
 

 

 

 

Footprint of Financial Crisis in the Media  

 ROMANIA country report 

 Compiled by Iulian Comanescu   

 Commissioned by Open Society Institute 

 December 2009 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

2 

 

Economy  

 

Romania, which joined the EU in 2007, has a population of 21.5 million.  Its GDP in 2008 was $US 

200 billion, compared with $166 billion in 2007. In 2008, there were 24 internet users per 100 people 

(21 in 2007), and 114 mobile phone subscriptions per 100 (95)
1
. 

According to the National Institute of Statistics, GDP fell by 7.4 per cent in the first three quarters of 

2009 compared to the same period in 2008.  Despite early official denials of any effect,  the global 

financial crisis started to have an impact during the autumn of 2008 and this was clearly apparent by 

the spring of 2009.  The first signs as far as the media are concerned was a fall in advertising 

revenue, which was dramatic in the case of the printed media.  Media Fact Book 2009 (a publication 

of Initiative Media Romania) estimated the market contracted from 540 million euros in 2008 to 347 

million in 2009, with the print media’s share falling by more than half, from 82 to 40 million euros
2
  

 

Media market 

 

Following elections changes in 2004, the year 2005 was a key one for the Romanian media, both 

traditional and new.  After the victory of the reformist Justice and Truth alliance, several businessmen 

began to invest heavily in the market. Among them, two Romanians, Sorin Ovidiu Vîntu and Dinu 

Patriciu, built up groups by taking over various existing titles, such as Adevărul, a leading quality 

newspaper acquired by Patriciu, or Cotidianul (another quality), Academia Caţavencu (a well-known 

satirical weekly), and Realitatea TV acquired by Vîntu. Existing owners also intensified their 

operations, launching new titles and television stations and buying or releasing other channels. The 

advertising market doubled between 2005 and 2008 -- from 276 million euros to 540 million – and this 

fuelled some of the investments
3
. The media landscape is now dominated by five major players, each 

with massive businesses in several segments: 

 

• Sârbu/CME. Adrian Sârbu is a Romanian media maverick who has very successfully 

implemented the American television model in Romania via his leading station, PRO TV.  

Within months of its launch in 1995 PRO TV became a social phenomenon, thanks to good 

quality programming and colourful branding and marketing.  Since 2000 it has lost some of its 

trend-setting momentum, though it remains a strong business. Together with his American 

partners at CME (Central European Media Enterprises, the media operation of Ronald 

Lauder, Estée Lauder's son), in 2008 Sârbu owned five TV stations (PRO TV,  Acasă TV,  

                                                 
1 World Bank data, on worldbank.org. 

2 Media Fact Book 2009 figures (Initiative Media), October 2009. Estimates are not very accurate in Romania, due to the 'secretive' 

aspect of the market. Big media groups seldom publish their financial results if not bound by law or foreign companies' commitments to 

their shareholders. Advertising price discounts are often very high and big deals often lack transparency. 

3 Media Fact Book 2009 estimates (Initiative Media). 



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

3 

 

PRO Cinema, PRO TV International, MTV Romania, Sport.ro), one national newspaper, 

Gândul, a business daily, Ziarul Financiar, several magazines and radio stations and the 

leading press agency in Romania, Mediafax. MTV Romania, Sport.ro, Gândul and other 

assets were acquired after 2005. Sârbu also launched various content sites, among them 

Stirileprotv.ro, a spi-off of PRO TV, which ranks highly in the hierarchy of  news sites.  Early in 

his career Sârbu started selling parts of his media empire to CME (his entire radio business 

and all but 5 per cent of his TV operations), but he is still sole owner of Publimedia, the print 

company.  Last July Sârbu was appointed the CEO of CME. 

