sąd Administracyjny 

OBWE Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
10

PAP Polska Agencja Prasowa 

PiS Prawo i Sprawiedliwość 

PO Platforma Obywatelska 

SDP Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich 

SLD Sojusz Lewicy Demokratycznej 

TVP Telewizja Polska 

UKE Urząd Komunikacji Elektronicznej 

UOKiK Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 

 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
11

A. Streszczenie 
Polskie media elektroniczne znajdują się w kluczowym momencie swojego rozwoju. 
Nadawca publiczny, Telewizja Polska (TVP), nadal utrzymujący ponad połowę 
telewizyjnej widowni i dochodów reklamowych, jest starzejącym się polityczno-
komercyjnym molochem. Biorąc pod uwagę spadające przychody z abonamentu, który 
zgodnie z zapowiedziami rządu ma zniknąć zupełnie do końca 2008 roku, desperacką 
walkę o telewizyjny rynek reklamowy oraz tracenie przez TVP młodszej, bardziej 
wykształconej i zamożniejszej widowni, przyszłość nadawcy publicznego wygląda kiepsko. 

Rząd PO usilnie stara się zmienić kierownictwo TVP, nominowane przez poprzedni 
rząd PiS. Przyszłość TVP jest w centrum gorącej publicznej debaty. Jeżeli parlament w 
istocie zlikwiduje płacenie abonamentu przez obywateli, to zamiast niego nadawca 
publiczny otrzyma finansowanie z budżetu za pośrednictwem Funduszu Misji 
Publicznej. Zasilanie tego funduszu pochodzić będzie między innymi z opodatkowania 
prywatnych nadawców telewizyjnych, które ma być wprowadzone za odstąpienie im 
części obecnych dochodów reklamowych TVP. 

Niektórzy politycy mówią o prywatyzacji TVP2, TVP Info i o przejęciu 
odpowiedzialności za 16 ośrodków regionalnych TVP przez władze samorządowe, 
aczkolwiek rząd zaprzecza, by miał jakiekolwiek plany prywatyzacji TVP. Gdyby 
jednak takie plany rzeczywiście zostały zrealizowane, prowadziłoby to do poważnych 
zwolnień w TVP, gdzie pracuje obecnie 4600 osób. Taka akcja zlikwidowałaby setki 
synekur rozdzielanych w TVP przez wszystkie kolejne rządy od 1989 roku, a nawet 
wcześniejsze. Nic dziwnego, że największymi przeciwnikami nastawionych na 
realizowanie misji, odpolitycznionych mediów publicznych są ich władze. Obecnie, by 
obejrzeć programy misyjne poza informacjami, publicystyką polityczną i programami 
dla dzieci, trzeba zarywać noce. W najlepszym czasie antenowym wzgląd na oglądalność 
bije na głowę misję. 

Rozkwitają prywatne stacje telewizyjne, które uruchamiają nowe kanały tematyczne 
przygotowując się do przejścia na nadawanie cyfrowe, planowanego na rok 2012, kiedy 
to Polska i Ukraina będą gospodarzami Euro2012, mistrzostw Europy w piłce nożnej. 
Najmocniejszymi stacjami, mającymi swoje platformy cyfrowe, są Polsat i TVN, ale 
mniejsza TV Puls, wzmocniona inwestycją News Corporation, także napina muskuły. 
Proces stopniowego przechodzenia z nadawania analogowego na nadawanie cyfrowe 
może zacząć się przed rokiem 2012. 

Pluralizm mediów pomaga w utrzymaniu standardów dziennikarskich, jednakże 
upolitycznienie mediów publicznych i komercjalizacja wszystkich mediów zagraża etyce 
dziennikarskiej. Brak silnych organizacji zawodowych dziennikarzy ułatwia 
upolitycznienie mediów, a brak związków zawodowych w mediach poddaje 
dziennikarzy presji ze strony ich właścicieli i kierownictw. 

 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
12

B. Rekomendacje 
1. REKOMENDACJE ORYGINALNE Z RAPORTU 2005 1 

Ogólnie, mimo pewnego postępu, jaki trzeba odnotować w pracy KRRiT w pewnych 
dziedzinach (takich jak przyjęcie jasnych zasad mianowania członków Rady Nadzorczej 
TVP oraz Zarządu na podstawie doświadczenia zawodowego i braku konfliktu 
interesów), zalecenia z pierwszego raportu OSI (Open Society Institute) nie zostały 
przyjęte i wiele z nich pozostaje nadal aktualnych. 

1.1 Polityka 

Cyfryzacja 

1. Rząd powinien wyjaśnić plan 
przejścia do telewizji cyfrowej, w tym 
szczególnie przyjąć klarowną strategię 
określającą, jakie będą zachęty dla 
nadawców i odbiorców do udziału w 
tym przejściu oraz przedstawić jasny 
plan zaangażowania się finansowego 
ze strony budżetu państwa. 

Ta rekomendacja została w części wykonana. Co prawda 
kwestia finansowego udziału państwa w przekształceniu 
cyfrowym nie jest jasna, ale zakończony został wybór 
standardu technicznego, a UKE zaprezentowała strategię 
zachęcania do zmian nadawców i telewidzów. Proces 
wydłużył się z powodu przekazania odpowiedzialności z 
KRRiT do UKE, ale w roku 2008 nabrał tempa. 

 

                                                 
 1 “Poland” in Open Society Institute, Television across Europe: regulation, policy and independence, 

Budapest, 2005 (dalej OSI/Poland), ss. 1146–1147. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
13

1.2 Organ regulacyjny (KRRiT) 

Debata publiczna 

2. KRRiT, sejmowa Komisja Kultury i Środków 
Przekazu oraz eksperci medialni powinni 
zorganizować szczegółowa debatę publiczną na 
temat przyszłości regulacji nadawców 
elektronicznych w Polsce, a szczególnie roli i 
misji TVP. Celem debaty powinno być 
osiągnięcie kompromisu w tych sprawach i 
wypracowanie szczegółowych rekomendacji, 
które będą następnie wprowadzane w życie przez 
rząd. Do debaty powinni włączyć się byli i 
obecni przedstawiciele publicznych i prywatnych 
mediów, eksperci medialni i przedstawiciele 
społeczeństwa obywatelskiego. Powinien być w 
niej także słyszalny głos odbiorców mediów. 

Ta rekomendacja dopiero ostatnio zaczęła być 
wykonywana. Nie zorganizowano publicznej 
debaty, a próby skierowania uwagi opinii 
publicznej na zmiany prawa o nadawcach oraz 
roli i misji publicznej TV zawiodły. Rząd 
premiera J. Kaczyńskiego maksymalnie 
upolitycznił oba te problemy. Po wyborach 2007 
roku rząd D. Tuska pracował nad przekazaniem 
większej odpowiedzialności za media 
elektroniczne z KRRiT do UKE i likwidacją 
abonamentu. W 2008 roku rozpoczęła się szeroka 
debata nad organizacją mediów publicznych. 

Niezależność 

3. Rząd powinien przedstawić poprawki do 
ustawy o radiofonii i telewizji zmieniające tryb 
wyboru (lub nominacji) członków KRRiT, tak, 
aby stała się ona niezależna zarówno od 
rządzących, jak i od opozycyjnych partii 
politycznych. Można byłoby to osiągnąć na 
przykład przez zapewnienie, że członkowie 
mianowani przez organy władzy (Sejm, Senat i 
Prezydenta) będą stanowili mniejszość w 
KRRiT, a pozostali będą mianowani przez 
organizacje obywatelskie i niepaństwowe 
organizacje medialne. Dodatkowo istniejące już 
wymogi co do profesjonalizmu medialnego 
członków KRRiT powinny być przestrzegane 
przez Sejm, Senat i Prezydenta przy mianowaniu 
przez nich członków KRRiT. 

Ta rekomendacja została częściowo wypełniona 
przez poprawki do ustawy o radiofonii i telewizji 
uchwalone w 2008 roku, które przewidują 
mianowanie siedmiu członków KRRiT przez ciała 
polityczne, ale tylko z listy kandydatów 
nominowanych przez co najmniej dwie 
organizacje społeczeństwa obywatelskiego albo 
szkoły wyższe. Nie weszły one jednak w życie. 

4. KRRiT powinna przyjąć jasne kryteria 
mianowania członków Rady Nadzorczej i 
zarządu opierające się na ich doświadczeniu 
zawodowym i zawierające efektywne zasady 
przeciwdziałające konfliktom interesów. 

Ta rekomendacja została wysłuchana. Ustawa 
zmieniająca prawo o radiofonii i telewizji (która 
nie weszła w życie) zawiera uprawnienie UKE do 
mianowania i odwoływania (z ważnych 
powodów) członków rad nadzorczych i zarządu 
TVP, ale tylko z grona osób, które wygrają 
konkurs organizowany przez KRRiT. 

 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
14

1.3 Nadawca publiczny (TVP) 

Profesjonalizacja 

5. TVP powinna być poddana zasadniczemu 
audytowi strukturalnemu i przeglądowi 
kierownictwa, by wyprostować jej działania oraz 
zwiększyć efektywność i przejrzystość zarządzania 
TVP. Ten przegląd mógłby zawierać zalecenia 
prywatyzacji części TVP (na przykład TVP2) 
oraz środki, jakie należy podjąć, by powstrzymać 
negatywny wpływ TVP na telewizyjny rynek 
reklamowy. 

Rekomendacja częściowo spełniona: audyt TVP 
został przeprowadzony na wniosek Ministra 
Skarbu, ale jego wyniki zostały utajnione na 
wniosek Rady Nadzorczej TVP. Pomimo stałego 
spadku wpływów abonamentowych prywatyzacja 
TVP, choćby w części, jest politycznym tabu 
wśród polityków partii rządzącej. Dalszy przebieg 
debaty i zmiany prawa mogą zmienić to w 2008 
roku. 

6. Rząd i parlament powinny wyjaśnić, poprzez 
wniesienie poprawek do ustawy o radiofonii i 
telewizji lub innych aktów prawnych, 
zobowiązania publiczne nadawców publicznych. 
Takie wyjaśnienie powinno obejmować zarówno 
określenie zasad ich działań komercyjnych, jak i 
zakresu, w jakim działania te powinny być 
dozwolone. 

Ta rekomendacja nie została wykonana. 
Poprzednia KRRiT przedstawiła podobne 
zalecenie, ale obecna KRRiT go nie popiera. 
Zobowiązania nadawców publicznych są obecnie 
dyskutowane w ramach ustawy o mediach 
publicznych, która powinna być uchwalona w 
2008 roku. 

Rola medium publicznego 

7. Rząd i parlament powinny zreformować 
system finansowania TVP zgodnie z 
ograniczeniami jej aktywności komercyjnej, tak 
by finansowanie to stało się przejrzyste, 
przewidywalne i wystarczające do wypełniania 
przez nadawcę publicznego jego misji. Może to 
być osiągnięte albo w drodze przekształcenia 
obecnej opłaty abonamentowej w podatek albo 
przez stworzenie specjalnego funduszu 
finansowanego przez prywatnych nadawców. 
Zgoda na taką reformę i konsekwencja w jej 
przeprowadzeniu są co najmniej tak samo ważne 
jak jej szczegóły. 

Ta rekomendacja nie została wykonana. Nie ma 
konsensu politycznego w sprawie zmian systemu 
finansowania TVP. Spodziewając się weta 
prezydenckiego partia rządząca, miała 
porozumieć się w sprawie jego przełamania z 
partiami lewicowymi. Abonament 
prawdopodobnie zostanie zlikwidowany, a TVP 
będzie finansowana z budżetu za pośrednictwem 
funduszu, na który złożą się także prywatni 
nadawcy. By zapewnić większą niezależność TVP 
finansowanie z budżetu powinno mieć kilkuletni 
horyzont czasowy, a jej kierownictwo być 
odpolitycznione. 

Finansowanie 

8. KRRiT powinna zamówić niezależną analizę 
praktyki uzyskiwania reklam przez TVP; zapisy 
prawa o ochronie konkurencji i konsumenta 
powinny być rygorystycznie przestrzegane, aby 
zapobiec praktykom naruszającym zasady 
konkurencji. 

Ta rekomendacja nie została przyjęta. Generalny 
audyt TVP, który obejmował także ten temat, 
został przeprowadzony w początku roku 2008, 
ale jego wyniki są utrzymywane przez TVP w 
tajemnicy. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
15

9. KRRiT powinna podjąć wysiłki, by proces 
koncesyjny stał się bardziej przejrzysty, na 
przykład przez publiczne wysłuchania. 

Ta rekomendacja nie została wykonana. Zgodnie 
ze zmianą ustawy o radiofonii i telewizji, która 
nie weszła w życie, koncesjonowanie miało być 
przejęte w całości przez UKE. 

1.4 Nadawcy prywatni 

Zasady etyczne 

10. Prywatni nadawcy powinni wesprzeć 
powstanie kodeksów etycznych i zbiorów zasad 
profesjonalnych dla dziennikarzy i innych 
pracowników mediów. 

Ta rekomendacja została częściowo wykonana. 
Niektóre media prywatne organizują publiczne 
dyskusje nad zwiększającym się zaangażowaniem 
politycznym dziennikarzy. Niektórzy nadawcy, 
na przykład TVN, przyjęli własne kodeksy 
etyczne. 

2. NOWE REKOMENDACJE NA PODSTAWIE RAPORTU Z 
ROKU 2008 

2.1 Cyfryzacja 

1. Plany przejścia na nadawanie cyfrowe, w tym klarowna strategia motywacji 
nadawców i widzów do udziału w tym procesie, a także jasne zasady finansowania w 
nim udziału państwa, powinny zostać wypracowane z udziałem organizacji nadawców i 
ekspertów. 

2.2 Debata publiczna 

2. Rządowe propozycje reformy finansowania mediów publicznych powinny być 
poddane pod otwartą dyskusję; opinia publiczna, w tym przedstawiciele słuchaczy i 
telewidzów, organizacji profesjonalnych, związków nadawców i eksperci powinni mieć 
możliwość przedstawienia swoich opinii, stawiania pytań i analizowania tych 
propozycji. Komitet ekspertów, ludzi profesjonalnie związanych z mediami, KRRiT i 
przedstawicieli rządu powinien przygotować propozycję reformy nadawców 
publicznych i dopiero po takiej dyskusji powinien powstać formalny projekt rządowy, 
który zostanie przedyskutowany przez Parlament. 

2.3 Nadawcy publiczni 

3. Zapowiadane poprawki do artykułu 21 ustawy o radiofonii i telewizji powinny 
precyzyjnie określić warunki wykonywania misji publicznej w informacji, publicystyce, 
edukacji, rozrywce, sporcie łącznie z wymogami dotyczącymi czasu ich emisji. 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
16

C. Główne ustalenia powtórnego monitoringu 
1. ŚRODOWISKO NADAWCZE W OGÓLE 

1.1 Podstawowe wydarzenia w ustawodawstwie i polityce 

Jesienne wybory w 2005 roku przekazały władzę prawicowej partii Prawo i 
Sprawiedliwość (PiS) pod przewodnictwem Jarosława Kaczyńskiego. Miesiąc później 
jego brat, Lech Kaczyński został wybrany prezydentem Polski. Jednym z pierwszych 
działań nowego prezydenta, jeszcze w końcu 2005 roku, zaledwie w tydzień po jego 
inauguracji, było podpisanie poprawki do pochodzącej z 1992 roku ustawy o radiofonii 
i telewizji, która zredukowała Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT) z 
dziewięciu do pięciu członków, z oczywistym podtekstem eliminacji z niej 
przedstawicieli partii opozycyjnych. 

W ciągu ostatnich trzech lat nie było innych poważnych zmian ustawodawczych, ale są 
one oczekiwane w roku 2008. Będą do nich należały zmiany ustawy o radiofonii i 
telewizji z 1992 roku, zwiększające liczbę jej członków z pięciu do siedmiu oraz 
przekazujące większość zadań KRRiT do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE). 
Jeśli to prawo zostanie podpisane przez Prezydenta lub jeśli jego weto będzie 
przełamane w Parlamencie, to doprowadzi do wymiany członków KRRiT. 