• Voiculescu. Dan Voiculescu, a one-time informer for the former communist secret police, 

Securitate, and a controversial figure in Romanian business, formally gave away his media 

empire to his two daughters in 2005, includings Antena 1 (the second most successful 

commercial station), Jurnalul Naţional, Gazeta Sporturilor and Săptămâna Financiară (quality, 

sports and business weeklies). Since 2005 he has expanded his empire by launching three 

TV stations -- Antena 2, Antena 3 and Euforia Lifestyle TV. He has also started Radio ZU and 

several print titles.  GSP.ro, the Gazeta Sporturilor site, has become a very successful 

internet operation, especially because of spin-offs for soccer supporters.  Known as Intact 

Media Group, his empire is the most important purely Romanian conglomeration to date. 

• Ringier.  This Swiss-owned company has only a modest presence in the Romanian TV 

market  through a 25 per cent share in Kanal D (Dogan), but it has a massive print business. 

Its portfolio includes the former market-leader of the newspaper market and now second most 

important, Libertatea (which sold 178,000 copies in September 2008
4
), Unica and Bolero (two 

glossies aimed at women), the leading TV guide, TV Mania,and Evenimentul Zilei (still doing 

well, though its trend is downward from the 31,600 circulation it enjoyed in September 2008).  

Ringier, which has some 15 titles on the market, and Sârbu/CME are the largest commercial 

media groups.  

• Patriciu. Credited as the richest Romanian, with a fortune of  2.2 billion euros derived from 

his oil businesses, and another controversial figure, Dinu Patriciu owns Adevărul Holding, a 

print company whose titles include the best-selling newspaper, Click! (206,000 copies in 

September 2009) and the leading quality, Adevărul  (105,000 copies in the same month). 

These high figures have been achieved by an aggressive marketing policy, with books and 

DVDs given away with Adevărul and competitions in Click!. Adevărul Holding lost 42 million 

ROL (roughly 13 million euros) in 2008, though it improved its share of circulation. Patriciu 

has also invested in an office building for his media assets and an up-to-date printing plant. 

• Vîntu. Sorin Ovidiu Vîntu started building his media empire, Realitatea-Caţavencu, with the 

acquisition of Realitatea TV in the spring of 2004, after a previous presence at the end of the 

                                                 
4 BRAT (Romanian ABC) data, available on BRAT.ro. 



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

4 

 

nineties through Curentul, the Monitorul local network and Academia Caţavencu. He had 

been forced to give up his previous media assets because of his implication in one of the 

biggest scandals in the post-1989 era, when his investment fund, FNI, collapsed in 1999-

2000, taking with it the money of more than 200,000 investors. There were allegations that 

the fund was a Ponzi scheme, but Vîntu was not prosecuted because he had sold the 

business to a former manager, who was sent to prison. Little was seen of  him after that until 

2006, when he confirmed rumours that he was involved in Realitatea TV and annnounced the 

acquisition of the Academia Caţavencu group, including the eponymous satirical weekly 

(which he had previously owned), Cotidianul and some other titles
5
. Between 2006 and 2008 

Vîntu launched a number of ventures, including two economic publications (weekly and daily), 

a business TV station, a radio station, a press agency, an indoor TV operation and several 

important sites. Realitatea.net, the on-line spin-off of Realitatea TV, is the leading news site in 

Romania. 

Other important groups are. 

• ProSiebenSat.1, which has important electronic media operations, via a significant TV 

station, Prima TV,  and Kiss FM, a leader of the urban market
6
. Both were acquired by SBS 

Broadcasting in 2005, which was in turn taken over by ProSiebenSat.1 at the end of 2007. 

• Edipresse-AS is a joint venture (60-40 per cent) between the Swiss group Edipresse and 

Axel Springer. It included more than 15 titles at the end of 2008, among others Avantaje (the 

first Western-style glossy in Romania), Elle (premium magazine, positioned above Avantaje), 

and VIVA (People). Between 2005 and 2008 Edipresse-AS launched several new titles and 

supplements of the old ones. 

• Lagardère has a strong radio operation in Romania via Europa FM and Radio 21, highly-

rated stations. Plans for TV stations, however, have been cancelled. 

• Sanoma VSOY, Burda Romania, Attica Media, Liberis Publications. The magazines 

market has become crowded with the introduction by international groups of titles like 

Glamour,  Marie Claire, Esquire and In Style since 2005-2006.  The success of these is 

varied. 