1.2 Zasady prawne UE 

Przed przystąpieniem do UE w 2004 roku Polska zgodziła się na dostosowanie swojego 
prawa o radiofonii i telewizji2 do wymogów Dyrektywy o Telewizji bez Granic 
(TVWF), znowelizowanej w roku 2007.3 Mimo to uchwalone zostały tylko niewielkie 
zmiany ustawy o radiofonii i telewizji, dostosowujące limity produkcji europejskiej i 
niezależnej do wymogów TVWF. KRRiT sprawdza, czy nadawcy stosują się do tych 
wymogów. 

O wiele poważniejsze zmiany trzeba będzie wprowadzić, by dostosować polskie prawo 
do zapisów europejskich w kwestii cyfryzacji, a szczególnie zasady „przymusowego 
nadawania” (must carry), zdefiniowanej w Powszechnej Dyrektywie Usługowej 

                                                 
 2 Ustawa o radiofonii i telewizji 2001, Dziennik Ustaw nr. 101, pozycja 1114; kolejno poprawiana 

w D.U. 2002, nr. 25, pozycja 253; 2002, nr. 56, pozycja 517; 2003, nr. 96, pozycja 874; 2004, 
nr. 91, pozycja 874 (dalej ustawa o rtv). 

 3 Dyrektywa 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 2007 
amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain provisions laid down 
by law, regulation or administrative action in Member States concerning the pursuit of television 
broadcasting activities, Official Journal of the European Union, 18 December 2007, L 332/27. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
17

(Universal Service Directive).4 Jak stwierdza raport KRRiT z 2006 roku operatorzy, 
którzy jednocześnie są nadawcami, zobowiązani będą do udostępnienia swoich 
multipleksów konkurencyjnym nadawcom. „Z tego względu tak istotne jest 
rozgraniczenie pozycji operatora i dostawcy serwisu” konkluduje raport KRRiT.5 

Innym ważnym wnioskiem wynikającym z tego raportu jest to, że TVP powinna 
ubiegać się o licencje na nadawanie cyfrowe w konkursach które mają być 
zorganizowane przez regulatora, a nie otrzymać automatycznie dostęp do jednego z 
multipleksów. KRRiT zauważyła, że jeżeli zostanie użyty nowszy standard MPEG-4, to 
TVP nie będzie miała możliwości wypełnienia go swoimi własnymi programami. TVP 
odpowiada, że dzięki uruchomieniu nowych kanałów tematycznych będzie w stanie 
wypełnić nimi „swój” multipleks. KRRiT podkreśla, że gdyby konkursu o multipleks 
nie wygrała TVP, to zasada „przymusowego nadawania” powinna być bezwzględnie 
zastosowana, co zagwarantuje, że programy TVP będą przekazywane przez multipleksy 
prowadzone przez innych operatorów. Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE), 
agencja regulująca kwestie telekomunikacji, ma być odpowiedzialny za wydawanie 
koncesji na nadawanie cyfrowe. 

1.3 Rynek nadawców 

Między 2005 a 2007 rokiem rynek nadawców rozwijał się stabilnie, głównie w sektorze 
telewizji satelitarnych. Zarówno nadawca publiczny jak i nadawcy prywatni 
wprowadzali nowe kanały tematyczne, co ma pomóc im w przejściu na nadawanie 
cyfrowe. Komercyjny sukces 24- godzinnego kanału informacyjnego TVN24 skłonił 
TVP do przekształcenia swojego kanału ośrodków regionalnych TVP3 w kanał 
informacyjny TVP Info, a prywatną telewizję Polsat do stworzenia własnego kanału 
informacyjnego Polsat News. Koncesję na jego nadawanie Polsat otrzymał w kwietniu 
2008 roku, z terminem startu w czerwcu 2008.6 Powiększa się także rynek programów 
nadawanych w wysokiej rozdzielczości (High Definition-HD), napędzany przez szybko 
rosnącą sprzedaż płaskich telewizorów, przystosowanych do odbioru w formacie HD. 

Nasycenie telewizją kablową zwiększyło się nieznacznie, z 34,2 procent w roku 2004 do 
35,5 procent w 2006. Jednocześnie odsetek gospodarstw domowych używających 
anteny satelitarnej do odbioru programów TV spadł z 21,4 procent w roku 2004 do 
20,3 procent w 2006, podczas gdy odsetek gospodarstw odbierających jedynie telewizję 
analogową nadawaną naziemnie utrzymywał się na poziomie nieco powyżej 46 

                                                 
 4 Dyrektywa 2002/22/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on 

universal service and users’ rights relating to electronic communications networks and services 
(Universal Service Directive). 

 5 „Działalność KRRiT w zakresie wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce”, 5 kwietnia 
2006, p. 39. 

 6 „Polsat24 ma koncesję”, Gazeta Wyborcza, 2 kwietnia 2008, s. 27. 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
18

procent.7 Telewizje kablowe opanowały przede wszystkim duże miasta, pozostawiając 
mieszkańcom mniejszych ośrodków jedynie opcję założenia sobie anteny satelitarnej. 
Urządzenia te oferują ponad 400 programów TV, z których blisko 100 nadawanych 
jest w języku polskim. Zsumowana oglądalność kanałów dostępnych jedynie przez 
satelity nie przekracza jednak 2 procent widowni. 

Pomimo niewielkiego, ale trwałego spadku oglądalności, TVP utrzymuje swoją 
przewagę jeśli chodzi o popularność. Jej drugi program TVP2 stracił na popularności w 
2005 roku, kiedy to na drugie miejsce pod względem oglądalności przebiła się TVN. 
Był to najbardziej widowiskowy przyrost oglądalności w ostatnich trzech latach. TVP, 
nadal dominując na telewizyjnym rynku reklamowym, traci widzów. Na przykład 
pierwsze trzy programy znanego komentatora politycznego Tomasza Lisa, nadawane w 
TVP2 w poniedziałkowe wieczory po niezwykle popularnym serialu „M jak miłość”, 
miały niższe wskaźniki oglądalności od bezpośredniego konkurenta – rozrywkowego 
programu Szymona Majewskiego w TVN.8 

                                                 
 7 Źródło: AGB Nielsen Media Research. 

 8 Anna Nalewajk, Barbara Sowa, „TVN ogłasza zwycięstwo”, Dziennik, 14 marca 2008, s. 5. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
19

Tabela 1. Udziały w rynku głównych stacji TV 2002–2006 

Kanał 
Udział (w proc.) 

2002 2003 2004 2005 2006

TVP1 25,9 25,8 25,1 24,7 24,1

TVN 13,7 14,0 15,0 22,3 20,6

TVP2 20,7 21,1 21,1 15,2 17,0

Polsat 17,4 15,7 15,6 16,2 15,7

TVP Regionalna/TVP3 4,8 5,8 5,4 5,3 5,2 

TV 4 3,7 3,6 2,8 1,3 2,2 

TVN7 2,4 2,0 2,1 2,3 2,1 

TV Polonia 1,6 1,6 1,4 1,0 0,8 

TVN24 0,5 0,8 1,0 1,6 1,5 

Eurosport 0,6 0,7 0,7 0,7 0,6 

Pozostałe 8.7 8.9 9.9 9.4 10.4

Źródło: IP International Marketing Committee i TNS OBOP9 

2. REGULACJA I KONCESJONOWANIE SEKTORA 
TELEWIZYJNEGO 

2.1 Regulator i zasady jego pracy 

Od powstania KRRiT w 1993 roku, by zwiększyć jej niezależność polityczną, 
członkowie tego ciała mieli zachodzące na siebie kadencje. Jedna trzecia z dziewięciu 
członków wybierana była co dwa lata. Czterech członków wybierał Sejm, dwóch Senat i 
trzech Prezydent. Kadencja wszystkich członków wynosiła sześć lat. Sojusz Lewicy 
Demokratycznej (SLD), który rządził w latach 2001–2005, i Aleksander Kwaśniewski, 
lewicowy prezydent, rządzący przez dwie kadencje między rokiem1995 a 2005, 
zapewnili lewicową przewagę w KRRiT aż do roku 2009. Tak zwana afera „Rywingate” 

                                                 
 9 IP International Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts, October 2007, 

p. 304, (hereafter, IP International Marketing Committee, Television 2007); IP International 
Marketing Committee, Television 2006. International Key Facts, October 2006, p. 298 (hereafter, 
IP International Marketing Committee, Television 2006); TNS OBOP. 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
20

w roku 2003,10 w którą zamieszany był prezes TVP, Robert Kwiatkowski, poważnie 
zmieniła klimat polityczny w Polsce, torując drogę do nominacji Jana Dworaka z 
prawicowo-centrowej, opozycyjnej Platformy Obywatelskiej jako prezesa TVP w lutym 
2004 roku. 

Następnie przez prawie dwa lata trwała prawna batalia pomiędzy KRRiT i 
Ministerstwem Skarbu z jednej strony, a prezesem TVP i jej Radą Nadzorczą z drugiej. 
We wrześniu 2004 roku, na żądanie Dworaka, Rada Nadzorcza zawiesiła jego zastępcę, 
Ryszarda Pacławskiego, wspieranego przez SLD. Dworak stwierdził, że „utracił do 
niego zaufanie”. W czerwcu 2005 roku, inny wiceprezes TVP Marek Hołyński, został 
zawieszony z tego samego powodu. 

W początku 2005 roku, by przełamać impas na szczytach władzy w TVP, KRRiT i 
Minister Skarbu próbowali zmienić statut spółki i wprowadzić do jej Rady Nadzorczej 
nowego członka, który zastąpiłby jej przewodniczącego, Marka Ostrowskiego, który 
przez krótki czas był zatrudniony w TVP. Kiedy Ostrowski odmówił rezygnacji, 
KRRiT pozwała go do sądu, a później, nie czekając na jego wyrok, mianowała 
Krzysztofa Czeszejko-Sochackiego na członka Rady Nadzorczej TVP. Kiedy sąd 
potwierdził ważność mandatu Ostrowskiego, obaj zastępcy prezesa TVP zostali 
zawieszeni, ale pobierali wynagrodzenie do maja 2006, kiedy całe kierownictwo TVP 
zostało wymienione w rezultacie zwycięstwa PiS w wyborach parlamentarnych jesienią 
2005 roku. Ta długotrwała prawna batalia o władzę w TVP pomogła w osłabieniu 
politycznej kontroli nad telewizją publiczną, co pozwoliło odbudować jej wiarygodność 
i standardy zawodowe po długim okresie, kiedy TVP pod rządami poprzednika 
Dworaka, Roberta Kwiatkowskiego, w otwarty sposób popierała lewą stronę sceny 
politycznej. 

Przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckimi jesienią 2005 roku wydawało się, że 
jedynym sposobem przełamania lewicowej dominacji w KRRiT byłoby odrzucenie 
przez Sejm, Senat i Prezydenta w tym samym roku dorocznego sprawozdania tej 
instytucji, co obligowałoby członków KRRiT do złożenia rezygnacji w ciągu dwóch 
tygodni.11 Mając zapewnioną większość w Sejmie i Senacie oraz Prezydenta za swojego 
sojusznika, PiS byłby w stanie przeprowadzić taką operację na wiosnę 2006 roku. 
Jednakże nie chcąc czekać kilka miesięcy na sprawozdanie KRRiT, PiS szybko 
znowelizował ustawę o radiofonii i telewizji, by móc wymienić cały skład KRRiT po 
wyborach 2005 roku. Prezydent podpisał poprawioną ustawę 30 grudnia 2005 r. 
Uzasadnieniem dla tego pośpiechu miało być podejrzenie, że stara KRRiT mianuje 
nowe rady nadzorcze w radiu i telewizji w pierwszych dniach 2006 roku. Rady te, 
których kadencja upływała w maju 2006 roku, mianowały z kolei kierownictwo 

                                                 
 10 Szczegółowa informacja o aferze „Rywingate” w OSI/Poland, ss. 1097–1098. 

 11 Ustawa o rtv, art. 16. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
21

publicznego radia i telewizji.12 Jednakże nie było żadnych dowodów, że KRRiT 
planowała takie posunięcie. 

Z początkiem 2006 roku KRRiT przestała oficjalnie istnieć, tworząc prawną pustkę, 
dopóki jej nowi członkowie nie zostali mianowani między 27 a 31 stycznia 2006 roku: 
dwóch przez Sejm, jeden przez Senat i dwóch przez Prezydenta. Tylko jeden z tej 
piątki, nominowany przez Prezydenta medialny prawnik Wojciech Dziomdziora, 
wypełniał kryteria stawiane członkom KRRiT przez ustawę. Był “wyróżniającym się 
wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie środków masowego przekazu”.13 Drugą osobą 
mianowaną przez Prezydenta była jego bliska współpracownica, Elżbieta Kruk, 
wyznaczona na Przewodniczącą KRRiT. Wśród członków KRRiT wybranych przez 
Sejm i Senat byli dwaj dziennikarze TVP, Witold Kołodziejski i Tomasz Borysiuk 
(pierwszy był radnym PiS, a drugi synem posła Samoobrony) oraz Lech Haydukiewicz, 
geograf i aktywista antyaborcyjny. 

W marcu 2006 uprawnienie Prezydenta do mianowania Przewodniczącego KRRiT 
zostało zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny, który podważył także 
uprzywilejowaną pozycję „nadawców społecznych” w procesie odnawiania koncesji (w 
praktyce chodziło o Radio Maryja) oraz zdolność KRRiT do oceny etycznej nadawców. 
Trybunał Konstytucyjny stwierdził niezgodność nowelizacji ustawy o radiofonii i 
telewizji aż z dziesięcioma artykułami Konstytucji i zalecił Sejmowi poprawienie 
ustawy. Po sześciotygodniowej przerwie, potrzebnej do wykonania wyroku Trybunału 
przez parlament, Elżbieta Kruk została ponownie Przewodniczącą KRRiT, tym razem z 
woli jej członków. 

W styczniu 2007 roku wybór dwóch członków Rady Nadzorczej TVP został 
bezpośrednio powiązany z mianowaniem Prezesa Narodowego Banku Polskiego 
(NBP). KRRiT zaakceptowała mianowanie dwóch nowych członków Rady Nadzorczej 
TVP, proponowanych przez dwie małe partie będące w kolacji rządowej z PiS dopiero 
po tym, kiedy posłowie tych partii poparli mianowanie kandydata PiS na stanowisko 
Prezesa NBP (przed wyborem Prezesa NBP przez Sejm, jedna z tych partii, Liga 
Polskich Rodzin, zażądała dodatkowego miejsca w Radzie Nadzorczej TVP i, po dniu 
negocjacji, dostała je). Po tym handlu wymiennym członek KRRiT Wojciech 
Dziomdziora przyznał, że „w takim kształcie jak obecnie KRRiT nie powinna istnieć. 
Powinien ją zastąpić inny organ regulujący rynek mediów i telekomunikacji.”14 W trzy 
miesiące później Dziomdziora zrezygnował z członkostwa w KRRiT w proteście 
przeciw machinacjom politycznym. 

                                                 
 12 „Błyskawiczny druk ustawy medialnej”, Gazeta Wyborcza, 3 stycznia 2006, s. 22. 

 13 Ustawa o rtv, art. 7(1). 

 14 Agnieszka Kublik, Piotr Bernaś „Dziomdziora: w takim kształcie KRRiT nie powinna istnieć”, 
Gazeta Wyborcza, 16 stycznia 2007, s. 3. 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
22

W czerwcu 2007 roku sejmowa Komisja do Spraw Kultury i Środków Masowego 
Przekazu odrzuciła raport KRRiT za 2006 rok, ale po manewrach proceduralnych 
zmieniła swoją decyzję.15 Doroczny raport KRRiT został przez Sejm odrzucony tylko 
raz, w połowie 2004 roku, na skutek afery „Rywingate”. 