• EMI Deutschland, Inform Media  These are  local newspapers networks. Both the German 

group EMI/ARBO and the Austrian Inform have each taken over several titles.  A noteworthy 

initiative by ARBO was to bring together the advertising sales of several local newspapers. 

Previously local independent owners had no contact with big advertisers in Bucharest and 

depended on the support of local businessmen. 

                                                 
5 According to MediaPedia.ro, a Romanian communication wiki. 

6 1,28 million daily reach, in the May 4-August 16 2009 wave, according to the Radio Audiences Association (ARA), data available on 

the association's site, Audienta-radio.ro. 



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

5 

 

While they have invested huge sums in the media since 2005, the so-called “oligarchs” have had 

variable success.  For example, Vîntu's daily newspapers Cotidianul and Business Standard have 

together never sold more than 40,000 copies, out of a total newspaper circulation of roughly 900,000.  

By contrast, his station Realitatea TV reached third position in the television market in 2009, with 6.2 

per cent of the audience, or 141,000 viewers per minute on average in urban areas, even though the 

rolling news concept is a niche one.  Patriciu has stuck to print media and, thanks largely to the 

marketing policy mentioned above, has acquired more than 30 per cent of the market, with Adevărul 

and Click! selliing 311,000 copies between them  in September 2009. 

At the beginning of 2008, the Romanian media market was thriving, thanks to the vigorous growth in 

advertising spend. According to Media Fact Book estimates
7
, the advertising market rose from 369 

million euros in 2006 to 482 million in 2007, an increase of roughly 31 per cent.  

 

Chronology of the media crisis 

 

Patriciu and Vîntu were the most powerful players in the market between 2005 and 2007. According 

to Capital, an influential business weekly, Vîntu announced an investment of 130 million euros in the 

media market at the beginning of 2007
8
. Together with Vîntu and Patriciu, Voiculescu, Sârbu and 

Ringier made other notable moves, resulting in considerable portfolios of new or newly-acquired 

titles/stations/sites/radios. Indeed, the investments gave rise to a human resources crisis: there were 

not enough experienced journalists to staff all the outlets now operating. 

 

The takeover by these large groups of existing outlets led to a concentration of ownership similar to 

that seen in other countries.  Generally speaking, Romanian law in this field conforms to EU norms, 

and none of the “big five”exceeded the permissible share of audience or circulation or otherwise 

infringed the rules of a free and balanced marked. However, some commentators expressed 

concerns, which were to prove well-founded two years later, at the end of 2009. 

 

The crisis in the media evolved as follows: 

• March-April 2008: Cotidianul undergoes cost cuts. The newspaper loses eight of its 32 

pages and its marketing support in the form of DVDs and books.  Circulation, which had been 

growing steadily to reach more than 27,000, starts going down; it falls to 6,400 in September 

2009. 

• December 2008: PRO TV local stations lose an estimated 300 staff
9
 out of 808 mentioned in 

                                                 
7 Media Fact Book 2009, Initiative Media. 

8 http://www.capital.ro/articol/oamenii-care-au-pus-pe-jar-pia-x163-a-de-media-100813.html. 

9 According to Tolo.ro, the blog of Cătălin Tolontan, the most visible Editor-in-Chief of the young generation, leading 'Gazeta 

Sporturilor'. 



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

6 

 

2008 for the company in Ministry of Finances figures
10

. Sârbu/CME close down some of their 

print titles, such as Target and Descoperă. 

• December 2008: Edipresse-AS closes down Computer Bild, a niche illustrated monthly 

• January 2009: Voiculescu’s Intact Media Group cuts salaries by 20 per cent 

• January 2009: Ringier cuts the marketing budget at Evenimentul Zilei by 30 per cent 

• January 2009: Burda gives up Quattroruote, Draga Mea and Perfect Pentru Casa Mea 

• February 2009: Ringier closes down Compact, a free sheet launched in 2006 

• March 2009: Ringier gives notice to 30 or 40 journalists at Evenimentul Zilei and Capital 

• March 2009:  Gardianul, one of the newspapers said to be owned by Vîntu, sacks 22 staff 