2.2 System koncesyjny 

Jedną ze zmian wprowadzonych w poprawkach do ustawy o radiofonii i telewizji z 
2005 roku było wydłużenie koncesji wydawanych przez KRRiT do 10 lat. Inną było 
wprowadzenie uproszczonej procedury odnawiania koncesji, bez konieczności stawania 
do konkursu.16 

W roku 2006 KRRiT udzieliła 36 koncesji na programy telewizji satelitarnych, z 
których sześć miało charakter ogólny, pięć o specjalizacji filmowej, dwa informacyjne, a 
reszta zorientowana na edukację, sprawy medycyny i religii. KRRiT wydała także 
koncesje dla czterech nowych kanałów satelitarnych TVP (TVPSport, TVPRozrywka, 
TVPHistoria i TVPFilm), dla dwóch nowych kanałów satelitarnych TVN (TVNSport 
i TVNLingua) i dla dwóch kanałów operatora satelitarnej platformy Cyfrowej 
CANAL+ Cyfrowy (CANAL+Sport2 i KuchniaTV). Grupa ITI, która jest właścicielem 
TVN, także dostała koncesję na nową platformę satelitarną wysokiej rozdzielczości 
nHDTV, w skład której wchodzi między innymi siedem programów TVN. Koncesję 
dostał także pierwszy kanał tabloidowej telewizji, TVSuperstacja, będący własnością 
dwóch polskich firm telewizyjnych Astro i K&R Enterprises. W roku 2007 połowa 
udziałów TV Superstacja została kupiona przez dom mediowy Ster, należący do grupy 
Polsat.17 

KRRiT stwierdziła, że w latach 2006 i 2007 nadawcy generalnie wypełniali warunki 
koncesji. Jednakże w czerwcu 2006 roku Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok 
kwestionujący narzucanie zobowiązań publicznych prywatnym nadawcom w 
udzielanych im koncesjach. W koncesji Polsatu, którego program ma charakter 
generalny, KRRiT zapisała, że stacja ma obowiązek emitować co tydzień co najmniej 
siedem godzin programów informacyjnych i sześć godzin programów edukacyjnych. 
„KRRiT nie mogła wyprowadzić z ustawy o radiofonii i telewizji kompetencji do 

                                                 
 15 “Sprawozdaniem KRRiT ponownie zajmie się komisja kultury”, dostępne na  

http://wirtualnemedia.pl/article/151016_Sprawozdaniem_KRRiT_ponownie_zajmie_sie_komisj
a_kultury.htm (wejście 30 czerwca 2007). 

 16 Ustawa o rtv, Art. 116.8, dostępna na http://www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm (wejście 1 
marca 2008). 

 17 Adrian Gąbka, „Wbrew regułom”, miesięcznik Press, styczeń 2008, s. 64. 

http://wirtualnemedia.pl/article/151016_Sprawozdaniem_KRRiT_ponownie_zajmie_sie_komisj
http://www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
23

szczegółowego wyznaczania procentowego udziału poszczególnych programów” 
stwierdził sędzia NSA, Stanisław Biernat.18 

W pierwszych miesiącach 2006 roku KRRiT wykazywała szczególną aktywność. 
Elżbieta Kruk, zanim mianowanie jej przez Prezydenta Przewodniczącą KRRiT zostało 
zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny, wydała 176 decyzji. W lutym 2006 
nałożyła dwie kary na Polsat, po pół miliona złotych każda. Jedną za brak 
poszanowania uczuć religijnych przez gościa programu publicystycznego, który 
imitował sposób mówienia osoby prowadzącej audycję w Radiu Maryja. Druga kara 
dotyczyła programu Fear Factor 3, który zdaniem KRRiT zawierał niestosowne treści 
(uczestnicy programu mieli zjadać robaki). Polsat odwołał się od obu kar do sądu 
administracyjnego. Pierwszą sprawę przegrał w listopadzie 2007 roku, druga trwa. W 
czerwcu 2006 roku KRRiT wydała oświadczenie protestujące przeciwko planom 
nadawania przez Polsat programu Gay Army, w oparciu o listy wzburzonych tym 
telewidzów.19 Polsat odwołał emisję programu. 

Także w przeszłości Polsat był surowo traktowany przez KRRiT. W roku 2004 musiał 
zapłacić karę 400 000 zł za „okrutne” treści pierwszej części serialu Fear Factor. 
Wysokość tej kary odpowiadała połowie rocznej opłaty wnoszonej za użytkowanie 
częstotliwości przyznanych temu nadawcy. TVP za porównywalne wykroczenie w tym 
samym roku zapłaciła tylko10 000 zł. Chodziło o serial dokumentalny o prostytucji 
„Ballada o lekkim zabarwieniu erotycznym”, nadawany w niedzielne wieczory przez 
ponad sześć miesięcy. W roku 2008 KRRiT ukarała TVN za pokazanie polskiej flagi 
wetkniętej w psią kupę w programie satyrycznym. Nadawca ryzykuje karę miliona zł i 
zapowiada odwołanie się od decyzji KRRiT do sądu.20 

KRRiT nakładała również kary za naruszenia zasad nadawania reklam i sponsoringu, 
głownie za przekroczenie czasu reklamowego, jednakże nie były one surowe. W roku 
2006 wyniosły zaledwie 21 000 zł. (5 600 €). Monitoring 73 nadawców wykrył 22 
przypadki nadawania niewłaściwych reklam.21 KRRiT nie ukarała Radia Maryja, mimo 
zażaleń o treści antysemickie w materiałach prawicowego dziennikarza i polityka, 
Stanisława Michalkiewicza. 

W roku 2006 KRRiT rozpoczęła 14 postępowań o cofnięcie koncesji, w tym dotyczące 
TV4, finansowo powiązanej z Polsatem. Rada wahała się w tej sprawie ponieważ duzi 
gracze medialni walczyli o naziemne zakresy nadawania zajmowane przez TV4. Wśród 

                                                 
 18 Danuta Frey, „W koncesji dla Polsatu było za dużo ograniczeń”, Rzeczpospolita, 19 lipca 

2006,dostępny na http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html (wejście 8 lutego 2008). 

 19 „Stanowisko KRRiT z 11 lipca 2006 r.”, dostępne na www.krit.gov.pl (wejście 23 listopada 
2007). 

 20 Anna Nalewajk, „Rada nakłada kary, stacje sie buntują”, Dziennik, 24 kwietnia 2008, s. 7. 

 21 KRRiT, Roczny raport 2007, s. 65,dostępny na   
www.krrit.gov.pl/sprawozdania/spr2007/krrit_spraw_2007.pdf (wejście 23 listopada 2007). 

http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html
http://www.krit.gov.pl
http://www.krrit.gov.pl/sprawozdania/spr2007/krrit_spraw_2007.pdf


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
24

nich była News Corporation Ruperta Murdocha, która w czerwcu 2006 roku nabyła 
połowę udziałów w katolickiej stacji TVPuls i chciała kupić kolejne, a także niemiecki 
wydawca, który w kilka miesięcy później zakupił 25 proc. udziałów w Polsacie, ale 
został zmuszony do wycofania się z tej transakcji ze względu na zastrzeżenia, 
podniesione przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.22 Wizyta Ruperta 
Murdocha w Polsce wzbudziła falę spekulacji o szczególnym traktowaniu TVPuls przez 
KRRiT. Regulator jednak oficjalnie zaprzeczył, że to interesy Murdocha i Springera 
miały wpływ na wahania KRRiT w sprawie odnowienia koncesji dla TV4. Po pięciu 
miesiącach zastanawiania się koncesja dla TV4 została odnowiona. Inne przypadki 
cofnięcia koncesji dotyczyły nadawców, którzy nie podjęli nadawania i jednego 
nadawcy, który zmarł, a koncesja nie może być przekazywana innym osobom. W lutym 
2008 roku TV Puls dostała naziemne częstotliwości w takich miastach jak Szczecin, 
Wrocław, Nowy Sącz i Leszno, co podwoiło jej zasięg do 30 procent rynku.23 

Sektor telewizyjny w latach 2006 i 2007 wykazywał oznaki spowolnionego rozwoju ze 
względu zarówno na brak wolnych częstotliwości, jak i na konieczność zachowania już 
wykorzystywanych dla potrzeb nadawania cyfrowego. Dlatego brak było niemal 
całkowicie warunków do rozwoju sieci nadawczej, szczególnie dla nadawców 
regionalnych, takich jak TV4, TVN i TVPuls. Cztery dostępne naziemne 
częstotliwości telewizyjne zostały przydzielone najmocniejszym graczom na rynku 
regionalnym – TVN, TV4 i TVPuls, by umożliwić im poprawienie swojego zasięgu. 
Ich koncesje są ważne do 2014 roku, kiedy to zostaną one użyte dla nadawania 
cyfrowego. 

Koncesjonowanie naziemnych częstotliwości cyfrowych dyskutowane jest od 2005 
roku. „Ten proces dotyczący rynku wartego na pierwszym etapie kilkadziesiąt, a 
docelowo kilkaset miliardów złotych, można porównać tylko z pierwszym rozdaniem 
koncesyjnym, które zbudowało potężne media elektroniczne – Polsat, RMF FM, Radio 
ZET, a później także TVN” twierdzi Danuta Waniek, była Przewodnicząca KRRiT.24 
Poprawki do ustawy o radiofonii i telewizji przyjęte w roku 2005 przekazały 
odpowiedzialność za koncesjonowanie cyfrowe z KRRiT do UKE. „Dla mnie sprawa 
jest jasna. Chodzi o to, by konkursu nie prowadził niezależny od rządu i od sejmowej 
większości regulator rynku będący dziewięcioosobowym ciałem kolegialnym, co 
ogranicza możliwości dogadywania się czy wywierania wpływu. Zgodnie z nową ustawą 
sprawą zajmie się tym regulator rządowy, czyli Urząd Komunikacji Elektronicznej 

                                                 
 22 Vadim Makarenko, „TV4 na celowniku medialnych magnatów”, Gazeta Wyborcza, 30 listopada 

2006, s. 29; Vadim Makarenko, „TV 4 ma wreszcie koncesję”, Gazeta Wyborcza, 1 grudnia 2006, 
s. 35. 

 23 Vadim Makarenko, „Murdoch bierze wszystko”, Gazeta Wyborcza, 9 listopada 2008, s. 33. 

 24 Danuta Waniek, „Telewizja dla wybranych”, Gazeta Wyborcza, 30 grudnia 2005, s. 17. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
25

(UKE). Przydział multipleksów odbędzie się więc w zaciszu gabinetów, bez 
niepotrzebnej dyskusji” skomentowała to Danuta Waniek.25 

Przed zmianą prawa KRRiT twierdziła, że przetarg na częstotliwości cyfrowe będzie 
ogłoszony dopiero wówczas, kiedy zostaną podjęte wszystkie decyzje dotyczące liczby 
kanałów na multipleksach i kalendarza przechodzenia na nadawanie cyfrowe. Opłaty za 
koncesje nie powinny być przy tym tak wysokie jak za koncesje analogowe, ze względu 
na promowanie pluralizmu na rynku. Obecnie 95 procent naziemnych nadawców jest 
pod kontrolą trzech grup: ITI, która posiada TVN, TV7, TVN24 i inne kanały 
specjalistyczne; Polsatu, który kontroluje Polsat TV, TV4 i kanały na platformie 
cyfrowej Polsatu oraz TVP, która nadaje TVP1, TVP2, TVP3, TVP Polonia i kanały 
tematyczne. Zdaniem tych nadawców wyższe opłaty za koncesje są wskazane, ponieważ 
będą odstręczały mniejszych graczy.26 Na początek regulator przewiduje istnienie 
dwóch niekodowanych, bezpłatnych multipleksów cyfrowych, na których znajdą się 
działające naziemne kanały analogowe. Później liczba multipleksów ma się zwiększyć 
do sześciu. 

Standard MPEG-2jest już obecny w Polsce. Do roku 2006 ponad 1,3 mln gospodarstw 
domowych miało w domu konwertery cyfrowe tego systemu, służące do odbioru 
platform cyfrowych CYFRA+, Cyfrowy Polsat i N sieci TVN. Kilka tysięcy 
gospodarstw domowych zakupiło konwertery MPEG-2 by móc otrzymywać sygnał 
TVP poza Warszawą. Ponad 30 tysięcy takich konwerterów zostało zakupionych przez 
osoby, które chciały oglądać program TVPSport.27 Przyjęcie standardu MPEG-4 zmusi 
te wszystkie gospodarstwa domowe do zakupu nowych konwerterów, ale Minister 
Infrastruktury jest przekonany, że wprowadzenie tego standardu jest warte takiego 
wysiłku.28 

Przełączenie się z nadawania analogowego na cyfrowe nastąpi kiedy w co najmniej 6-7 
milionach gospodarstw domowych będą konwertery cyfrowe. Około 4 milionów 
użytkowników podłączonych do sieci kablowych otrzyma je od swoich dostawców 
kablowych.29 Pomoc finansowa dla gospodarstw domowych w przejściu z odbioru 
sygnału analogowego na cyfrowy może zostać udzielona ze środków pochodzących z 
abonamentu rtv albo z budżetu. Decyzja w tej sprawie oczekiwana jest do połowy 2008 
roku. UKE szacuje, że około 30 proc. z polskich 13 mln gospodarstw domowych 
                                                 
 25 Ibid. 

 26 KRRiT, „Działalność KRRiT w zakresie wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce”, 5 
kwietnia 2006, s. 49. 

 27 Elżbieta Kindler-Jaworska, „Czy zdążymy z TV cyfrową?”, Gazeta Wyborcza, 21 stycznia 2008, s. 
30. 

 28 Rozmowa autora z Cezarym Grabarczykiem, ministrem infrastruktury, Warszawa, 10 marca 
2008. 

 29 KRRiT, “Raport o stanie rynku RTV” 11 lipca 2006, s. 125, dostępny na  
http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/cyfryzacja/naz_tv_cyrfowa-pl.pdf (wejście 23 listopada 2007) 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/cyfryzacja/naz_tv_cyrfowa-pl.pdf


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
26

(prawie 4 mln) będzie potrzebowało pomocy w zakupie konwerterów cyfrowych.30 
Polski Operator Telewizyjny, spółka TVN i Polsatu założona w 2005 roku jako 
wspólna platforma dla nadawania cyfrowego, zaproponowała UKE udział finansowy w 
pomocy w zakupie konwerterów cyfrowych dla widzów o niskich dochodach. Zdaniem 
POT w Polsce jest tylko 200 tysięcy takich gospodarstw. W zamian POT oczekuje od 
regulatora zamknięcia rynku dla konkurencji do roku 2012, kiedy to wszystkie 
multipleksy powinny już w pełni działać.31 

Zgodnie z planami UKE, pierwsze dwa multipleksy powinny wystartować w początku 
2009 roku. Na pierwszym z nich ma być umieszczonych siedem kanałów telewizji 
naziemnej, a miejsca na drugim multipleksie będą przedmiotem przetargu, albo 
wyznaczy je UKE, zgodnie z wolą nadawców (TVP, TVN, Polsatu i TVPuls). 
Ostatecznie będzie sześć multipleksów, po jednym dla TVP, TVN i Polsatu, jeden dla 
TV mobilnej i dwa, na które ogłoszony zostanie przetarg.32 KRRiT wyraziła opinię, że 
nadawcy telewizji mobilnej powinni uzyskiwać koncesję w taki sam sposób, jak 
nadawcy dotychczasowi, z czym nie zgadza się UKE.33 Standard telewizji mobilnej 
DVB-H był testowany w roku 2008 w Warszawie, po to by do roku 2012 został on 
wprowadzony w 31 miastach Polski przez zwycięzców przetargu publicznego, 
ogłoszonego w kwietniu 2008 roku.34 

Zarówno TVN jak i Polsat przygotowały swoje kanały satelitarne do przejścia na 
nadawanie cyfrowe. Wszystkie trzy platformy satelitarne (Cyfrowy Polsat, CYFRA+ i 
N) rozpoczęły nadawanie programów cyfrowych. TVP negocjuje z firmą SES 
stworzenie własnej platformy cyfrowej. Przed wyborami 2007 roku TVP podpisała 
także list intencyjny o stworzeniu platformy cyfrowej we współpracy z Polskim Radiem 
i państwową siecią komórkową Polkomtel,35 jednak w tej sprawie nie nastąpiły żadne 
dalsze wydarzenia. 

                                                 
 30 Vadim Makarenko, „Wszyscy milczą w sprawie telewizji cyfrowej”, Gazeta Wyborcza, 22 stycznia 

2008, s. 28. 

 31 Vadim Makarenko, Przemysław Poznański „Telewizje chcą płacić za dekodery dla biednych”, 
Gazeta Wyborcza, 17 kwietnia 2008, s. 31. 

 32 Magdalena Lemańska, Łukasz Dec „Nadawcy kontra UKE”, Rzeczpospolita, 24 kwietnia 2008, 
s. B2 

 33 „Koncesje dla telewizji w komórkach?”, Gazeta Wyborcza, 23 kwietnia 2008, s. 40. 

 34 Przemysław Poznański, „Coraz bliżej telewizji w komórce”, Gazeta Wyborcza, 1 kwietnia 2008, s. 
23. 

 35 Magdalena Lemańska, „TVP znacznie bliżej platformy”, Rzeczpospolita, 11 marca 2008. s. B4. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
27

Tabela 2. Kanały cyfrowe największych prywatnych nadawców w Polsce 

Nadawca Platforma Programy Rodzaj programów 

TV Polsat Cyfrowy Polsat 
(własność Polsatu) 

Polsat Sport Sportowy 

Polsat Sport 2 Sportowy 

Polsat International Informacje zagraniczne 

Polsat Zdrowie i Uroda Zdrowie i uroda 

Playboy Polska Erotyczny 

TV Biznes Biznes 

TVN N (własność TVN) 

TVN7 Filmy i rozrywka 

TVN24 Informacje 

TVN Turbo Samochody 

TVN Meteo Meteorologiczny 

TVN Style Dla kobiet 

TVN Med Zdrowie 

TVN Gra Rozrywka 

TVN Religia Religijny 

Source: badania OSI 

W marcu 2007 roku rząd ogłosił nowe terminy cyfryzacji. Zdecydowano, że pierwszy i 
jedyny multipleks w standardzie MPEG-4 zostanie uruchomiony w roku 2009 i 
zostaną na nim umieszczone wszystkie nadające dotychczas naziemnie kanały 
telewizyjne. UKE zorganizuje przetarg dla zapełnienia pozostałych multipleksów.36 

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało nowy plan przejścia na nadawanie cyfrowe, 
łącznie z projektami współfinansowania zakupu konwerterów cyfrowych, który miał 
być wdrożony przed 30 czerwca 2008 roku, oraz uruchomienia nadawania cyfrowego 
dla telefonów komórkowych w roku 2009.37 W styczniu 2008 roku nowy rząd 
oświadczył, że cały proces udzielania koncesji zostanie w 2008 roku przekazany z 
KRRiT do UKE. 

                                                 
 36 Jarosław Murawski, Magdalena Lemańska „Zielone światło dla cyfrowej rewolucji w telewizji”, 

Rzeczpospolita, 8 lutego 2007, dostępny na http://new-arch.rp.pl/artykul/664291.html (wejście 2 
marca 2008). 

 37 Vadim Makarenko, „Cyfrowa niemoc”, Gazeta Wyborcza, 24 stycznia 2008, s. 29. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/664291.html


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
28

3. REGULACJE I ZARZĄDZANIE TELEWIZJA PUBLICZNĄ  

3.1 Tworzenie prawa i polityka wobec TVP 

W ciągu ostatnich trzech lat nie nastąpiły żadne poważne zmiany, jeśli chodzi o misję 
telewizji publicznej i o jej zobowiązania. Wobec pukającej do drzwi cyfryzacji TVP 
uparcie pracuje nad stworzeniem odpowiedniej liczby kanałów, które będą w stanie 
wypełnić jeden z multipleksów. 

Tabela 3. Programy cyfrowe TVP 

Program Rodzaj programu Rok startu 

TVP Kultura Kultura 2005 

TVP Sport Sport 2006 

TVP Historia Historia 2007 

TVP Rozrywka Rozrywka Ma koncesję 

TVP Film Film Ma koncesję 

TVP Dokument Dokumenty Planowany 

TVP Parlament Sprawy parlamentarne Planowany 2009 

TVP Wiadomości Informacyjny Planowany 

TVP 5-10-15 Dziecięcy Planowany 

TVP Kino Nastawiony na starszych widzów Planowany 

TVP Sonda Nauka i technologia Planowany 

TVP Edukacja Edukacja Planowany 

Żródło: informacje OSI 

Jeden lub dwa z kanałów cyfrowych TVP będą nadawane w wysokiej rozdzielczości 
(HD). TVP inwestuje również w telewizję interaktywną (iTVP), pozwalającą widzom 
decydować, co obejrzą na swoich telewizorach, w komputerach czy na ekranach 
telefonów komórkowych.38 

                                                 
 38 KRRiT, „Raport o stanie rynku RTV” (wrzesień 2004, p. 129, dostępny na  

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf (wejście 23 
listopada 2007). 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
29

3.2 Struktura zarządzania telewizją publiczną 

O miesiąc przed zmianą Rady Nadzorczej TVP w kwietniu 2006 roku, Przewodnicząca 
KRRiT Elżbieta Kruk próbowała zastąpić pięcioosobowy Zarząd TVP jednym 
zarządzającym, Januszem Pietkiewiczem, jednym z dyrektorów TVP znanym z 
powiązań z Lechem Kaczyńskim. Jej plan jednak się nie powiódł.39 Pięciu członków 
nowej Rady Nadzorczej TVP, wybranej przez KRRiT w kwietniu 2006 roku, miało 
rekomendację PiS, dwóch – partii koalicyjnych. Był wśród nich właściciel toru 
wyścigów konnych, bliski znajomy prezydenta Warszawy, emerytowany prawnik i 
dostarczycielka leków ziołowych dla matki prezydenta. Dla podejmowania bieżących 
decyzji wystarczało pięć głosów, ale dla mianowania i odwołania władz TVP potrzeba 
było ich sześciu, co oznaczało, że PiS musiało się o nie starać. 

Zarząd TVP był także zbudowany według parytetu politycznego: Anna Milewska była 
popierana przez Samoobronę, Piotr Farfał przez LPR i Sławomir Siwek przez PiS. 
Prezes Bronisław Wildstein był bezpartyjny, ale jego prawicowe poglądy polityczne 
były powszechnie znane. 

Jedynymi miejscami, w których dopuszczono do pluralizmu, były Rady Programowe, 
jako niemające żadnego rzeczywistego wpływu na działalność publicznych mediów. 
Rady takie istnieją w TVP, Polskim Radiu i jego stacjach lokalnych oraz w Polskiej 
Agencji Prasowej. Ich członkowie byli wybierani przez KRRiT z kandydatów 
proponowanych przez partie polityczne w Sejmie oraz przez organizacje dziennikarzy, 
filmowców i niezależnych producentów medialnych. 

W roku 2008 nowy rząd ujawnił zamiary zmiany struktury zarządzania TVP. Według 
tych planów wszyscy członkowie zarządów i rad nadzorczych mediów publicznych 
byliby wybierani i nominowani przez KRRiT z kandydatów mających rekomendacje 
wyższych uczelni lub organizacji profesjonalnych. W razie działania przez nich na 
szkodę spółki, Minister Skarbu miałby prawo ich odwołania. Prezydent zapowiedział 
weto wobec tej ustawy. Do jego przełamania rząd potrzebowałby poparcia 
opozycyjnych partii lewicowych. Lewica chciała nominowania zarządów mediów 
publicznych przez KRRiT i Przewodniczącego UKE, których z kolei wybierałby Sejm. 
Chciała także powiększenia KRRiT z pięciu do jedenastu członków. Partie lewicowe 
domagały się ponadto wprowadzenia licencji programowych dla mediów publicznych 
w osobnej ustawie.40 Rząd twierdził, że był gotów do negocjacji, ale ten proces mógł 
trwać jeszcze przez wiele miesięcy 2008 roku. 

Zgodnie z ustawą o mediach publicznych, która ma trafić do parlamentu w drugiej 
połowie 2008 roku, rząd zaproponuje restrukturyzację TVP, tworząc jeden kanał 
niekomercyjny, wypełniający misję publiczną i finansowany z Funduszu Misji 

                                                 
 39 Agnieszka Kublik, „PiS chce mieć prezesa TVP”, Gazeta Wyborcza, 22 marca 2006, s. 4. 

 40 Agnieszka Kublik, „Lewica nie pomoże PO w sprawie mediów”, Gazeta Wyborcza, 13 marca 
2008, s. 4. 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
30

Publicznej, oraz drugi kanał komercyjny. Ten sam projekt ustawy ma przewidywać 
przekazanie 16 terenowych ośrodków telewizyjnych samorządom lokalnym oraz 
finansowanie kanałów satelitarnych TVP poprzez pieniądze z Funduszu Misji 
Publicznej i z reklamy.41 

Historia upolitycznienia 
2005 

Prezes TVP Jan Dworak został oskarżony przez partię, która wygrała wybory 2005 roku 
(PiS) o faworyzowanie PO, partii do której należał przed objęciem stanowiska w 2005 
roku. Nominacja Dworaka była częścią starannie przeprowadzonego procesu 
politycznego. Stało się to po tym, gdy Robert Kwiatkowski, jego poprzednik na 
stanowisku prezesa TVP wspierający SLD, pod zarzutem udziału w „grupie trzymającej 
władzę” zamieszanej w skandal Rywingate w 2003 roku, choć nigdy nie skazany za ten 
domniemany udział, stał się przedmiotem dociekań sejmowej komisji śledczej.42 

2006 

W maju 2006 roku bez konkursu Bronisław Wildstein zastąpił Jana Dworaka na 
szczycie władzy w TVP. Wildstein jest dziennikarzem, który w 2004 roku skopiował 
akta Instytutu Pamięci Narodowej,43 zawierające listę 170 000 przeciwników reżimu 
komunistycznego i byłych informatorów tajnej policji politycznej z okresu 
komunistycznego, po to by przyspieszyć proces lustracji. Wildstein przyznał, że zgodził 
się objąć stanowisko prezesa TVP po rozmowach z przywódcą PiS, Jarosławem 
Kaczyńskim. 

Podczas dziesięciu miesięcy rządów Wildsteina w TVP wiele kluczowych stanowisk 
zostało w niej zajętych przez osoby bliskie braciom Kaczyńskim.44 „Lojalni 

                                                 
 41 Anna Nalewajk „Ministrowie nie chcą abonamentu” Dziennik, 28 kwietnia 2008, s. 5. 

 42 Obserwatorzy zanotowali, ze podczas debat telewizyjnych przed wyborami prezydenckimi 2005 
roku, dziennikarze telewizyjni stawiali trudniejsze pytania Lechowi Kaczyńskiemu z PiS niż jego 
kontrkandydatowi do prezydentury, Donaldowi Tuskowi z PO. Kaczyński był tak tym 
sfrustrowany że zaproponował, by TVP1 została oddana do dyspozycji rządu, a TVP2 – opozycji 
(Jarosław Murawski, “Nie jestem antyrządowy”, wywiad z Maciejem Grzywaczewskim, 
dyrektorem TVP1, Rzeczpospolita, 28 listopada 2005, dostępny na  
http://new-arch.rp.pl/artykul/583864.html (wejście 7 lutego 2008). 

 43 IPN jest instytutem badawczym założonym przez Polski rząd, którego zadaniem jest między 
innymi przygotowanie podstaw prawnych lustracji. Ma on także uprawnienia prokuratorskie. 

 44 Małgorzata Raczyńska, bliska znajoma premiera, została mianowana dyrektorem TVP1 Wojciech 
Pawlak, członek Komitetu Wyborczego PiS, został dyrektorem TVP2. Regionalna TVP3 została 
dana Aleksandrze Zawłockiej, pracującej w Tygodniku Solidarność kiedy Jarosław Kaczyński był 
jego redaktorem naczelnym. Nie było konkursów na stanowiska dyrektorów oddziałów 
terenowych TVP. Wszyscy zostali mianowani przez Zarząd TVP. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/583864.html


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
31

przeciętniacy zastąpili specjalistów” ocenił Robert Rynkun-Werner, ostry krytyk 
Wildsteina, nominowany do Rady Nadzorczej TVP przez mniejszościowego koalicjanta 
PiS, Samoobronę.45 Dla obserwatorów TVP było oczywiste, że ta wymiana kadr miała 
wpływ na program telewizji publicznej, ale było to trudne do udowodnienia. 
Monitoring przeprowadzony przez Fundację Batorego, niezależną polską fundację 
założoną przez amerykańskiego finansistę i filantropa, Georga Sorosa, udowodnił że 
podczas wyborów lokalnych w 2006 roku TVP konsekwentnie faworyzowała rządzącą 
partię PiS (patrz rozdział 3.4 Standardy dziennikarskie). 

Jedną z pierwszych decyzji Wildsteina było zażądanie od wszystkich pracowników TVP 
podpisania zobowiązania, że nie współpracowali z komunistyczną tajną policją. Od 
złożenia takiej deklaracji uzależniano awanse. Dziennikarze musieli wystąpić do IPN o 
swoje teczki, by udowodnić, że nie byli informatorami tajnych służb przed rokiem 
1990. Miało to miejsce w roku 2006, przed uchwaleniem przez Sejm poprawek do 
ustawy lustracyjnej, które włączyły dziennikarzy do grup zawodowych zobowiązanych 
do przejścia testu lustracyjnego.46 Deklaracje wypełnione przez pracowników TVP 
zostały zebrane już po nowelizacji ustawy w kwietniu 2007 roku. Proces lustracji został 
jednakże niedokończony, ponieważ Trybunał Konstytucyjny 12 maja 2007 roku 
stwierdził, że uchwalone przez Sejm zmiany w ustawie lustracyjnej są niekonstytucyjne. 

„Nieposzanowanie inności, traktowanie ludzi z innym światopoglądem jak wrogów, jak 
osobników drugiej czy trzeciej kategorii – to dziś najpoważniejsze zagrożenie dla 
telewizji publicznej” powiedział Piotr Dejmek, były zastępca dyrektora TVP1, 
zwolniony przez Wildsteina „Standardy niszczy się szybko, odbudowuje latami” 
dodał.47 Wiele filmów i seriali, takich jak „Ekipa”, o przyzwoitości w polityce, 
autorstwa znanej polskiej reżyserki Agnieszki Holland, „Wojna i Pokój”, 
międzynarodowa koprodukcja Europejskiej Unii Nadawców (EBU) i inne, zostały 
skreślonych z harmonogramów produkcyjnych TVP. 

2007 

W lutym 2007 roku Wildstein został zastąpiony przez Andrzeja Urbańskiego, byłego 
dziennikarza i pierwszego szefa Kancelarii Prezydenta Lecha Kaczyńskiego.48 Podanym 
powodem odsunięcia Wildsteina był jego opór wobec żądań LPR i Samoobrony, 

                                                 
 45 Robert Rynkun-Werner, „TVP potrzebuje świeżego powietrza”, Gazeta Wyborcza, 1 grudnia 

2006, s. 25. 

 46 Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach 
organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990, dostępna na:  
http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html (wejście 16 marca 2008). 

 47 Piotr Dejmek, „Wildstein krzywdzi TVP”, Gazeta Wyborcza, 20 grudnia 2006, s. 19. 

 48 Paweł Lisicki, Joanna Lichocka, „IV Rzeczpospolita warta jest dymisji Wildsteina”, wywiad z 
Jarosławem Kaczyńskim, Rzeczpospolita, 8 marca 2007, dostępny na  
http://new-arch.rp.pl/artykul/669473.html (wejście 4 marca 2008). 

http://isip.sejm.gov.pl/prawo/index.html
http://new-arch.rp.pl/artykul/669473.html


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
32

dwóch mniejszościowych partnerów koalicji rządowej, które domagały się więcej uwagi 
dla siebie w TVP i więcej etatów dla dziennikarzy, których faworyzowały. „Przed takim 
wyborem [albo Wildstein albo koalicja] stałem od miesięcy. A nie mogłem w 
nieskończoność powtarzać, że ewentualnej zmiany dokonamy za miesiąc albo za dwa” 
wyjaśniał premier Jarosław Kaczyński.49 „Mam fundamentalną wątpliwość co do tego, 
jak obecny rząd traktuje media publiczne” twierdził, już po swoim zwolnieniu, 
Wildstein, dodając że „Bracia Kaczyńscy w związku ze swoimi wcześniejszymi 
doświadczeniami są uczuleni na media. Teoretycznie pewnie rozumieją ich rację bytu, 
ale jak przychodzi do praktyki, to tę umiejętność zatracają i reagują alergicznie na 
jakąkolwiek krytykę.”50 

Andrzej Urbański przedstawiał się jako urzędnik cywilny, ale nawet członkowie PiS 
zgadzali się, że przez tę nominację prezydent chciał uzyskać więcej wpływu w TVP. 
Jednym z pierwszych ruchów Urbańskiego było zatwierdzenie Małgorzaty Raczyńskiej 
jako dyrektora TVP1. Pełniąca poprzednio tę funkcję Raczyńska była na zwolnieniu 
lekarskim od jesieni 2006 roku, kiedy to zaczęły się jej starcia z Wildsteinem. Urbański 
zmienił również dyrektora Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (TAI). W odpowiedzi 
na mianowanie Urbańskiego kilku uznanych dziennikarzy TVP odeszło z pracy. Nowy 
dyrektor TAI, Jarosław Grzelak, wezwał do bardziej pozytywnego podejścia do polityki 
i polityków, i do zakończenia konkurencji z telewizjami prywatnymi w pokazywaniu 
politycznych sporów, skandali i wypadków.51 

Zaledwie w kilka miesięcy później, w przededniu wyborów parlamentarnych 2007 roku 
„Wiadomości” stały się praktycznie biuletynem partyjnym partii rządzącej. Janusz 
Kaczmarek, związany z PIS były minister spraw wewnętrznych, w książce 
opublikowanej w 2008 roku ujawnił, że minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro 

                                                 
 49 Ibid. 

 50 Joanna Lichocka, „Uznano mnie za obce ciało, które trzeba usunąć” wywiad z Bronisławem 
Wildsteinem, Rzeczpospolita, 28 lutego 2007, dostępny na  
http://new-arch.rp.pl/artykul/667952.html (wejście 4 marca 2008). 