• March 2009: Rodipet, the most important distribution company in Romania, returns to state 

ownership because the new private owner (El-Awdi) fails to fullfil some obligations 

• April 2009: RomaniaLiberă sacks 20 journalists 

• June 2009: Sârbu/CME close down their local titles 

• July 2009: Boom, the ad broker that had controlled more than 50 per cent of the internet 

advertising market until mid-2006, goes bankrupt 

• July 2009: Vîntu’s Realitatea-Caţavencu company, which only six months earlier had given 

an 11 per cent rise to all its employees, imposes salary cuts ranging from 10 to 50 per cent, 

and 39 per cent of the journalists at Cotidianul are offered reduced salaries of 1,000 RON 

(less than 250 euros) as an alternative to dismissal. Other journalists, at Telesport, are also 

sacked.  

Overall, the worst-affected segments of the media were the quality newspapers. Some fell below 

10,000 copies a day and most were forced to reduce either the number of pages or the editorial staff. 

With the exception of Adevărul (discussed below) and Voiculescu’s Jurnalul Naţional, which was still 

selling almost 58 thousand copies in September 2009, all the quality titles launched during the 90s 

(România Liberă, Evenimentul Zilei, Ziua, Cotidianul etc) went below 50 thousand copies.  

The only group that made consistent advances was Patriciu’s Adevărul Holding, with its dynamic 

marketing strategy.  In 2009 the company announced its quality papers were adopting a “no-politics” 

policy so as to avoid political involvement. This proved a safer approach during the presidential 

election campaign than that of some of the outlets controlled Vîntu and Voiculescu. 

                                                 
10 Information available on Mfinante.ro. 



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

7 

 

 

 

 

Editorial independence 

 

Until 2009 the so-called “moguls”(notably Vîntu, Patriciu and Voiculescu, and to a certain extent 

Sârbu) allowed their media outlets to follow a generally impartial line, though coverage unsympathetic 

to President Băsescu figured on some of Voiculescu's outlets, notably the rolling television news 

channel, Antena 3, at prime time.  A law for the parliamentary elections in November 2008 (later 

extended to the EU parliamentary elections of 2009) brought in a new provision allowing some types 

of political advertising, in the form not only of spots for individual candidates but so-called “electoral 

debates”.  The channels chiefly affected were Vîntu’s and Voiculescu's rolling news stations, 

Realitatea TV and Antena 3. 

 

TV stations were legally obliged to notify the authorities of programme slots made available in this 

way,  but only local stations complied.  The intriguing consequence was that  nobody – not even the 

National Council of the Audiovisual, the regulatory authority for TV in Romania -- could tell precisely 

which shows were or were not electoral debates sponsored by particular political parties.  So talk 

shows with representatives of political parties were attracting up to 3 million viewers every night with 

no indication whether they were independently produced according to journalistic principles or paid for 

by particular politicians or parties.  

 

Then in June last year, by which time this situation had become a cause of widespread concern, the 

leading sports newspaper in Romania, Gazeta Sporturilor, opened a Pandora's box. It published 

evidence of questionable contracts between the Department of Sports and Youth and certain 

communication agencies, under which, among other things, a number of positive news items would 

be aired about an event the department had organised for an event called the Feast of Youth on 2 

May.  Up to this point there had been no hint of such financial arrangements between TV companies 

and the governing coalition of the Popular and Socialist parties, the PDL-PSD. Further allegations 

arose concerning talk show  moderators. President Băsescu, as well as anl MP, Adriana Săftoiu, 

charged some of these of having signed so-called consultancy contracts with politicians they invited 

on to their shows. 

Then came the campaign for the presidential election last November.  The law in respect of this 

election stipulated free appearances for all candidates or their supporters. However, signs of 

unbalance soon started to appear.  Both Vintu’s Realitatea TV and Voiculescu’s Antena 3 were 

sanctioned by the audiovisual regulatory authority for unbalanced coverage, mostly on talk shows.  