 51 Agnieszka Kublik, Robert Kowalewski, „Nie dostałem politycznych warunków” wywiad z 
Jarosławem Grzelakiem, Gazeta Wyborcza, 10–11 marca 2007, s. 6. Dziennikarze telewizyjni 
wkrótce przekonali się, co to oznacza w praktyce. Kiedy w czerwcu 2007 roku policja siłą usunęła 
pielęgniarki protestujące przed Kancelarią Premiera, była to pierwsza informacja w dziennikach 
dwóch stacji prywatnych, Polsatu i TVN. Jednak dyrektor „Wiadomości” TVP1 chciał, by 
rozpocząć je od zapowiedzi szczytu brukselskiego, mającego się zająć reformą instytucjonalną Unii 
Europejskiej, co zdaniem dziennikarzy było w tym momencie informacją o wiele mniej ważną. 
Tym razem, po protestach, udało się umieścić informację o usunięciu „białego miasteczka” na 
pierwszym miejscu „Wiadomości”. Dziennikarze wiedzieli już jednak, że zdani są na walkę, której 
nie będą w stanie wygrać. (“Reporterzy ‘Wiadomości’ oskarżają swoją szefową Dorotę Macieję o 
naciski polityczne”, WirtualneMedia.pl, 27 czerwca 2007,  
http://www.wirtualnemedia.pl/document,,2111344,Bunt_reporterow_Wiadomosci.html (wejście 
30 czerwca 2007). 

http://new-arch.rp.pl/artykul/667952.html
http://www.wirtualnemedia.pl/document


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
33

rekomendował Urbańskiemu dziennikarkę Patrycję Kotecką, mówiąc że jest to 
redaktor, która „będzie pracować dla nas”.52 W czerwcu 2007 roku Kotecka 
awansowała na zastępcę dyrektora TAI. Kaczmarek podał, że był świadkiem rozmów o 
pracownikach TVP między Zbigniewem Ziobro a prezydentem Lechem Kaczyńskim w 
Kancelarii Prezydenta. Ziobro wyparł się jakichkolwiek złych zamiarów, a Prezydent 
odmówił w tej sprawie komentarza.53 

„Dawniej dyrektorzy TVP prosili cię o przysługę, żebyś znalazł sposób poparcia 
określonej partii czy polityka” powiedział wieloletni dziennikarz TVP.54 „Dzisiaj dają ci 
polecenie do wykonania, i nic ich nie obchodzi, jak to zrobisz”. Kotecka została 
oskarżona o oferowanie dziennikarzom TVP dodatkowego wynagrodzenia za pokazanie 
nowych samochodów kupionych przez polityków opozycji przed wyborami 2007 
roku.55 W tym czasie motto „Wiadomości”, najbardziej wpływowego programu 
informacyjnego TVP, mogłoby niewątpliwie brzmieć: „Wszystkie wiadomości, które 
pasują PiS”. 

Jednocześnie ze zmianami w TVP rząd Jarosława Kaczyńskiego zwiększał rolę Telewizji 
Trwam, części medialnego konglomeratu obejmującego także Radio Maryja i gazetę 
„Nasz Dziennik”, założonego przez fundamentalistycznego katolickiego księdza, ojca 
Tadeusza Rydzyka. Ministrowie i politycy prawicowi zaczęli być częstymi gośćmi w 
Toruniu, mieście głównej kwatery imperium medialnego ojca Rydzyka, obejmującego 
także tamtejszą Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej. Parafowanie 
porozumienia koalicyjnego między PiS, Samoobroną i LPR, pokazane tylko przez 
kamery TVTrwam, doprowadziło do bezprecedensowego aktu oporu dziennikarzy i 
operatorów TV, którzy odmówili relacjonowania podpisania tego porozumienia, 
otwartego już dla wszystkich dziennikarzy. Media ojca Rydzyka są jednak na tyle 
popularne wśród prawicowych wyborców, że uzyskanie jego poparcia stało się ważne 
dla każdej partii prawicowej. W 2007 roku TVP podpisała kontrakt z TVTrwam, 
rezerwujący dla niej na satelicie Astra częstotliwości czasowo nie wykorzystywane przez 
nadawcę publicznego.56 

                                                 
 52 Kotecka miała pracować na osobistym laptopie Ziobry „Kotecka jest narzeczoną Ziobry”, Jacek 

Kurski w wywiadzie z Moniką Olejnik, TVN24, 23 kwietnia 2008, dostępne na  
http://www.tvn24.pl/-1,1547232,wiadomosc.html, (wejście 24 kwietnia 2008). 

 53 „Kaczmarek: Ziobro załatwiał posady w TVP”, Gazeta Wyborcza, 24 stycznia 2008, s. 1. 

 54 Wywiad z dziennikarzem TVP przeprowadzony przez autora, Warszawa, 16 września 2007. 
Uwaga: dziennikarz, obawiając się zwolnienia z pracy, zgodził się na rozmowę pod warunkiem 
zachowania anonimowości. 

 55 Agnieszka Kublik, “Propozycja Koteckiej była nieetyczna?”, Gazeta Wyborcza, 7 grudnia 2007, s. 4. 

 56 Vadim Makarenko, „Telewizja o. Rydzyka trwa przy TVP”, Gazeta Wyborcza, 8 lutego 2008, s. 31. 

http://www.tvn24.pl/-1,1547232


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
34

2008 

Po przedterminowych wyborach parlamentarnych w 2007 roku wygranych przez 
opozycyjną Platformę Obywatelską, prezes TVP Andrzej Urbański oraz prezes 
publicznego Polskiego Radia Krzysztof Czabański stali się gorącymi zwolennikami 
niezależności mediów publicznych od rządu oraz finansowania ich z abonamentu rtv. 
Tomasz Lis, znany jako zdecydowany krytyk PiS, który piętnował TVP za jej przechył 
w stronę braci Kaczyńskich, po wyborach dostał ofertę dwuletniego kontraktu 
kierowania politycznym talk-show w TVP2. Dyrektor TVP1 Małgorzata Raczyńska 
została zesłana na niższe, mniej widoczne stanowisko. Patrycja Kotecka, mimo objęcia 
jej prokuratorskim śledztwem, nie straciła jednak pracy w TVP. Platforma 
Obywatelska obiecała zwolnienie prezesa TVP Andrzeja Urbańskiego po zmianie 
ustawy o radiofonii i telewizji i mianowaniu nowego składu KRRiT i Rady Nadzorczej 
TVP. Jednakże wobec spodziewanego weta prezydenta wobec tej ustawy i możliwego 
braku poparcia partii lewicowych dla jego przełamania w Sejmie, te kroki jeszcze długo 
mogą być niemożliwe do wykonania. 

3.3 Finansowanie mediów publicznych 

Poprawki do ustawy o radiofonii i telewizji wprowadzone w 2005 roku nie polepszyły 
zbiórki abonamentu radiowo-telewizyjnego ze względu na utrzymanie monopolu 
Poczty Polskiej na prowadzenie tej operacji. Ustawa ta zwolniła kolejne gospodarstwa 
domowe z płacenia tej daniny publicznej. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
35

Tabela 4. Budżet TVP 2004–2007 (w rozbiciu na źródła przychodów) 

 2004 2005 2006 2007 

Przychody 
(w mln.)57 

 PLN € PLN € PLN € PLN € 

Abonament 531 132,8 526 131,5 541,5 135,4 515,8 147,4 

Reklama i 
sponsoring 

938 234,5 1132 283 1171 293 1287 367,7 

Inne 
przychody 

197 49 304 76 202,5 50,6 332,2 94,9 

Łącznie 1666 416,3 1859 464,8 1912 461 2135 610 

Udział w 
przychodach 
(procent) 

Abonament 31,9 28,3 28,3 24,6 

Reklama 56,3 55,3 57 55,1 

Sponsoring 4,5 5,5 5,7 5,2 

Inne 
przychody 7,3 10,9 8,9 15,1 

Łącznie 100 100 100 100 

Źródło: KRRiT58 

Według spisu powszechnego z 2006 roku w Polsce istnieje około 13 mln gospodarstw 
domowych. W 96 procent (12,8 mln) z nich działa jeden lub więcej odbiornik 
telewizyjny. Ponad 4,6 mln gospodarstw domowych i 3,4 mln przedsiębiorstw nie 
zarejestrowało żadnego odbiornika radiowego lub telewizyjnego i nie płaciło 
abonamentu radiowo-telewizyjnego. Z 8,05 mln gospodarstw domowych, które 
zarejestrowały odbiornik radiowy lub telewizyjny, 2,8 mln (35 procent) było 
zwolnionych z płacenia abonamentu, przeważnie z powodu osiągnięcia wieku powyżej 
75 lat przez jedną z osób w gospodarstwie domowym lub jej niezdolność do pracy. 
Dodatkowo 1,8 mln gospodarstw domowych, które zarejestrowały radio lub telewizor, 
nie płaciło wcale abonamentu albo spóźniało się z jego płaceniem. Straty z tego tytułu 

                                                 
 57 Przeliczenie: €1 = PLN 4 dla okresu 2004–2006 i €1 = PLN 3,5 dla 2007. 

 58 KRRiT, „Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2008”, s. 20,dostępna na 
http://www.krrit.gov.pl/ (wejście 24 kwietnia 2008). 

http://www.krrit.gov.pl


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
36

szacowane były na 120 mln zł (32,5 mln €) rocznie. Szacowana wartość straty 
abonamentu z tytułu niezarejestrowanych radioodbiorników i telewizorów wynosiła 
około 1,5 mld zł (407 mln €) rocznie. 

„Wzrastający poziom ubytku wpływów abonamentowych grozi załamaniem się w 
najbliższych 2-3 latach całego systemu związanego z poborem tych opłat” stwierdziła 
KRRiT w swoim raporcie z 2006 roku.59 Podstawową przyczyną coraz niższego 
wskaźnika opłacania abonamentu jest brak sankcji za jego niepłacenie. Nawet po 
zgodnym z prawem poinformowaniem o kontroli, wystosowanym z siedmiodniowym 
wyprzedzeniem, właściciel mieszkania lub przedsiębiorstwa ma prawo odmówić 
udostępnienia go do inspekcji, mającej wykazać czy znajduje się w nim zdatny do 
użytku odbiornik radiowy lub telewizyjny. W 2005 roku 250 kontrolerów 
abonamentu, zatrudnionych przez pocztę, nałożyło kary w wysokości około 400 000 zł 
(108 000 €), czyli wartości 0,04 procent przychodów z abonamentu. 

Tabela 5.Kto płaci a kto nie płaci abonamentu? (w tysiącach) 

 2004 2005 2006 

Gospodarstwa domowe, które zarejestrowały 
odbiornik, wyłączone z obowiązku płacenia 
abonamentu  

2 804 2 836 2 167 

Gospodarstwa, które nie zarejestrowały 
odbiorników 4 323 4 623 5 370 

Gospodarstwa z zarejestrowanymi odbiornikami, 
które płacą abonament  6 211 5 879 5 801 

Ogólna liczba gospodarstw  13 338 13 338 13 338 

Źródło: KRRiT60 

Wysuwano wiele propozycji zwiększenia poziomu opłacania abonamentu i zmiany 
sposobu jego zbiórki. W roku 2006 rząd PiS rozpoczął pracę nad systemem włączenia 
płatności abonamentu do rachunku za energię elektryczną albo płacenia go z 
podatkiem od dochodów osobistych. Obie opcje zostały skrytykowane jako 
nierealistyczne: rolnicy nie płacą tego podatku, a zintegrowanie go z rachunkiem za 
energię elektryczną byłoby niekonstytucyjne. Po wyborach 2007 roku nowy rząd 
zapowiedział całkowitą likwidację abonamentu lub co najmniej zmianę sposobu jego 
                                                 
 59 KRRiT, „Raport otwarcia: rynek radiowo-telewizyjny w Polsce”, Warszawa, 2006, s. 16, dostępny 

na www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_otwarcia%_20_071106.pdf (wejście 23 
listopada 2007). 

 60 Raporty roczne KRRiT 2005, 2006. 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_otwarcia%_20_071106.pdf


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
37

poboru, ale dyskusję nad rozwiązaniami odłożył na później. Zgodnie z najnowszymi 
planami abonament będzie ostatecznie zniesiony w końcu roku 2008.61 

Szczególnie w okresie prezesury Jana Dworaka TVP próbowało zwiększyć dochody z 
różnych, czasami wątpliwych źródeł. W roku 2005 TVP zażądała opłat od operatorów 
sieci kablowych i platform satelitarnych za transmisje swojego programu, ale bez 
powodzenia. TVP usiłowała także uzyskać sponsorów dla swoich programów misji 
publicznej. Na przykład program „AAAbsolutnie każdą pracę”, udzielający porad 
bezrobotnym, ściągał środki z urzędów zatrudnienia i Europejskiego Funduszu 
Socjalnego.62 

Zdaniem ekspertów jednym ze sposobów zwiększenia płatności abonamentu byłoby 
przejście na system warunkowego dostępu (Conditional Access – CA) do telewizji, 
używany przez operatorów kablowych i satelitarnych. To jednak wymagałoby 
zastosowania opłat za oglądanie programu w multipleksach cyfrowych. 

W 2006 roku Stowarzyszenie Przychodnia, mało znana organizacja społeczna,63 złożyło 
skargę w Komisji Europejskiej na otrzymywanie przez TVP nielegalnej pomocy z 
budżetu, ponieważ środki z abonamentu nie były wykorzystywane tylko na wypełnianie 
misji publicznej. TVP twierdzi, że wszystkie jej programy wypełniają tę misję, ale 
Stowarzyszenie Przychodnia jest przeciwnego zdania.64 

W lutym 2008 roku TVN poskarżyło się Komisji Europejskiej, że TVP nielegalnie 
otrzymało 600 mln zł (170 mln €) w postaci „nienależnej pomocy publicznej” w latach 
2001-2006. Zdaniem TVN „misja publiczna” w ustawie o radiofonii i telewizji jest 
sformułowana tak szeroko, iż TVP ma faktyczną swobodę w decydowaniu, co uznawać 
za tę misję.65 Były prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów już wcześniej 
argumentował, że polscy nadawcy publiczni otrzymywali pomoc publiczną 
nielegalnie,66 niezgodnie z Dyrektywą Unii Europejskiej 659/99.67 Nie jest jasne, jaki 

                                                 
 61 „Wykańczanie abonamentu TV”, Gazeta Wyborcza, 7 marca 2008, s. 17. 

 62 Krzysztof Katka, „AAAbsolutnie dajcie kasę”, Gazeta Wyborcza, 9 sierpnia 2005, s. 4. 

 63 Stowarzyszenie Przychodnia deklaruje walkę o wysokie standard etyczne i moralne w życiu 
codziennym, polityce i biznesie. Jeden z jego członków, Przemysław Schmidt szefuje Trigon 
Polska, firmie doradzającej grupie Polsat. Patrz:  
http://www.pfo.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=106 (wejście 20 stycznia 
2008). 

 64 Patrz: http://www.dobrowol.org/przejrzystemedia/TV_abonament_briefing.pdf (wejście 17 września 
2007) i Vadim Makarenko, „TVN pisze do Brukseli”, Gazeta Wyborcza, 27 lutego 2008, s. 31. 

 65 Skarga TVN została przygotowana przez tych samych prawników, którzy wygrali podobną sprawę 
w Danii. Patrz: Vadim Makarenko, „TVN pisze do Brukseli”), Gazeta Wyborcza, 27 lutego 2008, 
s. 31. 

 66 Anna Słojewska, Andrzej Krakowiak, „Wpływy z abonamentu bez zgody Brukseli”, Rzeczpospolita, 
16 lipca 2005, dostępne na http://new-arch.rp.pl/artykul/558760.html (wejście 4 marca 2008). 

http://www.pfo.net.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=106
http://www.dobrowol.org/przejrzystemedia/TV_abonament_briefing.pdf
http://new-arch.rp.pl/artykul/558760.html


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
38

będzie wynik tych nacisków, ale skarga Przychodni została wzięta pod uwagę przez 
urzędników Unii Europejskiej prowadzących dochodzenie w sprawie pomocy 
publicznej dla TVP w styczniu 2008 roku. 

Poprawki do ustawy o radiofonii i telewizji zgłoszone w styczniu 2008 roku przez partię 
rządzącą (PO) nie uwzględniały zmian zasad poboru abonamentu radiowo-
telewizyjnego. Jednakże na skutek samej dyskusji o odejściu od poboru tej daniny, TVP 
alarmowała, że nastąpił już 30 procentowy spadek płatności abonamentu. W ustawie z 
kwietnia 2008 roku rząd zaproponował wyłączenie z płacenia abonamentu emerytów 
oraz zapowiedział całkowitą likwidację abonamentu radiowo-telewizyjnego pod koniec 
2008 roku. Zaprotestowało przeciwko temu wielu znanych intelektualistów.68 Jednakże 
badania opinii publicznej wskazują, że Polacy skłaniają się już ku finansowaniu mediów 
publicznych z budżetu. Tylko 23 proc. respondentów chciało utrzymania 
abonamentu.69 

3.4 Standardy dziennikarskie 

Wywieranie presji i uprzedzenia polityczne były i są w TVP na porządku dziennym, ale 
w okresie 2004–2006 poziom pluralizmu programowego i profesjonalizmu 
dziennikarskiego wyraźnie się poprawił, szczególnie w zespole „Wiadomości”, 
najważniejszej audycji informacyjnej TVP. W tym czasie kierował nim były dziennikarz 
BBC, Robert Kozak. Na wiosnę 2006 roku prezes Wildstein zwolnił Kozaka. Kozak 
oskarżył wówczas dyrektora TVP1 Macieja Grzywaczewskiego o naciskanie na 
promocję Donalda Tuska, kandydata Platformy Obywatelskiej w wyborach 
prezydenckich 2005 roku, poprzez omówienie w „Wiadomościach” jego książki, 
wydanej w tym czasie. 

Zdaniem Kozaka Grzywaczewski po wyborach zmienił front i zaczął pilnować 
interesów PiS, czemu Kozak się przeciwstawiał.70 Kozak był przekonany, że TVP 
osiągnęła polityczną niezależność jeśli chodzi o redagowanie „Wiadomości”: „Były 
potknięcia i próby nacisku, ale to był okres największej niezależności tego programu od 
1989 roku. Stworzyłem warunki, które uniemożliwiały wywieranie wpływu na ten 

                                                                                                              
 67 Regulacja Rady nr 659/1999 z 22 marca 1999, precyzująca szczegółowe warunki stosowania 

artykułu 93 (obecnie Art. 88) traktatu EC, Official Journal, L 83/1, 27 marca 1999, ss. 1–9. 

 68 List otwarty do Donalda Tuska podpisany przez grupę intelektualistów został przekazany opinii 
publicznej w formie całostronicowego ogłoszenia w największych polskich gazetach 27 marca 
2008. Więcej na: http://www.publicznemedia.org.pl, (wejście 25 kwietnia 2008). 

 69 „62 proc. Polaków za finansowaniem publicznych mediów z budżetu”, wirtualnemedia.pl, 28 
marca 2008, dostępne na: http://www.wirtualnemedia.pl/article/2275545 (wejście 24 kwietnia 
2008). 

 70 Agnieszka Kublik, Wojciech Surdziel, „Kozak: broniłem także PiS”, Gazeta Wyborcza, 30 maja 
2006, s. 34. 

http://www.publicznemedia.org.pl
http://www.wirtualnemedia.pl/article/2275545


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
39

serwis. Zbudowałem system, w którym wszystkie decyzje podejmowane były 
kolegialnie. Nawet jeśli ja chciałem coś zmienić, musiałem przekonać do tego wydawcę 
i zespół. Politycznych zleceń po prostu nie było jak wprowadzić.”71 

Jesienią 2006 roku, kiedy Kozaka nie było już w TVP, Fundacja Stefana Batorego na 
podstawie przeprowadzonego monitoringu programów informacyjnych telewizji 
publicznej w okresie wyborów określiła je mianem politycznie uprzedzonych. Chodziło 
o „Wiadomości” TVP1, „Panoramę” TVP2 oraz lokalne wydania programów 
informacyjnych na antenie TVP3 w Warszawie, Gdańsku, Białymstoku, Szczecinie i 
Krakowie. Najważniejszy wniosek z monitoringu sprowadzał się do tego, że informując 
o wyborach lokalnych TVP poświęcała znacznie więcej uwagi partiom rządzącym niż 
opozycyjnym. W „Wiadomościach” partia rządząca miała dwa razy więcej czasu niż 
główna partia opozycyjna i trzy razy więcej czasu niż jakakolwiek inna partia. W 
programach informacyjnych telewizji lokalnych preferowane były partie sprawujące 
władzę.72 

Tabela 6. Politycy w ogólnopolskich programach informacyjnych TVP 16 
października – 25 listopada 2006 

 PiS Prem. Rząd PO Prez. LPR SLD Samo. 
Kanc. 
Prez. 

PSL 

Czas 
(w 
godz.) 

3:25:54 2:55:05 2:41:19 1:12:15 1:06:31 0:55:44 0:28:58 0:25:18 0:12:47 0:08:53 

Pro-
cent 

25 21 19 9 8 7 3 3 2 1 

Źródło: Zespół Monitoringu Programowego TVP 

Kiedy do czasu partii politycznych został dodany czas przedstawicieli tych partii 
dzierżących stanowiska rządowe, nierównowaga na korzyść rządzącej koalicji wzrosła. 
Zsumowany czas ekranowy PiS i jej partii koalicyjnych (LPR i Samoobrony), premiera 
i ministrów oraz prezydenta i urzędników jego kancelarii wynosił około 85 proc. całości 
czasu poświęconego na informacje polityczne. W tym rachunku czasowa przewaga PiS 
nad PO była trzykrotna, a nad SLD – ośmiokrotna. Istniała również tendencja do 
przesuwania wypowiedzi polityków opozycji na czas mniejszej oglądalności. 

                                                 
 71 Jarosław Murawski, „Byłem jak aptekarz”, Rzeczpospolita, 27–28 maja 2006. 

 72 “Report from monitoring of selected TVP information newscasts at the time of local elections 
2006” available online at http://www.batory.org.pl/english/pre_election/index.htm (wejście 4 
marca 2008). 

http://www.batory.org.pl/english/pre_election/index.htm


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
40

Prezes Wildstein, zapytany o wyniki obserwacji Fundacji Batorego stwierdził: 
„Liczenie, ile dana partia zajmuje czasu na antenach, jest absurdem. Liczbowo nie da się 
pokazać, kto jest popierany przez telewizję – można przecież nieustannie poświęcać czas 
rządowi i w tym czasie nieustannie go dezawuować.”73 

Fundacja Batorego przeprowadziła jednak także jakościową analizę informacji TVP w 
okresie wyborczym. Stwierdziła, że politycy PiS mówili „setkami” (pełny obraz i 
dźwięk, bez omawiania przez dziennikarza, co polityk powiedział) częściej niż politycy z 
innych partii; że ich „setki” były dłuższe niż innych polityków i że w zapowiedziach 
tematów informacji pokazywano ich o wiele częściej niż polityków z innych partii. 
Monitoring wykazał także, iż PiS dominowało w 23 materiałach zamieszczonych w 
„Wiadomościach”, podczas gdy pozostałe partie, zarówno z koalicji, jak i z opozycji, 
podobną, dominującą rolę miały zaledwie w 3 materiałach. Z 23 materiałów z 
dominującą pozycją PiS 6 było „negatywnych”, jeden „bardzo negatywny”, natomiast 6 
zostało ocenionych jako „pozytywne”, a 2 jako „bardzo pozytywne” Pozostałe były 
neutralne. Jeśli chodzi o zrównoważenie tych materiałów, to 16 z nich oceniono jako 
„niezrównoważone”, w tym 5 jako „mało” a 11 jako „średnio” zrównoważone. 
Oznaczało to, że argumenty drugiej strony były w nich nieobecne albo słabo obecne. 
Aż w 15 z 23 materiałów z przeważająca rolą PiS obserwatorzy doszukali się 
manipulacji, łącznie z pominięciem ważnych informacji. 

Podsumowując, monitoring dał podstawy do stwierdzenia, że PiS był ponad 
proporcjonalnie obecny w programach informacyjnych TVP podczas kampanii 
wyborczej 2006 roku. Czy przyczyniło się to do sukcesu wyborczego tej partii, to już 
inna sprawa, ale stała presja wywierana na PiS przez polityków partii koalicyjnych, by 
zwolnić prezesa TVP Wildsteina dowodzi, jak bardzo wszyscy politycy chcą być 
pokazywani w telewizji publicznej. 

Inny monitoring programów TVP, przeprowadzony przez KKRiT podczas 
parlamentarnej kampanii wyborczej w 2007 roku wykazał, że opozycyjna PO dostała w 
nich najwięcej czasu. Jednakże według własnego monitoringu TVP, to PiS miała na 
antenie TVP więcej czasu niż PO, i to bez włączenia do tej obserwacji czasu 
przedstawicieli rządu, parlamentu i prezydenta, wszystkich pochodzących z rządzącej 
koalicji.74 Międzynarodowi obserwatorzy z Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w 
Europie (OBWE), którzy monitorowali polskie media w tym samym okresie 
przedwyborczym stwierdzili, że w programach informacyjnych TVP o PO mówiono 

                                                 
 73 Jarosław Murawski, „Nie jestem przyśrubowany”, wywiad z Bronisławem Wildsteinem, 

Rzeczpospolita, 21 listopada 2006,dostępny na http://new-arch.rp.pl/artykul/650244.html 
(wejście 2 marca 2008). 

 74 KRRiT, Monitoring, dostępny na: www.krrit.gov.pl/dokumenty i opracowania/monitoring 
(wejście 18 stycznia 2008). 

http://new-arch.rp.pl/artykul/650244.html
http://www.krrit.gov.pl/dokumenty


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
41

przeważnie „neutralnie” i „negatywnie” podczas kiedy materiały na temat PiS były 
„zrównoważone”.75 

Te obserwacje dowodzą, że na razie dziennikarze mediów publicznych przegrali walkę o 
niezależność polityczną. Podczas niej musieli zmierzyć się nie tylko z politykami 
zajmującymi stanowiska państwowe, ale i z własnym kierownictwem. Jarosław 
Kaczyński zaczął mówić o niezależności dziennikarzy dopiero po przejściu do opozycji. 
„Nigdy wcześniej media nie dawały się wykorzystywać politykom tak jawnie i na taką 
skalę, nie wchodziły w tak wzajemnie bliskie relacje” napisał na ten temat Tomasz 
Wołek, wzywając do debaty o tym okresie w historii polskiego dziennikarstwa.76 Zjazd 
Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich, obradujący w kwietniu 2008 roku, mógł się 
tym zająć, ale zamiast tego tracił czas na walki personalne i zajmowanie się własną 
organizacją. Prawo organizacji dziennikarskich do rekomendowania kandydatów do 
nowej KRRiT jest podważane właśnie z powodu słabości i upolitycznienia tych 
organizacji. 

4. NADAWCY KOMERCYJNI 

4.1 Regulacje i zarządzanie 

W zakresie regulacji i zarządzania mediami komercyjnymi nie było zasadniczych zmian. 
Za tę dziedzinę odpowiadają KRRiT, UKE i Urząd Ochrony Konkurencji i 
Konsumentów. Druga i trzecia instytucja wywierały rosnący wpływ na regulowanie 
prywatnych nadawców, którzy konkurowali z telewizją publiczną nie tylko programami 
rozrywkowymi zorientowanymi na szeroką publiczność, ale i wysokiej jakości 
programami informacyjnymi i publicystycznymi. Kwestie koncentracji mediów i 
krzyżowej własności w mediach pozostały do końca nieuregulowane, co jest oczywistym 
wynikiem afery „Rywingate”. 

4.2 Własność i własność krzyżowa 

W raporcie Parlamentu Europejskiego Polska została wymieniona jako jeden z zaledwie 
sześciu krajów w Europie niemających żadnych ograniczeń co do krzyżowej własności 

                                                 
 75 Dominik Uhlig, „OBWE: prezydent był stronniczy przed wyborami”, Gazeta Wyborcza, 21 

marca 2008, s. 6. 

 76 Tomasz Wołek, „Gdzieście byli dziennikarze”, Gazeta Wyborcza, 2 lutego 2008, s. 19. 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
42

mediów.77 Poprawki do ustawy o radiofonii i telewizji z kwietnia 2004 roku 
zlikwidowały próg maksimum 33 procent własności w mediach dla podmiotów 
zagranicznych, mających siedziby w krajach Unii Europejskiej. Jedynym ograniczeniem 
własności w mediach jest limit 49 procent odnoszący się do zagranicznych inwestorów 
spoza Unii Europejskiej, co w praktyce oznacza firmy amerykańskie i ich europejskie 
spółki-córki. Zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji koncesja nie może być udzielona, 
jeśli nadawanie programu przez wnioskodawcę mogłoby doprowadzić do uzyskania 
dominującej pozycji w mediach na określonym terenie.78 Od roku 1992 koncesja na 
nadawanie może być również cofnięta na tej samej podstawie.79 

Jakkolwiek ustawa o radiofonii i telewizji nie precyzuje, co należy rozumieć przez 
osiągnięcie „dominującej pozycji”, ustawa o konkurencji i ochronie konsumentów 
definiuje to jako sytuację, w której biznes nie jest zdolny do zapewnienia efektywnej 
konkurencji na danym rynku. Przyjmuje się, że taka sytuacja ma miejsce wówczas, 
kiedy udział jednego z podmiotów w rynku przekracza 40 procent.80 KRRiT ocenia 
zatem, czy wnioskodawca lub działający już na rynku nadawca może osiągnąć 
dominującą pozycję, biorąc pod uwagę „otwarty i pluralistyczny charakter nadawania”. 
Jak dotychczas z tego powodu nie została cofnięta żadna koncesja. Decyzja strażnika 
konkurencji nie pozwalająca ostatecznie firmie Axel Springer na zakup 25 procent 
Polsatu mogła jednak stworzyć precedens służący do określenia takiej pozycji w 
przyszłości. UOKiK argumentował bowiem, że nie mógł zaaprobować tej transakcji, 
ponieważ mimo posiadania przez Springera tylko 25 procent stacji Polsatu, „bez zgody 
mniejszościowego akcjonariusza, jakim stanie się FMV[spółka Springera], nie będą 
mogły być podejmowane zasadnicze decyzje dotyczące Polsatu”.81 

Opracowanie KRRiT „Strategia Państwa Polskiego w dziedzinie mediów 
elektronicznych na lata 2005–2020” wzywa do ustalenia 30-procentowego limitu dla 
krzyżowej własności w mediach przy uwzględnieniu zarówno mediów elektronicznych, 
jak i drukowanych. Karol Jakubowicz, dyrektor Departamentu Strategicznego KRRiT 
w okresie kiedy powstał ten dokument, wyjaśniał że celem takiego zapisu prawnego 
                                                 
 77 Deirdre Kevin, Thorsten Ader, Oliver Carsten Fueg, Eleftheria Pertzinidou, Max Schoenthal, 

ostateczny raport ze studium “The Information of the Citizen in the EU: Obligations for the 
Media and the Institutions Concerning the Citizen’s Right to be Fully and Objectively 
Informed”, przygotowanego na zlecenie Parlamentu Europejskiego przez European Institute for 
the Media, Düsseldorf, 31 sieprnia 2004, dostępny na  
http://www.pedz.uni-mannheim.de/daten/edz-ma/ep/04/pe358896-en.pdf (wejście 8 kwietnia 
2008). 