The channels had given favourable treatment to  Mircea Geoană, the socialist candidate and main 



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

8 

 

rival to the incumbent President Băsescu. Meanwhile, B 1 TV, OTV and two niche folklore TV 

stations, Etno TV and Taraf TV, belonging to a businessman identified with the ruling PDL, was 

sanctioned for bias in Băsescu’s direction.  

The so-called “moguls” were much on Băsescu's mind during the campaign, and after his re-election 

he began accusing Vîntu and Voiculescu (and sometimes Patriciu) of using their media empires in 

order to influence the political process.  Apart from what took place during the election campaign itself  

-- and the history of hostile coverage on Voiculescu’s Antena 3 -- there is not much evidence to justify 

this claim.  But it proved to be self-fulfilling, for after a series of “anti-mogul” statements from Băsescu, 

the three in question definitely turned against him and the PDL.  

Meanwhile, on 7 December, the day after the final round of the presidential election, Vîntu announced 

he would give up his print assets and restrict some other media operations. Several days before, Nicu 

Popa, one of his associates in the collapsed investment fund, had been arrested in Jakarta, and the 

event had figured in the televised debate between the two condidates who had emerged from the first 

round, Băsescu and Geoană.  

 

Media content: consumers’ perspective 

 

Whatever the truth about the role of media owners in Romania, only one of the nine people 

interviewed for this study described the media market there as “well balanced”. This was Mircea 

Raicu, a PDL politician and vice-mayor of the capital, Bucharest.  Generally the Romanian media are 

regarded as biased.   Here are some comments: 

 

• “Some media providers are constantly taking sides in favour of one party or political figure...” 

(Mariean Cristian, a rural priest). 

• “The media are politically divided, serving the interests of their owners”  (Ciprian Ciucu, a 

programmes director at the Romanian Center for European Policies) 

• “Compared to two years ago, there is less objectivity and attempts to manipulate are more 

apparent” (Mihaela Mihăescu, president of an association for people with physical 

disabilities). 

• the public broadcasters are “not keeping their independence'”(Dr Ovidiu Băjescu, a dentist) 

 

The blogger Mirel Axinte, who uses the name Bleen, considers that the Romanian media became a 

“Ministry of Propaganda” during the second half of 2009.  Speaking of the economic situation, he says 

the media market has been “extremely affected” by the fall in advertising spending and the “very 



FOOTPRINT OF FINANCIAL CRISIS IN THE MEDIA 

 

9 

 

optimistic”  investment plans of two or three years ago are proving to be “unsustainable” in 2009. The 

decline in advertising is considered “dramatic” by Braduţ Ulmanu, a journalism teacher at the 

University of Bucharest and freelance journalist. According to Cristi Motcă, Managing Partner of 

Credit Zone and a founder of the Romanian Credits Brokers Association, the daily newspapers 

segment is “irreversibly damaged”. Nicolae Chidesiuc, a Senior Economist for ING,, believes that in 

2009 the media are “more influential, but do not appear independent”.. 

The only area where interviewees see a certain degree of improvement is the internet, and especially 

Web 2.0. Since 2006 the Romanian blogosphere has become busy and in some respects influential.  

It is expected that the internet advertising market, worth some $15-20 million, will be stable or even 

expand in 2010. In spite of “pay-per-post” practices which violate the rules of the traditional media, 

there are several dozen bloggers with a traffic of 1,000 or 2,000 unique visitors per day, a significant 

audience in terms of disseminating political messages. 

 

Conclusion  

 

The Romanian media market has been dramatically affected by the financial crisis, which struck it in 

the middle of a frenzy of investment. The motives of the two main investors, Vîntu and Patriciu, for 

their media expansion have been called in question by politicians, civic leaders and commentators. 

The parliamentary and presidential elections of 2008 and 2009 respectively only served to make 

things worse, pushing media outlets weakened by the crisis towards one or other political interest, 

while complicity appeared between certain political forces and some newspapers and TV stations, 

especially quality ones. The only reasonably healthy electronic and print outlets are tabloid and non-

political. Online journalism has yet to become a serious force, with only 3-4 per cent of an advertising 

market estimated at 350 million euros in 2009. 

 