 78 Ustawa o rit, art. 36(2.2). 

 79 Ustawa o rit, art. 38(2). 

 80 Ustawa o konkurencji i ochronie konsumenta z 15 grudnia 2000, Dziennik Ustaw, nr. 86, 
pozycja 804, art. 4(9). 

 81 Vadim Makarenko, „UOKiK przystopował Springera”, Gazeta Wyborcza, 21–22 kwietnia 2007, 
s. 34. 

http://www.pedz.uni-mannheim.de/daten/edz-ma/ep/04/pe358896-en.pdf


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
43

byłoby zapewnienie konkurowania co najmniej trzech niezależnych stacji radiowych i 
telewizyjnych na szczeblu krajowym i lokalnym.82 Koncepcja ustanowienia 30-
procentowego progu została natychmiast oprotestowana przez właścicieli mediów, 
przeciwnych jakimkolwiek ograniczeniom w tym względzie. 

W swoim pierwszym dokumencie z 2006 roku, ogłoszonym już po nominacji jej 
nowych członków, KRRiT stwierdziła: „Nasze doświadczenie dowodzi, że bez 
specjalnych zabezpieczeń lokalne stacje radiowe i telewizyjne nie są w stanie wytrzymać 
konkurencji rynkowej i muszą przyłączyć się do wielkich stacji sieciowych, tracąc 
niezależność programową i zdolność do tworzenia programów związanych z życiem 
lokalnych społeczności.”83 W opinii KRRiT lokalne stacje radiowe mogą pozostać 
niezależne gdyby istniały prawne ograniczenia w „połykaniu” ich przez duże sieci 
radiowe. Można by to osiągnąć poprzez zapis ustawowy zobowiązujący lokalne media 
elektroniczne do promowania „interesu publicznego” w ich programach, a szczególnie 
pluralizmu i różnorodności.84 

Jedyna poważna zmiana własności miała miejsce w roku 2006, kiedy to 25 procent 
TVPuls, stacji o profilu religijnym, będącej własnością Zakonu Franciszkanów, zostało 
kupione przez News Corporation. Kiedy transakcja ta została sfinalizowana, KRRiT 
zezwoliła nowym właścicielom na zmianę charakteru stacji na ogólny. 

Sprawy koncentracji i własności krzyżowej w mediach stały się szerzej znane za sprawą 
afery „Rywingate”. Przykładem własności krzyżowej w mediach elektronicznych i 
drukowanych jest grupa Agora, której własnością jest dziennik „Gazeta Wyborcza” i 29 
lokalnych stacji radiowych, w tym radio informacyjne Tok FM, nadające w dziewięciu 
dużych miastach. W końcu 2006 roku niemiecka grupa wydawnicza Bauer, właściciel 
ponad 30 kolorowych magazynów prasowych, kupiła RMF FM, prywatną stację 
radiowa o najwyższej słuchalności w kraju. Brytyjska grupa Mecom, własność Davida 
Montgomery, dawniej z Mirror Group, posiada 51 procent dziennika „Rzeczpospolita” 
(reszta jest własnością państwa) oraz udziały w 12 lokalnych dziennikach i 5 
radiostacjach. 

4.3 Rynek reklamowy 

Maksymalny czas reklamowy dozwolony prawem dla nadawców wynosi 12 minut na 
godzinę i 15 procent całkowitego dziennego czasu nadawania programu. Najszybciej 
rosnącym segmentem rynku są telezakupy, których maksymalny czas emisji wynosi trzy 
godziny na dobę. 
                                                 
 82 Wywiad autora z Karolem Jakubowiczem, wrzesień 2004. 

 83 KRRiT, „Raport otwarcia: rynek rtv w Polsce”, Warszawa, 2006, ss. 38–39,dostępny na  
www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf (wejście 26 listopada 
2007). 

 84 KRRiT, „Raport otwarcia: rynek rtv w Polsce”, op. cit., s. 28. 

http://www.krrit.gov.pl/dokumenty/polityka/raport_o_stanie_rynku_caly.pdf


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
44

Tabela 7. Reklama jako odsetek czasu programowego 

 2005 2006

TVP1 7,6 7,35 

TVP2 7,0 7,25 

Polsat TV 14,52 14,54

TVN 12,52 12,68

TV 4 14,68 14,53

Źródło: badania AGB Nielsen Media 

Całkowita wartość telewizyjnego czasu reklamowego w 2006 roku w Polsce wynosiła 
7,83 mld zł (2,04 mld €), co stanowiło ponad połowę ogólnych wydatków na reklamę 
w kraju. Największą część wydatków na reklamę telewizyjną zyskała prywatna stacja 
TVN (choć zsumowane udziały TVP1 i TVP2 dają pierwszeństwo telewizji 
publicznej). 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
45

Tabela 8. Udział w przychodach z reklamy TV w 2006 (odsetek ogółu wydatków) 

Stacja Udział

TVN 26,2 

Polsat TV 24,4 

TVP1 17,2 

TVP2 13,3 

TV 4 2,1 

MTV Polska 2,1 

Tele 5 1,8 

TVN 24 1,6 

TVN7 1,5 

Discovery Channel 1,1 

Inne 8.7 

Źródło: Expert Monitor85 

Zdaniem Domu Mediowego Starlink TV w pierwszej połowie 2007 roku rynek 
reklamowy wzrósł o 16,5 procent. Najbardziej dynamicznym graczem na rynku była 
TVN, uzyskująca przyrost wpływów z reklam o ponad 17 procent, głównie dzięki 
swojemu kanałowi informacyjnemu TVN24. Wpływy reklamowe TVP wzrosły w tym 
czasie o 14 procent, osiągając 584 mln zł netto (170 mln €). Polsat odnotował 
najwolniejszy wzrost przychodów z reklam, tylko o 8 procent. Najszybszy przyrost 
widowni odnotowały kanały tematyczne, choć odnosił się on do bardzo małej bazy. 
Och oglądalność jest ciągle niewielka. Najpopularniejsze z nich to kanał informacyjny 
TVN24 i Eurosport oraz kanały dla dzieci Cartoon Network/TCM i Jetix.86 
Perspektywy na rok 2008 były dobre; cena czasu reklamowego w telewizjach miała 
wzrosnąć o około 15 procent, dwa razy więcej niż w latach poprzednich.87 

                                                 
 85 IP International Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts, October 2007, s. 

307, (dalej: IP International Marketing Committee, Television 2007). 

 86 KRRiT, „2006: The Broadcasting Landscape in Poland”, s. 19, dostępne na  
www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm (wejście 24 stycznia 2008). 

 87 Vadim Makarenko, „Gotowanie żaby, czyli szklany ekran porządzi”, Gazeta Wyborcza, 4 stycznia 
2008, s. 32. 

http://www.krrit.gov.pl/angielska/index.htm


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
46

4.4 Standardy dziennikarskie i niezależność 

Niezależność dziennikarska w prywatnych mediach w Polsce także była ograniczana, 
chociaż naciski polityczne w tym sektorze były o wiele mniej widoczne niż w mediach 
publicznych. Nadawcy starali się jak najbardziej uniezależnić od nacisków politycznych 
i biznesowych. 

“Publicysta polityczny nie może przyjmować posad od partii” stwierdził Jacek 
Żakowski, znany dziennikarz mediów drukowanych i elektronicznych. „Gdy tak czyni, 
możemy przypuszczać, że partia mu się odwdzięcza, lub że go posyła do jakiejś redakcji 
jako komisarza” Żakowski dodał, że oświadczając przed wyborami 2005 roku, że będzie 
głosował na SLD, wiedział, iż uniemożliwi mu to akceptację jakiegokolwiek przyszłego 
stanowiska z poręki tej partii. Po wyborach 2005 roku „tak się złożyło, iż wysokie 
posady PiS dało tym publicystom, którzy je popierali w kampanii wyborczej. Na moje 
oko jest to klasyczna polityczna korupcja.” napisał Żakowski.88 

Odpowiedział mu jeden z atakowanych dziennikarzy, prezes Polskiego Radia, Krzysztof 
Czabański: „We wszystkich mass mediach, i prywatnych, i publicznych, jest ten sam 
problem: relacje między właścicielem czy zarządcą a redakcją. Czym się formalnie 
różnią relacje między np. Zygmuntem Solorzem a Tomaszem Lisem (Polsat), między 
Janem Wejchertem a Adamem Pieczyńskim (TVN), Elżbietą Kruk a Krzysztofem 
Czabańskim i Bronisławem Wildsteinem (media publiczne) lub między Wandą 
Rapaczyńską a Adamem Michnikiem (Agora)? Praktyką? Tym – tak nazwanym przez 
Michnika – chińskim murem między wydawcą a redakcją? Jeśli o to chodzi, to daję 
głowę, że w mediach prywatnych i publicznych jest dokładnie tak samo: ile sobie 
redakcje wywalczą niezależności, tyle mają. Dla Springera, Wejcherta, Solorza i innych 
magnatów medialnych pokusa sięgania po oręż własnych mediów w rozgrywaniu 
swoich gier jest przecież nie mniejsza niż dla polityków”.89 

4.5 Nadawcy regionalni i lokalni 

Lokalne stacje telewizyjne stopniowo traciły swoją niezależność finansową i redakcyjną 
ze względu na postępującą koncentrację i zacieśnianie więzi programowych z większymi 
nadawcami. W roku 2006 Niezależna Telewizja Lokalna Radomsko została włączona w 
sieć TVN. Telewizja ODRA, która nadawała dwie godzinny programu lokalnego w 
dziewięciu miastach zachodniej Polski (Wrocław, Opole, Świdnica, Głogów, Legnica, 
Lubin, Gorzów Wielkopolski, Jelenia Góra i Zielona Góra) przystąpiła do TV4. „Cała 

                                                 
 88 Jacek Żakowski, „Dziennikarze politycznie skorumpowani”, Rzeczpospolita, 30 października 2006, 

dostępny na: http://new-arch.rp.pl/artykul/646670.html (wejście 25 lutego 2008). 

 89 Krzysztof Czabański, „Mikrofon dla obywateli”, Gazeta Wyborcza, 5 grudnia 2006. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/646670.html


P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
47

idea lokalnych stacji telewizyjnych poniosła porażkę, ponieważ lokalni nadawcy utracili 
niezależność” stwierdziła KRRiT.90 

KRRiT wezwała do zatrzymania tendencji centralizacyjnej w TVP3, sieci regionalnych 
ośrodków telewizji publicznej. TVP3 ograniczała produkcję lokalną, faworyzując 
programy tworzone w centrali warszawskiej. W latach 2000–2005, udział programów 
tworzonych przez 14 regionalnych ośrodków TVP zmniejszył się z 23,4 proc. do 18,3 
proc. czasu nadawania tej stacji. Oznacza to, że ich łączny czas nadawania wyniósł nie 
więcej niż 3,5 godziny dziennie.91 

W roku 2008 rząd ogłosił plan rozdzielenia TVP3 na 16 publicznych regionalnych 
ośrodków TVP, finansowanych w części przez władze lokalne. Opozycja, TVP i 
KRRiT są przeciwni temu pomysłowi.92 Informacje lokalne podawane są także w 
niektórych serwisach lokalnych, tworzonych przez operatorów kablowych 
koncesjonowanych przez KRRiT. W końcu 2006 roku było 360 operatorów mających 
koncesję. Ci, którzy produkowali własny program, nadawali go przez od 30 minut do 
kilku godzin dziennie.93 

5. RAMÓWKA PROGRAMOWA 

5.1 Program 

Niektóre gatunki programowe, takie jak przedstawienia teatralne, muzyka klasyczna i 
filmy dokumentalne są tak drogie w realizacji i relatywnie mało popularne wśród 
telewizyjnej widowni, że tylko telewizja publiczna jest na tyle bogata, by je 
wyprodukować. TVP1 i TVP2 nadają takie programy. Łącznie z informacjami, 
publicystyką, audycjami edukacyjnymi i religijnymi tworzą one około 35 proc. 
programu TVP1. Jednakże trudno jest je obejrzeć w czasie wysokiej oglądalności, 
między godz. 17 a 23, z wyjątkiem informacji i publicystyki. Na przykład w pierwszym 
tygodniu 2008 roku serial dokumentalny „Notacje” był pokazywany w TVP1 
dwukrotnie o 2 nad ranem; magazyn kulturalny „Łoskot” o północy, a francuski film 
dokumentalny o rosyjskich oligarchach został nadany po północy. Tylko programy 
polityczne i szczególne audycje dziennikarstwa śledczego, takie jak „Autografy” i „Misja 
Specjalna” były nadawane w czasie największej oglądalności. „W TVP bardziej boli 
bylejakość i upadek standardów niż stronniczość programów informacyjnych, bo widz 

                                                 
 90 KRRiT, Informacja 2007, s. 27, dostępny na www.krrit.gov.pl/sprawozdania (wejście 4 marca 

2008). 

 91 KRRiT, Raport otwarcia, op. cit., s. 26. 

 92 „Stanowisko KRRiT dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i 
telewizji i innych ustaw”, s. 15, dostępne na: www.krrit.gov.pl/ wejście 24 stycznia 2008. 

 93 KRRiT, Informacja 2007, s. 29, op. cit. 

http://www.krrit.gov.pl/sprawozdania
http://www.krrit.gov.pl


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
48

ma alternatywę w kanałach prywatnych. W przypadku kreowania prawdziwej kultury 
telewizyjnej – nie ma alternatywy” stwierdziła Agnieszka Holland.94 

Tabela 9. Udział gatunków w programach prywatnych i publicznych TV 
w 2006 roku 

Odsetek rocznego czasu emisji  TVP1 TVP2 TVP3 Polsat TVN TV4 TVPuls 

Informacje 7,3 5,3 3,3 3,9 2,5 1,1 1,2 

Publicystyka 13,1 5,4 20,7 2,0 5,4 9,8 15,1 

Filmy 43,2 43,2 11,4 38,8 29,2 24,7 21,5 

Filmy dokumentalne 6,3 8,5 12,8 0,6 0,5 1,6 15,4 

Rozrywka 1,2 8,2 1,0 25,8 30,7 14,8 0.0 

Edukacja 4,9 6,2 1,6 0,7 5,3 1,1 5,8 

Sport 5,5 4,7 5,8 5,7 2,0 5,6 5,8 

Religia 2,6 0,7 1,9 0,2 0,0 0,2 10,3 

Muzyka poważna 0,3 0,5 0,0 0,1 0,0 0,2 1,9 

Teatr 0,4 0,3 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 

Muzyka pop 2,9 4,3 0,2 1,8 0,4 8,7 0,5 

Autopromocja 3,3 3,7 5,0 5,3 5,5 6,8 4,5 

Reklama 9,1 9,0 6,7 15,3 18,5 15,5 21,1 

Źródło: KRRiT95 

5.2 Ogólne zasady informowania 

W maju 2006 roku Senat przyjął uchwałę wskazującą na najważniejsze zagadnienia, 
jakimi powinna się zajmować KRRiT. Należały do nich: efektywna ochrona dzieci i 
młodzieży przed przemocą i niemoralnością; podejmowanie działań przeciw 
postępującej koncentracji mediów na lokalnym rynku radiowym, zagwarantowanie 
większego pluralizmu i bezstronności w mediach publicznych. Senat wezwał także 
KRRiT do prawnego uregulowania redakcyjnej i organizacyjnej niezależności 

                                                 
 94 Tadeusz Sobolewski, „Ratujmy w TVP, co się da”, Gazeta Wyborcza, 15–16 marca 2008, s. 16. 

 95 KRRiT, „Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007”, s. 103 i 108, op. cit. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
49

oddziałów terenowych TVP.96 KRRiT przedstawiła na ten temat dwa poważne 
raporty.97 Jeśli chodzi o informację w ostatnich trzech latach, to nie przyjęto żadnych 
poważnych regulacji. 

5.3 Ogólne zasady producenckie 

Ustawa o radiofonii i telewizji gwarantuje ogólną niezależność nadawcy w 
kształtowaniu programu, stanowiąc że nadawca może przekazywać transmisję na żywo 
wydarzeń o dużym znaczeniu dla społeczeństwa tylko na kanale ogólnodostępnym w 
całym kraju, a jeśli kanał jest kodowany, to można to robić pod warunkiem, że 
wydarzenie to pokazywane jest jednocześnie na innym kanale bezpłatnym. 

5.4 Limity 

W czerwcu 2005 roku KRRiT wydała rozporządzenie na temat oznakowania 
programów, które mogą mieć niekorzystny wpływ na nieletnich.98 Tygodniowy 
całodobowy monitoring TVP1, TVP2, Polsatu i TVN przez KRRiT w marcu 2006 
roku wykazał, że nowy system oznakowania był na ogół przestrzegany. W ocenie 
KRRiT najbardziej o dzieci dbała TVP1, natomiast TVN nie zwracała uwagi na 
potrzeby młodych widzów. TV4 najlepiej zaspokajała potrzeby młodych widzów. W 
podsumowaniu KRRiT stwierdziła, że ogólnie w telewizji brakuje programów 
edukacyjnych.99 

5.5 Obowiązki nadawców publicznych 

Główne zadania telewizji publicznej to: umocnienie więzi rodzinnych, wzmacnianie 
postaw pro-zdrowotnych, przyczynianie się do walki z „patologiami społecznymi” i 
uwzględnianie potrzeb grup etnicznych i mniejszości100(patrz Tabela 8). Programy 
                                                 
 96 „Uchwała Senatu RP w sprawie sprawozdania KRRiT z działalności w 2005 r.” dostępna na: 

www.senat.gov.pl/arch.htm, (wejście 24 stycznia 2008). 

 97 KRRiT, “Defence of locality and local democracy: KRRiT strategy of actions to defend local 
character and programme pluralism in local electronic media”, grudzień 2005, “KRRiT position 
on children presentations in TV”, styczeń 2008. Dostępne na www.krrit.gov.pl, (wejście 24 
stycznia 2008). 

 98 „Rozporządzenie KRRiT w sprawie kwalifikowania audycji lub innych przekazów mogących mieć 
negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich oraz 
audycji lub innych przekazów przeznaczonych dla danej kategorii wiekowej małoletnich, 
stosowania wzorów symboli graficznych i formuł zapowiedzi” dostępne na www.krrit.gov.pl/ 
(wejście 24 stycznia 2008). 

 99 KRRiT, „Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007”, s. 135, op. cit. 

 100 Ustawa o rit, art. 21. (prawo nie określa precyzyjnie tych zadań). 

http://www.senat.gov.pl/arch.htm
http://www.krrit.gov.pl
http://www.krrit.gov.pl


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
50

wypełniające zobowiązania publiczne TVP zajmowały około jednej trzeciej czasu 
antenowego w roku 2003 i poniżej 30 proc. w roku 2006, co oznacza spadek prawie o 
5 procent. Programy wypełniające zadania telewizji publicznej zostały przesunięte do 
mniej oglądanego programu TVP2P i kanałów tematycznych, przede wszystkim TVP 
Kultura, dostępnego jedynie przez satelitę albo w płatnych telewizjach kablowych, i w 
związku z tym docierającego do zaledwie 0,15 procent widowni.101 

Krytycy TVP twierdzą, że programy „misji publicznej”, czyli programy edukacyjne, 
religijne, dla dzieci, teatr, produkcje europejskie i muzyka poważna (bez programów 
informacyjnych i publicystyki) stanowią nie więcej niż 6,5 procent całego czasu 
antenowego TVP i przyciągają nie więcej niż 2,5 procent telewizyjnej widowni.102 

Programy dla mniejszości etnicznych i w językach innych niż polski nie były 
pokazywane na antenach TVP1 i TVP2 ze względu na „ogólnonarodowy charakter 
tych kanałów”.103 Zamiast tego pokazywano je na TVP3 w wymiarze 0,3 procent 
rocznego czasu emisji tego programu. Audycje dla mniejszości etnicznych obejmowały 
programy nadawane w języku polskim: Tydzień Białoruski, Przegląd Ukraiński, 
Panoramę Litewską; Rosyjski Głos; My Romowie i Podlaski Orient. Programy TVP w 
językach mniejszości to: Telenowyny po ukraińsku (program informacyjny 
zlikwidowany w 2007 roku), Schlesische Journal po niemiecku, nadawany co tydzień, i 
Rodno Zemia po kaszubsku, nadawany sporadycznie. 

Panuje generalna opinia, że komercjalizacja TVP pogłębia się. Przez wiele lat TVP była 
krytykowana z powodu braku audycji wypełniających zadania misji publicznej, 
szczególnie za brak audycji dla dzieci, edukacyjnych i kultury wysokiej. Nowy artykuł 
21 ustawy o radiofonii i telewizji powinien zawierać precyzyjną definicję misji 
publicznej w informacji, audycjach opiniotwórczych, edukacyjnych, rozrywkowych i 
sportowych, z uwzględnieniem niezbędnych proporcji programowych.104 

                                                 
 101 Donatta Subbotko, „Misja dla 0,15 proc. widzów”, Gazeta Wyborcza, 23 kwietnia 2008 s. 20. 

 102 Jakub Bierzyński, „Spór o media publiczne”, Rzeczpospolita, 7 stycznia 2008, s. 12. 

 103 KRRiT, „Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007”, s. 88, op. cit. 

 104 KRRiT, Raport otwarcia, s. 25, op. cit. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
51

Tabela 10. Programy TVP wypełniające ogólne zobowiązania misji publicznej w 
latach 2003–2006 (udział w całości czasu antenowego w proc.) 

Typ programu 
2003 2006 

TVP1 TVP2 TVP1 TVP2 

Kultura, nauka i rozwój edukacyjny 17,4 17,4 19,8 25,6 

Umocnienie rodziny  13,4 12,1 5,8 10,4 

Prozdrowotne 1,5 1,8 2 1,5 

Przeciwko “patologiom społecznym” 1,8 1,1 1,5 0,9 

Dla mniejszości narodowych i grup etnicznych 0,2 0,4 0 0 

Łącznie 34,3 32,8 29,1 38,4 

Źródło: KRRiT105 

5.6 Obowiązki nadawców prywatnych 

W koncesjach wydawanych niektórym nadawcom prywatnym KRRiT zapisywała 
dodatkowe warunki, jakie zgodzili się oni wykonać, choć nie miały one umocowania w 
obowiązującym stanie prawnym.106 W czerwcu 2006 roku Naczelny Sąd 
Administracyjny uznał tę praktykę za nielegalną w swoim wyroku odnoszącym się do 
koncesji dla Polsatu. Sędzia Stanisław Biernat powiedział, że KRRiT nie mogła 
wyprowadzić z ustawy o radiofonii i telewizji kompetencji do szczegółowego 
wyznaczania procentowego udziału poszczególnych programów.107 

KRRiT sprawdza jednak jak prywatni nadawcy honorują zobowiązania zawarte w ich 
koncesjach. Większość z nich wywiązuje się z zapisanych w nich warunków. Jak 
wynikało z monitoringu przeprowadzonego przez KRRiT w marcu 2006 roku, Polsat 
wykonał swoje zobowiązanie do nadawania co najmniej siedmiu godzin informacji w 
tygodniu i sześciu godzin programów edukacyjnych, ekonomicznych i na temat 
ochrony zdrowia oraz 1,5 godziny na tydzień filmów dokumentalnych. Koncesja stacji 
mówiła także o nadawaniu wydarzeń kulturalnych, form dramatycznych oraz 
koncertów muzyki klasycznej i popularnej.108 

                                                 
 105 KRRiT, Raport roczny 2003, s. 46 i KRRiT, Raport otwarcia, op. cit., s. 25. 

 106 Ustawa o rit, art. 37(2). 

 107 Danuta Frey, “W koncesji dla Polsatu było za dużo ograniczeń”, Rzeczpospolita, 19 lipca 2006, 
dostępny na http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html (wejście 5 marca 2008). 

 108 KRRiT, Raport roczny 2007, Informacja, s. 119, op. cit. 

http://new-arch.rp.pl/artykul/627970.html


T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
52

Zgodnie z monitoringiem KRRiT z października 2006 roku, TVN wywiązał się ze 
swego zobowiązania do nadawania co najmniej siedmiu godzin tygodniowo informacji 
i co najmniej trzech godzin tygodniowo programów edukacyjnych i naukowo-
technicznych. Podobny monitoring przeprowadzony we wrześniu 2006 wykazał, że 
TV4 wypełnił zobowiązanie do nadawania informacji stanowiących co najmniej 6 proc. 
miesięcznego czasu nadawania, programów edukacyjnych i dziecięcych stanowiących co 
najmniej 3 proc. tego czasu oraz artystycznych w wymiarze co najmniej 2 procent. 
Monitoring TVPuls w listopadzie i grudniu 2006 wykazał, że stacja wykonała warunki 
koncesji w zakresie nadawania programów społecznych i religijnych.109 Jak wynika z 
monitoringu, jedyną stacją, która nie wykonała warunków koncesji była lokalna 
TVOdra nadająca w ośmiu miastach zachodniej Polski. 

6. WNIOSKI 

Od czasu upadku komunizmu w Polsce w roku 1989 każda partia polityczna 
dochodząca do władzy ma pokusę zawładnięcia mediami publicznymi i zreformowania 
ich według swoich pomysłów. Jednak w rzeczywistości do prawdziwej reformy mediów 
publicznych nigdy nie doszło. W rytm wyborów zmieniało się tylko ich kierownictwo. 

Po roku 2000 ze względu na spadające wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego i 
perspektywę cyfryzacji reforma mediów publicznych stała się coraz pilniejsza. „Strategia 
Państwa Polskiego w dziedzinie mediów elektronicznych na lata 2005–2020” 
zaprezentowana łącznie z rocznym sprawozdaniem KRRiT w 2005 roku, przyniosła 
szereg propozycji reform. Wśród nich stworzenie jednej instytucji zarządzającej 
złożonej z przedstawicieli państwa i społeczeństwa obywatelskiego, stopniowe 
ograniczanie czasu reklamowego w mediach publicznych, ustanowienie funduszu dla 
finansowania mediów regionalnych i lokalnych z podatku od reklamy w mediach 
prywatnych. 

Strategia ta proponowała także wdrożenie lepszego systemu monitorowania wymogów 
koncesji przez wszystkich nadawców, szczególnie pod względem informacji lokalnej 
oraz wprowadzenie miar koncentracji własności na szczeblu lokalnym i ogólnopolskim. 
W tym samym okresie organizacje profesjonalne i społeczeństwa obywatelskiego 
wydały niezliczoną ilość apeli o odpolitycznienie organów regulujących media 
elektroniczne. 

Po wyborach 2007 roku rządząca partia PO podkreślała potrzebę rzeczywistych zmian 
w mediach publicznych, ale w praktyce nic nie zostało zrobione. Po więcej niż pół roku 
projekt ustawy regulującej media publiczne jest ciągle na etapie tworzenia go przez 
rząd. Wcześniejsza ustawa, przyjęta przez parlament, ale zawetowana przez prezydenta, 
nie weszła w życie. Przewidywała ona konkursy na członków KRRiT i zarządu TVP, 
                                                 
 109 KRRiT, Raport roczny 2007, Informacja, s. 120–122, op. cit. 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
53

pozwalając organizacjom społeczeństwa obywatelskiego na uczestniczenie w tym 
procesie. W kolejnej ustawie zlikwidowany abonament radiowo-telewizyjny ma być 
zastąpiony przez finansowanie mediów publicznych z budżetu i podatku od 
prywatnych nadawców, poprzez Fundusz Misji Publicznej. 

Jeżeli reforma zostanie przeprowadzona, środowisko w jakim działają media publiczne 
ulegnie zasadniczej zmianie. Czy wyjdzie to im na korzyść – pokaże praktyka. Ale bez 
reformy te media, coraz bardziej komercjalizowane i ciężko upolitycznione, będą 
prawdopodobnie coraz szybciej tracić widzów i słuchaczy, a w rezultacie i 
reklamodawców. 

 



T E L E V I S I O N  A C R O S S  E U R O P E  2 0 0 8  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
54

ANEKS 1. AKTY PRAWNE PRZYTOCZONE W TYM RAPORCIE 

Ustawa o Konkurencji i Ochronie Konsumenta z 15 grudnia 2000, Dziennik Ustaw nr. 86. 

Ustawa o radiofonii i telewizji z 29 grudnia 1992, Dziennik Ustaw 1993, nr. 7, pozycja 34; 
poprawiona w 1995, nr. 66, pozycja 335 i nr. 142, pozycja 701; 1996, nr. 106, pozycja 
496; 1997, nr. 88, pozycja 554, i nr. 121, pozycja 770; 1999, nr. 90, pozycja 999; 2000, 
nr. 29, pozycja 356 i 358, nr. 73, pozycja 852. 

Ustawa o radiofonii i telewizji z 2001, Dzienik Ustaw nr. 101, pozycja 1114; następnie 
poprawiona w 2002, nr. 25, pozycja 253; 2002, nr. 56, pozycja 517; 2003, nr. 96, 
pozycja 874; 2004, nr. 91, pozycja 874. 

Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy o ujawnianiu informacji o 
dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944–1990. 

Council Regulation n. 659/1999 of 22 March 1999, laying down detailed rules for the 
application of Article 93 (now Art. 88) of the EC Treaty, Official Journal L 83/1, 27 
March 1999. 

Directive 2002/22/EC of the European Parliament and of the Council of 7 March 2002 on 
universal service and users’ rights relating to electronic communications networks and 
services (Universal Service Directive). 

Directive 2007/65/EC of the European Parliament and of the Council of 11 December 
2007 amending Council Directive 89/552/EEC on the co-ordination of certain 
provisions laid down by law, regulation or administrative action in Member States 
concerning the pursuit of television broadcasting activities, Official Journal of the 
European Union, 18 December 2007, L 332/27. 

Council Regulation no. 659/1999 of 22 March 1999, laying down detailed rules for the 
application of Article 93 (now Art. 88) of the EC Treaty, Official Journal, L 83/1, 27 
March 1999. 

 



P O L S K A  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
55

ANEKS 2. BIBLIOGAFIA 

Po polsku 

Raport roczny KRRiT, 2005. 
Raport roczny KRRiT, 2006. 
Raport roczny KRRiT, 2007. 
KRRiT. “Działalność KRRiT w zakresie wprowadzania naziemnej telewizji cyfrowej w 

Polsce”, 5 kwietnia 2006. 
KRRiT. “Raport o stanie rynku RTV”, wrzesień 2004. 
KRRiT. „Raport o stanie rynku RTV”, 11 czerwca 2006. 
KRRiT. „Raport otwarcia: rynek radiowo-telewizyjny w Polsce”, 2006. 
KRRiT. „Stanowisko KRRiT dotyczące poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o 

radiofonii i telewizji i innych ustaw”. 
KRRiT. „Stanowisko KRRiT z 11 lipca 2006 r.” 
„Rozporządzenie KRRiT w sprawie kwalifikowania audycji lub innych przekazów 

mogących mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny 
rozwój małoletnich oraz audycji lub innych przekazów przeznaczonych dla danej 
kategorii wiekowej małoletnich, stosowania wzorów symboli graficznych i formuł 
zapowiedzi”. 

„Uchwała Senatu RP w sprawie sprawozdania KRRiT z działalności w 2005 r.” 
KRRiT. „Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2007”. 
KRRiT. „Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji 2008”. 

Po angielsku 

Kevin, Deirdre, Thorsten Ader, Oliver Carsten Fueg, Eleftheria Pertzinidou, Max 
Schoenthal. Final report of the study on “The Information of the Citizen in the EU: 
Obligations for the Media and the Institutions Concerning the Citizen’s Right to be 
Fully and Objectively Informed”, prepared on behalf of the European Parliament by the 
European Institute for the Media, Düsseldorf, 31 August 2004. 

KRRiT. “2006: The Broadcasting Landscape in Poland”. 
KRRiT. “Defence of locality and local democracy: KRRiT strategy of actions to defend 

local character and programme pluralism in local electronic media”, December 2005 
“KRRiT position on children presentations in TV”, January 2008. 
IP International Marketing Committee. Television 2006. International Key Facts, October 

2006. 
IP International Marketing Committee. Television 2007. International Key Facts, October 

2007. 
Stefan Batory Foundation “Report from monitoring of selected TVP information newscasts 

at the time of local elections 2006”. 


	cover-poland-pol-jologo-jomeret-1103-A4_Elrendezés 1
	media-f-up-publish-080602_publish.qxd
	01 Polska_Acknow_1030-k
	02 Polska_Preface_1030-k
	03 Polska-Telev-08-0930-k


<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice




