
OPEN SOCIETY FOUNDATION
Media Program

OPEN SOCIETY INSTITUTE
EU Monitoring and Advocacy Program

Televize v Evropě:

Doplňující zprávy 2008

ČESKÁ REPUBLIKA

Televízia v Európe:

Doplňujúce správy 2008

SLOVENSKO

czech-slovakia-incovers-2009-0130:Elrendezés 1  1/30/2009  2:56 PM  Page 1



Published by

OPEN SOCIETY INSTITUTE

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

400 West 59th Street
New York, NY 10019

USA

© OSI/EU Monitoring and Advocacy Program, 2008
All rights reserved.

TM and Copyright © 2008 Open Society Institute

EU MONITORING AND ADVOCACY PROGRAM

Október 6. u. 12.
H-1051 Budapest

Hungary

Websites
<www.eumap.org>

<www.mediapolicy.org>

Design & Layout by Q.E.D. Publishing

http://www.eumap.org
http://www.mediapolicy.org


O B S A H  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  

Obsah 

 Poděkování  .................................................................................  3 

 Předmluva  ..................................................................................  5 

 Doplňující zprávy 2008 Česká republika  .....................................  7 

  

 

Obsah 

 Poďakovanie  .............................................................................  49 

 Uvod  ........................................................................................  51 

 Doplňujúce správy 2008 Slovensko ...........................................  53 

 



P O Ď A K O V A N I E  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  

49 

Poďakovanie 

Táto správa za Slovensko bola pripravená ako súčasť série monitorovacích správ pod 
názvom „Televízia v Európe: Doplňujúce správy 2008“ (Television across Europe: 
Follow-up Reports 2008). Táto séria poskytuje nové informácie o situácii v deviatich 
z pôvodných dvadsiatich krajín, o ktorých sa referovalo v súbore správ z roku 2005 
„Televízia v Európe: riadenie, politika a nezávislosť” (Television across Europe: 
regulation, policy and independence). Krajiny zahrnuté do súboru v roku 2008 sú: 
Albánsko, Bulharsko, Česká republika, Taliansko, Litva, Macedónsko, Poľsko, 
Rumunsko a Slovensko. 

Oba série správ boli pripravené v rámci Programu Európskej únie pre monitoring 
a obhajobu práv – EU Monitoring and Advocacy Program (EUMAP) Inštitútu 
otvorenej spoločnosti (Open Society Institute) a Mediálneho programu (Media 
Program) Nadácie otvorenej spoločnosti (Open Society Foundation), v spolupráci 
s miestnymi odborníkmi. EUMAP a Media Program by chceli oceniť primárnu úlohu 
nasledujúcich jednotlivcov vo výskume a vypracovaní tejto správy za Slovensko. 

Konečnú zodpovednosť za obsah správ majú oba Programy. 

“Television across Europe – Follow-up Reports 2008, Slovensko” 

Editori 

Marius Dragomir (Media Program) Projektový manažér a editor 

Mark Thompson (Media Program) Editor 

Spravodajcovia za Slovensko 

Rasťo Kužel MEMO 98 

Ivan Godársky MEMO 98 

OSI Team 

Gordana Janković (Media Program) Programový riaditeľ 

Biljana Tatomir (Media Program) Zastupujúci riaditeľ 

Miriam Anati (EUMAP) Zastupovanie a komunikácia 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8  

50

Andrea Gurubi Watterson (EUMAP) Programový koordinátor 

Csilla Tóth (EUMAP) Programový asistent 

Joost van Beek (EUMAP) Správca webovej stránky 

Sergey Shabanov (EUMAP) Programátor webovej stránky 

 



U V O D  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  

M E D I A  P R O G R A M  
51 

Úvod 
Televízia v Európe: Doplňujúce správy 2008 je monitorovací projekt EUMAP-u (EU 
Monitoring and Advocacy Program) Inštitútu otvorenej spoločnosti (Open Society 
Institute) a Mediálneho programu (Media Program) Nadácie otvorenej spoločnosti 
(Open Society Foundation). Projekt je založený a aktualizuje výstup pôvodných 
monitorovacích správ Televízia v Európe: riadenie, politika a nezávislosť“ (Television 
across Europe: regulation, policy and independence), uverejnených v októbri 2005, ktorý 
zahŕňal 20 krajín. 

Záverom správ z roku 2005 bolo stanovisko, že kľúčová úloha televízie v podporovaní 
demokracie v Európe je ohrozená. Ukázali, že verejnoprávne elektronické médiá sú 
nútené urobiť kompromis ohľadom kvality, aby mohli konkurovať komerčným 
kanálom, a mnohé z nich sú závislé na vládach a politických stranách. Okrem toho, 
v komerčnom sektore vzniká čím ďalej väčšia mediálna koncentrácia, často s jasnými 
politickými afiliáciami. Tento vývoj ohrozuje pluralizmus a diverzitu médií, pričom 
najnaliehavejšie riziko predstavuje v nových demokraciách strednej a východnej 
Európy. 

Pôvodný projekt Televízia v Európe a s ním spojené zastupujúce aktivity skončili v júni 
2006. Odvtedy Media Program financoval množstvo nadväzujúcich projektov, 
realizovaných partnerskými organizáciami vo vybraných krajinách, s cieľom predstaviť 
a rozvíjať zistenia a závery jednotlivých správ. 

V mnohých krajinách zahrnutých do správy z roku 2005 nastal významný vývoj, 
pričom dotknutých bolo množstvo sledovaných oblastí. Projekt Televízia v Európe: 
Doplňujúce správy 2008 uvedený v marci 2008 v Londýne sleduje vývin v deviatich 
krajinách z dvadsiatich krajín, ktoré boli pôvodne monitorované: Albánsko, Bulharsko, 
Česká republika, Taliansko, Litva, Macedónska republika, Poľsko, Rumunsko 
a Slovensko. Tieto krajiny boli vybrané kvôli pretrvávajúcim významným zmenám 
v ich mediálnej sfére. 

Televízia v Európe: Doplňujúce správy 2008 mapuje najdôležitejšie zmeny v mediálnej 
legislatíve, politike a trhu počas minulých troch rokov a odhaduje rozvoj, alebo jeho 
nedostatok, ktorý tieto krajiny podstúpili v posilňovaní nezávislosti a pluralizmu 
vysielania. 

Rovnako ako pôvodné správy z roku 2005 sú aj tieto nové informácie adresované 
tvorcom koncepcií, aktivistom občianskej spoločnosti ako aj akademikom, ako 
príspevok, ktorý má pomôcť dosiahnuť zmenu tam, kde je potrebná. 

Správy o deviatich krajinách boli vypracované domácimi odborníkmi s podporou 
partnerských občianskych organizácií. Všetky národné správy sú založené na rovnakej 
metodológii, a tak umožňujú komparatívnu analýzu. OSI a OSF preberajú konečnú 
zodpovednosť za ich obsah. 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8  
52

O programe EUMAP 

EUMAP, Program Európskej únie pre monitoring a obhajobu práv (EU Monitoring 
and Advocacy Program) Inštitútu otvorenej spoločnosti (Open Society Institute) 
sleduje vývoj vybraných ľudských práv a otázky autority zákona v Európskej únii 
a v kandidátskych a potenciálnych kandidátskych krajinách. 

EUMAP pracuje s odborníkmi z daných krajín a mimovládnymi organizáciami 
(MVO) na zostavení správ široko distribuovaných po celej Európe i svete. Správy sú 
vytvorené tak, aby podporili širšiu účasť na procese vyjadrovania spoločných 
demokratických hodnôt Európskej únie, ako aj na procese pretrvávajúceho 
monitorovania súladu so štandardmi ľudských práv v rámci Únie. 

Okrem týchto monitorovacích správ o Televízii v Európe sa EUMAP v súčasnosti 
sústreďuje na prístup k vzdelávaniu Rómov a na situáciu Moslimov vo vybraných 
mestách EU. 

Všetky správy EUMAP ako aj ďalšie informácie o programe sú k dispozícii na 
www.eumap.org. 

O Mediálnom programe 

Mediálny program (Media Program) sa snaží propagovať nezávislé, profesionálne 
a životaschopné médiá a kvalitnú žurnalistiku, a to primárne v krajinách 
podstupujúcich proces demokratizácie a vytvárania funkčných mediálnych trhov. 

Media Program podporuje iniciatívy zamerané na pomoc pri prispôsobovaní mediálnej 
legislatívy medzinárodným demokratickým štandardom, na zvyšovanie profesionality 
novinárov a manažérov médií, na posilňovanie profesných združení pracovníkov médií 
a na budovanie mechanizmu mediálnej samoregulácie. Media Program taktiež 
podporuje médiá, ktoré zastávajú hodnoty otvorenej spoločnosti, ako aj snahy 
smerované na monitoring a odpor voči zasahovaniu do slobody tlače a na 
presadzovanie zmien v mediálnej politike, zabezpečujúcich pluralizmus vlastníctva 
médií a názorovú diverzitu v médiách. 

Hoci sa Media Program tradične sústreďuje na strednú, východnú a juhovýchodnú 
Európu, SNŠ a Mongolsko, počas niekoľkých posledných rokov rozšíril svoj záujem 
i o západnú a južnú Afriku, juhovýchodnú Čínu a Latinskú Ameriku. 

 

http://www.eumap.org


 

 

Televízia v Európe: 

Doplňujúce správy 2008 

Slovensko 
Rasťo Kužel a Ivan Godársky 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
54

Obsah 

 A. Súhrn  ...................................................................................  57 

 B. Odporúčania  .........................................................................  60 

 1. Pôvodné odporúčania zo správy z roku 2005  ...................  60 
 1.1 Politika  .....................................................................  60 
 1.2 Regulačné orgány  .....................................................  61 
 1.3 Verejnoprávni vysielatelia  .........................................  62 
 1.4 Verejnoprávni a súkromní vysielatelia  .......................  63 
 1.5 Nové médiá  ..............................................................  64 

 2. Nové odporúčania zo správy z roku 2008  ........................  64 

 C. Hlavné zistenia doplňujúcej správy  ........................................  65 

 1. Celkové vysielacie prostredie ............................................  65 
 1.1 Kľúčové zmeny v legislatíve a politike  .......................  65 
 1.2 Vysielací trh  .............................................................  68 

 2. Regulácia a udeľovanie licencií v sektore 
televízneho vysielania  ......................................................  71 

 2.1 Regulačné orgány a právny rámec  .............................  71 
 2.2 Systém udeľovania licencií  ........................................  72 

 3. Regulácia a manažment televízie verejnej služby  ...............  77 
 3.1 Legislatíva a politika televízie verejnej služby  .............  77 
 3.2 Riadiaca štruktúra televízie verejnej služby  ................. 78 
 3.3 Financovanie televízie verejnej služby  ........................  80 
 3.4 Redakčné štandardy  ..................................................  84 

 4. Súkromné televízie  ..........................................................  86 
 4.1 Regulácia a riadenie  ..................................................  86 
 4.2 Vlastníctvo a krížové vlastníctvo  ...............................  86 
 4.3 Reklamný trh  ...........................................................  88 
 4.4 Redakčné štandardy a nezávislosť  ..............................  89 
 4.5 Regionálne a lokálne médiá  ......................................  91 

 5. Tvorba programu  ............................................................  92 
 5.1 Výstup  ......................................................................  92 
 5.2 Všeobecné ustanovenia o spravodajstve  .....................  92 
 5.3 Všeobecné pravidlá tvorby programu  ........................  93 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

55

 5.4 Kvóty  ........................................................................  94 
 5.5 Povinnosti televízie verejnej služby  ............................  95 
 5.6 Povinnosti súkromných vysielateľov  ..........................  95 

 6. Závery  .............................................................................  95 

  Príloha 1: Legislatíva citovaná v správe  .............................  97 

  Príloha 2: Literatúra  .........................................................  98 
 

Zoznam tabuliek 
Tabuľka 1. Sledovanosť hlavných televíznych staníc (2006–2008)  ...........................  70 
Tabuľka 2. Rozpočet Rady pre vysielanie a retransmisiu (2002–2007)  ....................  72 
Tabuľka 3. Sankcie uvalené Radou pre vysielanie a retransmisiu vzťahujúce sa 

na obsah vysielania (2005–2007)  ...........................................................  75 
Tabuľka 4. Pokuty uvalené Radou pre vysielanie a retransmisiu vzťahujúce sa 

na obsah vysielania (2005–2007)  ...........................................................  76 
Tabuľka 5. Štruktúra rozpočtu STV podľa príjmov (2005–2008)  ............................  81 
Tabuľka 6. STV celkové príjmy a výdavky (2005–2008) v miliónoch Sk 

(v miliónoch €)  ......................................................................................  82 
Tabuľka 7. Podiel príjmov z televíznej reklamy (2003–2006)  ..................................  89 
Tabuľka 8. Štruktúra programovej skladby STV podľa žánru (2005–2007)  .............  92 
 

Zoznam skratiek 
CME Central European Media Enterprises 

ESĽP European Court for Human Rights, Európsky súd pre ľudské práva 

IVO Inštitút pre verejné otázky 

ĽS-HZDS Ľudová strana – Hnutie za demokratické Slovensko 

MDPT Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií 

OBSE Organisation for Security and Cooperation in Europe, Organizácia pre 
bezpečnosť a spoluprácu v Európe 

PMÚ Protimonopolný úrad 

SDKÚ-DS Slovenská demokratická a kresťanská únia – Demokratická strana 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
56

SITA Slovenská tlačová agentúra 

SMER-SD Smer-Sociálna demokracia 

SNS Slovenská národná strana 

SRo Slovenský rozhlas 

STV Slovenská televízia 

TASR Tlačová agentúra Slovenskej republiky 

TÚ SR Telekomunikačný úrad SR 

 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

57

A. Súhrn 
Politický vplyv poznačil vývoj slovenských médií od roku 1989. Zatiaľ čo citlivosť 
médií voči politickému tlaku sa najvypuklejšie prejavovala počas volebných kampaní, 
médiá verejnej služby boli explicitne v područí politickej scény. Od posledných 
parlamentných volieb v roku 2006 pokusy o politické zasahovanie sa výrazne 
vystupňovali. Takmer celé mediálne prostredie sa od nástupu novej vládnej koalície 
dostalo pod permanentný verbálny útok zo strany ústavných predstaviteľov, a v prvom 
rade predsedu vlády. Vytvorili atmosféru nepriateľstva, nachádzajúcej svoje vyjadrenie v 
stotožňovaní médií s politickou opozíciou, v ich obviňovaní zo zaujatosti a nedostatku 
profesionality, v bojkote „opozičných“ médií či v návrhoch reštriktívnejšej legislatívy 
zameranej proti novinárom. Niektorí koaliční politici sa snažia hľadať všeobecnú 
podporu pre postoj, že majú legitímne právo zasahovať do fungovania médií. Prezident 
Ivan Gašparovič na začiatku roka 2008 dokonca vyjadril presvedčenie, že ústredné 
štátne orgány ako vláda či parlament by mali mať vlastné médiá. 

Adekvátne fungovanie médií verejnej služby ostáva naďalej predmetom otázok, hoci 
široká spoločenská diskusia o ich postavení absentuje. Veľmi turbulentným vývojom 
prechádza predovšetkým STV. Richard Rybníček, generálny riaditeľ od roku 2003 do 
polovice roka 2006 uskutočnil výrazné štrukturálne zmeny, ktoré zlepšili finančnú 
situáciu a zvýšili rating televízie. Zároveň však bol v niektorých kruhoch obviňovaný, že 
ratingové čísla boli prvoradé, zmeniac tak STV na komerčné médium. R. Rybníček 
rezignoval pred uplynutím svojho funkčného obdobia a následne STV ostala bez 
riaditeľa počas piatich mesiacov. Po zvolení Radima Hrehu, sa zvýšilo politické 
zasahovanie do STV. Navyše, finančná kondícia STV sa zhoršila a televízia sa opätovne 
stála závislá na štátnych dotáciách prideľovaných vládnucou koalíciou. R. Hreha bol 
odvolaný po iba jednom roku v úrade. V apríli 2008 sa novým riaditeľom stal Štefan 
Nižňanský, bývalý moderátor Československej televízie v období komunizmu. 

Sektor súkromných vysielateľov sa naopak stal transparentnejší, čo označuje ďalší 
významný krok v procese štandardizácie mediálneho trhu. V roku 2006 domáci 
podnikatelia predali svoje podiely v TV Markíza a denníku Pravda zahraničným 
skupinám. Tieto zmeny boli vnímané ako krok smerom k zníženiu tlakov na tieto 
médiá, aj vzhľadom na obchodné a politické záujmy vlastníkov.1 V roku 2007 sa tiež 
uskutočnili vlastnícke zmeny v TV Joj a spravodajskej TA3. 

Celoplošní súkromní vysielatelia konsolidovali svoje trhové pozície, vytvoriac stabilný 
sektor. TV Markíza, pokračuje v posilňovaní vlastnej dominancie po tom ako sa vrátila 
k formátu rodinnej televízie, s ktorým prerazila v polovici 90-tych rokov. Súkromní 

                                                 

 1 G. Šipoš, „Slovenské médiá 2006 – etika sa zlepšila, profesionalita stagnuje, 5. február 2007, 
prístupné na blogu G. Šipoša na  
http://spw.blog.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=80526 (navštívené 19. januára 2008). 

http://spw.blog.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=80526


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
58

vysielatelia uspeli v posilnení svojich pozícii aj z dôvodu neschopnosti STV odolávať 
opakovaným politickým tlakom na redakčnú nezávislosť televízie, čo malo prirodzený 
dopad na celkový kredit STV, čo v konečnom dôsledku oslabilo jej trhovú pozíciu. 

Mediálna legislatíva zaznamenala v posledných rokoch výrazné zmeny, spôsobené 
predovšetkým blížiacim sa prechodom z analógového na digitálne vysielanie. Nový 
zákon o digitálnom vysielaní prijatý v marci 2007 sa zdá, že oddialil skutočné uvedenie 
digitálneho terestriálneho vysielania o niekoľko rokov, za určitých okolností až do roku 
2011. Bol tiež prijatý aj nový zákon o koncesionárskych poplatkoch, ktorý médiám 
verejnej služby umožní vyberanie poplatkov od všetkých užívateľov elektrickej energie. 
Hoci tento mechanizmus je sporný, očakáva sa, že výber poplatkov sa zlepší. 

Najznepokojujúcejší krok v legislatívnej oblasti predstavovalo v apríli 2008 schválenie 
kontroverzného tlačového zákona pripraveného Ministerstvom kultúry, a to napriek 
ostrej kritike a protestom. Zákon, ktorý nahradil 40 rokov starú úpravu, zaviedol 
pochybné znenie určitých ustanovení, konkrétne práva na odpoveď, ktoré môžu mať 
negatívne dôsledky na slobodu médií. Mnohé medzinárodné organizácie, média 
samotné, profesijné organizácie a mimovládne organizácie kritizovali regresívny 
charakter tohto zákona. 

V roku 2007, po prvýkrát, slovenský Najvyšší súd nerešpektoval rozhodnutie 
Európskeho súdu pre ľudské práva (ESĽP).2 Naopak, Najvyšší súd potvrdil vlastný 
pôvodný verdikt v prípade novinára, ktorý bol uznaný vinným Okresným súdom 
v Košiciach za hanobenie národa, rasy a presvedčenia.3 

Ďalším regresom je rastúca politizácia orgánov STV. V období generálneho riaditeľa 
R. Hrehu, keď politické zasahovanie do STV eskalovalo, zhoršila sa kredibilita 
a finančná situácia televízie verejnej služby. Opäť, rovnako ako v minulosti, je STV 
závislá na vláde kvôli štátnym dotáciám. V apríli 2008 sa bývalý moderátor správ 
Československej televízie v období komunizmu stal novým riaditeľom STV. Čas ukáže, 
či bude schopný alebo odhodlaný posilniť koncept média verejnej služby, ktoré, ako sa 
zdá, dnes disponuje menšou podporou verejnosti než kedykoľvek predtým. 

Útoky na novinárov v roku 2007 dávajú dôvody na obavy. Bol zaznamenaný pokus 
podpáliť dom investigatívneho novinára pracujúceho v bulvárnom magazíne. Vinníci 
zatiaľ neboli nájdení. Polícia použila neprimerané silové prostriedky na zastavenie 
pokojnej povolenej demonštrácie kazašskej novinárky voči nedemokratickej politike 

                                                 

 2 ESĽP v roku 2006 vyhlásil, že článok 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd 
bol v prípade novinára Martian Kleina slovenským Najvyšším súdom porušený. 

 3 V týždenníku Domino efekt Martin Klein kritizoval osobnú požiadavku arcibiskupa Jána Sokola 
zakázať na Slovensku premietanie filmu Ľud vs. Larry Flynt ako aj jeho propagačný poster. 
M. Klein bol potrestaný pokutou 15 tisíc Sk (€350) v roku 2000. (Tomáš Czwitkovicz a Miroslav 
Kollár, „Médiá“ v M. Kollár, G. Mesežnikov a M. Bútora, Slovensko 2007. Súhrnná správa o stave 
spoločnosti, IVO, Bratislava, 2008, pp. 551–552.) 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

59

Nursultana Nazarbajeva, počas jeho oficiálnej návštevy na Slovensku. Minister vnútra 
sa neskôr novinárke ospravedlnil. 

Slovensko sa prebúdza do digitálnej éry. Finančne silné médiá sa veľmi usilovali byť 
prístupné aj prostredníctvom nových platforiem. Počet blogov a kvalitatívna stránka 
materiálov internete prudko narastá. Existujúce problémy však ostávajú nepoddajné. 
Hoci médiá vo všeobecnosti začali prejavovať väčší rešpekt k etickým kódexom 
a pravidlám, ich praktické profesijné uplatnenie nebolo výrazné: plagiátorstvo, 
odmietnutia opráv, či skryté konflikty záujmov sú v médiách stále pomerne často 
prítomné.4 

 

                                                 

 4 Gabriel Šipoš, „Slovenské médiá 2007 – plusom nové technológie, mínusom politizácia“, 19. 
decembra 2007, prístupné na blogu G. Šipoša na  
http://spw.blog.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=80526 (navštívené 19. januára 2008). 

http://spw.blog.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=80526


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
60

B. Odporúčania 
1. PÔVODNÉ ODPORÚČANIA ZO SPRÁVY Z ROKU 2005 5 
Hoci mediálne prostredie zaznamenalo v posledných troch rokoch mnohé zmeny, iba 
niekoľko odporúčaní z pôvodnej správy z roku 2005 bolo prijatých, a navyše aj tie iba 
čiastočne. 

1.1 Politika 

1. Ministerstvo kultúry by malo navrhnúť a 
predložiť vláde na schválenie novú národnú 
mediálnu politiku, vypracovanú na základe 
širokej verejnej diskusie, ktorá by definovala 
základné smerovanie médií, vrátane úlohy 
verejnoprávnych vysielateľov. 

Toto odporúčanie nebolo prijaté. 
Ministerstvo kultúry by malo pripraviť 
národnú mediálnu stratégiu, ktorá by 
definovala úlohu vysielania verejnej služby. 

 

                                                 

 5 „Slovensko“ v Open Society Institute, Television accross Europe: regulation, policy and 
independence (Televízia v Európe: riadenie, politika a nezávislosť), Budapešť, 2005, str. 
1463–1465 (ďalej ako OSI/Slovensko). 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

61

1.2 Regulačné orgány 

Transparentnosť a diverzita 

2. Rada pre vysielanie a retransmisiu by mala 
mať posilnené kompetencie, aby mohla 
zabezpečiť transparentnosť v sektore 
vysielateľov a predchádzať koncentrácii 
vlastníctva. 

Toto odporúčanie nebolo prijaté. Nebola 
prijatá žiadna novelizácia, ktorá by rozšírila 
právomoci Rady pre vysielanie. 

3. Národná rada SR by mala sprísniť články 
42-44 zákona o vysielaní a retransmisii, aby sa 
zamedzilo jeho možnému obchádzaniu. 

Toto odporúčanie nebolo prijaté a ostáva 
opodstatnené. Články 42–44 zákona o 
vysielaní a retransmisii, ktoré obsahujú 
obmedzenia krížového vlastníctva neboli 
zostrené. Súčasné znenie obmedzení 
krížového vlastníctva ich umožňuje obísť 
zakrytím vlastníckych liniek v rámci väčšej 
skupiny spoločností. 

4. Rada pre vysielanie a retransmisiu by mala 
využívať svoje kompetencie a zverejňovať mená 
držiteľov licencií spolu s ich vlastníckymi 
podielmi. 

Toto odporúčanie bolo čiastočne prijaté. 
Rada pre vysielanie zverejňuje mená 
držiteľov licencií. Nezverejňuje však presné 
podiely držiteľov ani vlastníkov sesterských 
spoločností spojených s držiteľmi licencie. 

5. Národná rada SR by mala doplniť zákon o 
vysielaní a retransmisii tak, aby od uchádzačov 
o vysielacie licencie vyžadoval prijatie 
vlastného záväzného etického kódexu ako 
súčasti žiadosti o licenciu. 

Toto odporúčanie nebolo prijaté a ostáva 
aktuálne. Parlament nezmenil zákon tak, 
aby žiadatelia o vysielacie licencie boli 
povinní prijať etické kódexy. 

6. Národná rada SR by mala doplniť zákon o 
vysielaní a retransmisii tak, aby umožnil Rade 
pre vysielanie a retransmisiu odňať licenciu 
vysielateľom, ktorí napriek uloženým sankciám 
opakovane pokračujú v porušovaní zákona. 

Toto odporúčanie bolo prijaté. Rada pre 
vysielanie momentálne môže vysielateľa 
zbaviť licencie. 

 

 

 

 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
62

1.3 Verejnoprávni vysielatelia 

Nezávislosť a profesionalita 

7. Národná rada SR by mala doplniť zákony o 
STV a v zmysle zavedenia takého spôsobu 
menovania členov Rady STV a Rady SRo, 
ktorý by minimalizoval politický vplyv na 
verejnoprávnych vysielateľov. Na základe 
týchto zmien by určitý počet členov oboch rád 
bol menovaný spomedzi nominantov 
občianskej spoločnosti a profesionálnych 
organizácií. 
8. Národná rada SR by mala doplniť zákony 
o STV a o SRo rozšírením požiadaviek na 
kandidátov za členov rád o kritérium 
predchádzajúcej skúsenosti v mediálnej 
oblasti. 

Tieto odporúčania neboli prijaté a sú 
naďalej relevantné. Médiá verejnej služby 
ostávajú výrazne spolitizované. 

Verejnoprávne poslanie 

9. Verejnoprávni vysielatelia by mali mať 
zaručený dostatok finančných prostriedkov na 
plnenie svojho poslania. Na dosiahnutie tohto 
stavu by mala NR SR doplniť zákon o 
koncesionárskych poplatkoch tak, aby sa 
zmenil proces definovania výšky poplatkov, 
aby jej rast bol v budúcnosti priamo úmerný 
miere inflácie. Pozornosť by mala byť 
venovaná aj efektívnemu mechanizmu 
vymáhateľnosti koncesionárskych poplatkov. 

Toto odporúčanie bolo čiastočne prijaté. 
Odlišný spôsob platenia koncesionárskych 
poplatkov bol zavedený v roku 2008. 
Ostáva posúdiť, ako dobre bude aplikovaný. 

10. Verejnosť by mala naďalej pokračovať v 
pravidelných diskusiách za účasti 
predstaviteľov politických strán, zástupcov 
regulačného orgánu, parlamentu a iných 
relevantných inštitúcií o napĺňania poslania 
verejnoprávnych vysielateľov. 

Toto odporúčanie nebolo nasledované. 
Pravidelné diskusie, resp. tzv. “focus-
groups” s divákmi – organizované v období 
generálneho riaditeľa Richarda Rybníčka – 
skončili v roku 2006. Žiadne ďalšie verejné 
diskusie sa k danej problematike 
neuskutočnili. 

 

 

 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

63

1.4 Verejnoprávni a súkromní vysielatelia 

Tréning 

11. Stavovské organizácie ako Slovenský 
syndikát novinárov a rovnako verejnoprávni aj 
súkromní vysielatelia by mali podporovať 
tréning vlastných novinárov a zaviesť motivačný 
systém odmeňovaniažurnalistov ochotných 
absolvovať výcvik. 

Toto odporúčanie nebolo prijaté. Tréning 
novinárov je stale potrebný. Slovenský 
syndikát novinárov sa stal aktívnejším, ale 
v tomto ohľade veľa neurobil. 

12. Vysielatelia by mali podporovať 
vzdelávaciua kultúrnu politiku vo vysielaní, 
výrobou vlastných programov a formátov a 
spoluprácou s nezávislými tvorcami. 

Toto odporúčanie je vysielateľmi pomaly 
implementované, ktorí zvyšujú produkciu 
vlastných formátov a programov. 

Miestni vysielatelia 

13. Vláda by mala iniciovať úpravu legislatívy v 
záujme verejnej finančnej podpory miestnych 
vysielateľov, ktorí vo svojom vysielaní sledujú 
hodnoty verejnoprávnosti. 
Tieto finančné prostriedky by mohli 
predstavovať časť koncesionárskych poplatkov 
alebo miestnych daní. 

Toto odporúčanie nebolo prijaté a je 
naďalej opodstatnené. Lokálni vysielatelia 
naďalej čelia finančným ťažkostiam. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
64

1.5 Nové médiá 

14. Vláda by mala povzbudzovať a podporovať 
prienik nových informačných a 
telekomunikačných technológií ako sú internet 
a digitálna televízia čiastočným subvencovaním 
procesu. Vláda by mala tiež motivovať 
podniky, aby do týchto technológií investovali.

Vláda v tejto oblasti nepodnikla nič a preto 
toto odporúčanie ostáva opodstatnené. 

15. Vláda by mala financovať programy 
uvádzajúce nové technológie do spoločnosti, 
najmä v menej rozvinutých regiónoch a 
sociálnych skupinách, aby im pomohla 
porozumieť a využívať príležitosti týmito 
technológiami ponúkané. Vláda by mala zlepšiť
svoju podporu politiky e-governmentu 
podporou online služieb občanom ako aj 
podnikom. 

Hoci znalosti týchto technológií postupné 
rastú, staršie, vidiecke a menej vzdelané 
vrstvy obyvateľstva sú stále málo 
informované a bez motivácie sa učiť. 
V marci 2008 vláda prijala Stratégiu 
informatizácie verejného sektora, ktorá 
definuje ciele a kroky k naplneniu politiky 
e-governmentu na úrovni roku 2013. 

16. Vláda by mala v rámci svojej pôsobnosti 
majoritného podielnika presadiť u 
dominantného operátora pevných liniek Slovak 
Telecom, aby podporil rozšírenie internetu v 
krajine výrazným znížením ceny za službu. 

Žiadna skutočná snaha v tomto smere 
nebola urobená. Hoci posledné údaje 
naznačujú, že cena už natoľko neprekáža v 
rozvoji internetu, pre staršie a finančne 
slabšie skupiny ostáva naďalej kľúčovým 
faktorom. 

2. NOVÉ ODPORÚČ ANIA ZO SPRÁVY Z ROKU 2008 

1. Politici by sa mali zdržať útokov, zasahovania alebo intervenovania do práce médií. 
Nenahraditeľná úloha médií v demokratickej spoločnosti by mala byť rešpektovaná bez 
ohľadu na obsah, ktorý vytvárajú a vysielajú. 

2. Politici by sa mali zbaviť svojho zvyku menovať politických nominantov do rád, 
ktorých úlohou je dozerať na činnosť vysielateľov verejnej služby. 

3. Technický regulátor, Telekomunikačný úrad Slovenskej republiky (TÚ SR) by mal 
pri udeľovaní licencií pre digitálne multiplexy hľadať širšiu a rôznorodú skupinu 
žiadateľov, aby sa predišlo vzniku monopolov na digitálnom trhu. 

4. Tlačový zákon by mal byť revidovaný s ohľadom na odporúčania medzinárodných 
a domácich mediálnych organizácií zaoberajúcich sa slobodou prejavu, ako Predstaviteľ 
OBSE pre slobodu médií. 

 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

65

C. Hlavné zistenia doplňujúcej správy 
1. CELKOVÉ VYSIELACIE PROSTREDIE 

1.1 Kľúčové zmeny v legislatíve a politike 

Od roku 2005 formovali slovenskú mediálnu scénu predovšetkým tri hlavné momenty 
– štart digitalizácie, oslabená kredibilita STV v dôsledku politického zasahovania6 
a nepriateľsky postoj premiéra Róberta Fica k médiám. 

Prechod na digitálne vysielanie, ktorý pozmení celý mediálny priemysel bol 
diskutovaný expertami a tvorcami politiky, avšak bez nejakého výraznejšieho zapojenia 
verejnosti. V júli 2006 schválila vláda Stratégiu prechodu z analógového na digitálne 
televízne terestriálne vysielanie v Slovenskej republike. Táto stratégia predpokladala 
spustenie digitálneho terestriálneho vysielania do 30. júna 2007. Zároveň 
predpokladala existenciu troch fungujúcich celoštátnych multiplexov v roku 2011. 
Väčšina termínov však nebola splnená, pričom dôvody boli viaceré, predovšetkým čas 
potrebný na schválenie zákona o digitálnom vysielaní, ktorý bol prijatý v marci 2007.7 
Podmienky prechodu,8 ktoré stanovujú konkrétne termíny potvrdili, že Slovensko 
bude v zavádzaní terestriálnej digitalizácie zaostávať za západnou Európou. 
Oneskorenie je tiež dôsledok tlakov a lobingu súkromných vysielateľov, ktorí sa chcú 
vyhnúť väčšej konkurencii odložením príchodu digitálneho vysielania tak ďaleko ako je 
to len možné. STV úspešne vylobovala vlastný exkluzívny multiplex, ktorý by mal byť 
spustený do konca roku 2012.9 STV za bolo zostane pri zavádzaní DVB-T až do konca 

                                                 

 6 Podľa prieskumu z mája 2008, ktorý uskutočnil Inštitút pre verejné otázky (IVO), spravodajské 
relácie súkromných televízií je hlavným zdrojom informácií pre 38% respondentov. Spravodajské 
relácie STV sú hlavným zdrojom pre 27% respondentov. (IVO, „Polovica slovenskej populácie je 
spokojná s STV, na športový kanál sa teší len každý štvrtý“, 30. Máj 2008, prístupné na 
http://www.ivo.sk/buxus/docs/rozne/Vyskum_STV_press.pdf) (navštívené 9. júna 2008). 

 7 Tomáš Czwitkovicz a Miroslav Kollár, „Médiá“, cit. dielo, str. 567; Zákon č. 220/2007 Z.z. o 
digitálnom vysielaní programových služieb a poskytovaní iných programových služieb 
prostredníctvom digitálneho prenosu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej, zákon o 
digitálnom vysielaní), čiastka 99 z 5. mája 2007 (účinný od 31. mája 2007). 

 8 Oznámenie Telekomunikačného úradu SR č. 138/2008 Z.z. o vydaní opatrenia z 18. apríla 2008 
č. O-17/2008, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach prechodu z analógového 
spôsobu šírenia signálu televízneho terestriálneho vysielania na digitálny spôsob šírenia signálu 
televízneho terestriálneho vysielania (podmienky prechodu), Zbierka zákonov č. 59 z 24. apríla 
2008 (účinné od 1. mája 2008). 

 9 Tomáš Czwitkovicz, „Slovenská digitalizácia sa odkladá“, Trend, 22. máj 2007, prístupné na 
http://technologie.etrend.sk/101444/digitalna-domacnost/slovenska-digitalizacia-sa-odklada 
(navštívené 22. januára 2008). 

http://www.ivo.sk/buxus/docs/rozne/Vyskum_STV_press.pdf
http://technologie.etrend.sk/101444/digitalna-domacnost/slovenska-digitalizacia-sa-odklada


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
66

na európskom chvoste. STV je v zmysle zákona oprávnená vysielať analógovým 
signálom na oboch kanáloch prinajmenšom do roku 2011. 

STV zažíva turbulentné obdobie. Začalo po parlamentných voľbách 2006 rezignáciou 
Richarda Rybníčka. Jeho nástupca Radim Hreha nestrácal čas pri odvolávaní 
niektorých rešpektovaných novinárov a ukončením súvisiaceho programu. Jedna 
tretina spravodajského tímu STV odišla v jednej vlne, kritizujúc počas leta 2007 
nedostatok slobody, či dokonca cenzúru. Spoločne s inými faktormi, predovšetkým 
chýbajúcou víziou, R. Hreha nedokázal položiť základy pre vysielanie verejnej služby či 
vo finančnom ohľade, či v otázke profesijných štandardov ani v etických pravidiel. Táto 
kríza viedla v decembri 2007 k jeho odvolaniu Radou STV, po uplynutí iba jedného 
roka na poste riaditeľa. (Pozri časť 3.2.) R. Hreha čelil nedôvere, čiastočne kvôli jeho 
veľmi slabému verejnému profilu.10 Zároveň bol obviňovaný z podvolenia sa 
politickému tlaku. STV sa pod jeho vedením dostala do červených čísiel. Toto bolo 
predpokladané, a zlepšenie sa očakávalo v súvislosti so zavedením nového spôsobu 
platenia a výberu koncesionárskych poplatkov od 1. apríla 2008. Pozícia bola 
neobsadená do 16. apríla, kedy bol ako nový generálny riaditeľ zvolený Štefan 
Nižňanský. (Pozri časť 3.3.) 

Zvýšená politizácia televízie verejnej služby predstavuje asi najdominantnejšiu črtu 
vývoja slovenskej mediálnej scény ostatných dvoch rokov. Výraz našla predovšetkým 
v otvorenom nepriateľstve ústavných činiteľov, personalizovaných v osobe premiéra 
R. Fica. Prakticky odo dňa volieb začal svoj „neľútostný“ boj voči predstaviteľom 
takmer všetkých médií. Odmietol napríklad participovať v politických diskusiách 
s predstaviteľmi opozície, čím sa za posledných 10 rokov stal prvým predsedom vlády, 
ktorý také niečo praktizoval.11 Výnimku do určitej miery predstavovali verejnoprávne 
médiá, v praxi išlo vlastne iba o Slovenský rozhlas. Arogancia a agresivita predsedu 
vlády ešte viac poškodili už aj tak slabé vzťahy medzi vládnucou koalíciou a väčšinou 
médií.12 

Reakcie R. Fica neboli v súlade so záväzkami vlády „utvárať legislatívne 
a inštitucionálne predpoklady v záujme skvalitňovania realizácie ústavných práv 

                                                 

 10 Hreha pracoval pre verejnoprávnu televíziu v Českej republike, z ktorej odišiel po konflikte 
s populárnym českým moderátorom Jánom Krausom. 

 11 V septembri 2007 sa uskutočnilo mimoriadne zasadnutie vlády, ktoré vyústilo do uznesenia 
požadujúce Radu pre vysielanie a Tlačovú radu trestať hrubé porušenia etických princípov 
žurnalistiky. (Gabriel Šipoš, Slovenské médiá 2007, cit. dielo.) 

 12 Koalícia je zložená z: centristicko-ľavicový Smer – Sociálna demokracia (Smer-SD), na čele 
s Róbertom Ficom, Ľudová strana – Hnutie za demokratické Slovensko (ĽS-HZDS), vedené 
bývalým predsedom vlády Vladimírom Mečiarom a Slovenská národná strana (SNS), vedná 
Jánom Slotom. 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

67

občanov na slobodu prejavu a informácií“.13 Vláda okrem iných vecí avizovala, že 
vytvorí nový legislatívny, finančný a organizačný rámec fungovania verejnoprávnych 
médií.14 Vláda vo svojom programovom vyhlásení tiež sľúbila pripraviť nový zákon 
o TASR, národnej tlačovej agentúre a koncepciu mediálnej výchovy ako súčasti 
vzdelávacieho systému. 

Koncom roka 2007 premiér vyhlásil, že vládne strany sa dohodli na spôsobe 
doplňovania a zmenách členov kontrolných orgánov STV a SRo. „Máme samozrejme 
záujem, aby tam boli zvolení ľudia, ktorí budú reprezentovať naše názory“.15 Tieto plány 
sa aj skutočne zrealizovali, keď koalícia v prvých mesiacoch roka 2008 do rád 
verejnoprávnych médií zvolila kandidátov, ktorí boli vnímaní ako provládni.16 

Najvýraznejší útok na médiá predstavuje nedávno prijatý tlačový zákon.17 Prepracovaný 
návrh zákona, predložený na začiatku roka 2008 Ministerstvom kultúry, vyvolal ostré 
kontroverzie a protesty. Jedným z najviac kritizovaných ustanovení, podľa ktorého by 
malo Ministerstvo kultúry možnosť regulovať obsah médií, bolo odstránené v reakcii na 
nepriaznivý komentár Predstaviteľa OBSE pre slobodu médií,18 občianskych skupín 
a expertov.19 Avšak ďalšie, rovnako kontroverzné ustanovenie, ostalo zachované. Toto 
ustanovenie, ktoré je v rozpore s európskymi praxou, poskytuje právo na odpoveď na 
akékoľvek vyhlásenie, ktoré „sa dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia“ fyzickej osoby, 
či „názvu alebo dobrej povesti“ právnickej osoby. Zákon nevyžaduje, aby sa preukázalo, 

                                                 

 13 Programové vyhlásenie vlády SR, http://www-8.vlada.gov.sk/index.php?ID=1695, accessed on 2 
February 2008. 

 14 Tamtiež. 

 15 Video interview s R. Ficom na sme.sk, 18. december 2007 (navštívené 28. januára 2008). 

 16 Mediálni profesionáli boli opomenutí. Napríklad, mediálna odborníčka S. Benická, ktorá v 
októbri 2007 pre generálneho riaditeľa STV vypracovala analýzu stavu v spravodajstve STV a 
kandidovala do Rady STV, získala v januárovej voľbe 1 hlas. 

 17 Zákon č. 167/2008 Z.z. o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve, Zbierka zákonov č. 69 
z 15. mája 2008 (účinný od 1. júna 2008). 

 18 „Vyjadrenie k návrhu zákona o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve, z poverenia 
Predstaviteľa Organizácie pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe pre slobodu médií, Organizácia 
pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe“ (Statement on the Draft Slovak Act on Periodic Press and 
News Agencies, Commissioned by the Representative on Freedom of the Media of the Organisation for 
Security and Cooperation in Europe, Organisation for Security and Cooperation in Europe), Úrad 
Predstaviteľa OBSE pre slobodu médií, Londýn, február 2008, prístupné (v angličtine) na 
http://www.osce.org/documents/rfm/2008/02/29687_en.pdf (navštívené 30. apríla 2008). 

 19 Zákon bol kritizovaný zo strany Freedom House, Reportérov bez hraníc a ďalších, rovnako ako aj 
OBSE. 

http://www-8.vlada.gov.sk/index.php?ID=1695
http://www.osce.org/documents/rfm/2008/02/29687_en.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
68

že pôvodné vyhlásenie je nepravdivé alebo zavádzajúce.20 Navyše, zákon periodiku 
zakazuje uverejniť akýkoľvek text súvisiaci s odpoveďou. Vydavatelia vnímajú zákon 
ako zásah do autonómnej redakčnej práce a ako porušenie demokratických princípov 
slobody slova. Zákon predstavuje nebezpečie, že by ho politici mohli použiť ako nástroj 
na paralyzovanie kritických periodík ak by ich zahltili odpoveďami. Napriek výraznej 
domácej aj zahraničnej kritike vládna koalícia v návrhu zákona vykonala iba minimálne 
zmeny a schválila ho v apríli 2008. Účinnosť nadobudol 1. júna 2008. 

1.2 Vysielací trh 

Na vysielacom trhu neboli v priebehu posledných troch rokov zaznamenané žiadne 
výrazné zmeny. Medzi hlavných hráčov stále patrí STV s jej dvoma kanálmi. Jej prvý 
kanál, Jednotka, pokrýva 95,1% populácie a druhý kanál, Dvojka, pokrýva 97,18%.21 
Dve hlavné súkromné televízie s celoštátnym pokrytím sú TV Markíza, ktorá je 
prístupná pre 90,88% domácností, a TV Joj, ktorá môže byť prijímaná 67,8% 
populácie.22 V roku 2006 Rada pre vysielanie obom televíziám predĺžila licencie do 
roku 2019 

Na konci roka 2007 pôsobilo 120 držiteľov licencií na televízne vysielanie.23 Medzi ne 
patrilo 15 multiregionálnych24 súkromných televízií, pričom šesť z nich má 
plnoformátový a deväť tematický charakter. Okrem dvoch hlavných televízií (TV 
Markíza a TV Joj), medzi ostatné stanice patria spravodajská TA3, dokumentárny 
kanál Nautik TV a hudobná Music Box. Nedávno udelila Rada pre vysielanie licencie 
dvom novým multiregionálnym vysielateľom: TV Ring, ktorá sa zameriava na 
interaktívne súťaže pre dospelých (2006) a Bebe TV (2007), ktorá je koncipovaná pre 
deti. Päť vysielateľov (TA3, TV Patriot, Nautik TV, TV Ring a Bebe TV) vysiela cez 

                                                 

 20 Všetky hlavné denníky vyšli dvakrát (26. marca a 11. apríla 2008) s čistými titulnými stranami na 
protest proti legislatívnemu útoku na ich redakčnú slobodu. V minulosti sa podobný protest 
objavil v rokoch 1995 a 1997, proti návrhu vlády V. Mečiara zvýšiť DPH. 

 21 Rada pre vysielanie, „Správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre 
vysielanie a retransmisiu za rok 2007“, Bratislava, 2008, str. 117, prístupné na  
http://www.rada-rtv.sk (ďalej ako Rada pre vysielanie, Výročná správa 2007) (navštívené 1. júla 
2008). 

 22 Rada pre vysielanie, Výročná správa 2007, str. 117. 

 23 Rada pre vysielanie, Výročná správa 2007, str. 19. 

 24 Multiregionálni vysielatelia pokrývajú viac regiónov a sú prístupní aspoň pre 30% a nie viac ako 
80% populácie. 

http://www.rada-rtv.sk


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

69

satelit. Podľa Rady pre vysielanie je televízny trh saturovaný a vzhľadom na stagnujúci 
reklamný trh nie je potreba otvoriť priestor pre novú konkurenciu.25 

Celkovo pôsobí 28 regionálnych a 77 lokálnych držiteľov vysielacích licencií. Mnohé 
stále čelia ekonomickým problémom, pričom často sú financované miestnymi 
samosprávami. Hoci zvýšený počet regionálnych a lokálnych televízií zvyšuje ich 
profesionálnu úroveň, závislosť na miestnych orgánoch tiež často vyvoláva obavy o ich 
redakčnú nezávislosť. Trh rádií ku koncu roka 2007 zahŕňal 34 súkromných rádií. 
Deväť z nich má multiregionálne pokrytie.26 

Po uvedení peoplemetrového meranie sledovanosti v októbri 2004 niektoré televízie, 
osobitne STV, realizovali zmeny v programovej štruktúre a personálnom obsadení. 
Tento systém pomohol reklamnému segmentu, získať údaje, ktoré sú presnejšie. 
Zároveň, systém pomohol televíznemu sektoru stať sa atraktívnejším ako efektívny 
marketingový prostriedok. Celkovo však systém nepriniesol významnejšie zmeny 
týkajúce sa podielu televíznych staníc. 

Súkromná TV Markíza je naďalej dominantným hráčom, pričom jej pozícia sa ešte 
upevnila. Jednotka (ktorá zaznamenala ratingový pokles) a súkromná TV Joj súperia o 
druhú pozíciu. mnou TV Joj. Rovnako druhý kanál STV, Dvojka, stratil divákov. 
Celkovo možno povedať, že pokles STV odráža jej klesajúcu kredibilitu a neschopnosť 
osloviť širšie vrstvy obyvateľstva. 

                                                 

 25 Rada pre vysielanie, „Správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre 
vysielanie a retransmisiu za rok 2006“, Bratislava, 2007, str. 50, prístupné na  
http://www.rada-rtv.sk (ďalej ako Rada pre vysielanie, Výročná správa 2006) (navštívené 1. júla 
2008). 

 26 Rada pre vysielanie, Výročná správa 2007, str. 14. 

http://www.rada-rtv.sk


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
70

Tabuľka 1. Sledovanosť hlavných televíznych staníc (2006–2008) 

 
Trhový podiel (%) 

Február 2006 Február 2007 Február 2008 

TV Markíza 30,4 33,4 37,6 

Jednotka (STV 1) 20,2 16,8 17,6 

TV JOJ 16,3 16,3 15,6 

Dvojka (STV2) 8,3 5,1 4,7 

TA3 1,7 1,3 1,5 

České televízie 9,3 10,6 9,3 

Maďarské televízie – 8,1 5,7 

Iné televízie 13,8 8,5 8,1 

Zdroj: Medialne.sk27 

Pokrytie prostredníctvom kábla sa v pribehu uplynulých troch rokov zvýšilo iba 
nepatrne, z 39,2% v roku 2003 na 40,7% v roku 2006. V roku 2006 sa rozšírenie 
satelitu pohybovalo na úrovni 13%.28 

 

                                                 

 27 Medialne.sk, http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-tabulky.php, navštívené 25. januára 
2008. 

 28 Zdroj tejto informácie je IP International Marketing Committee. 

http://medialne.etrend.sk/televizia/grafy-a-tabulky.php


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

71

2. REGULÁCIA a UDEĽOVANIE LICENCIÍ v SEKTORE 
TELEVÍZNEHO VYSIELANIA 

2.1 Regulačné orgány a právny rámec 

Medzi regulačné orgány v oblasti vysielania patria Rada pre vysielanie a retransmisiu 
(Rada pre vysielanie), Telekomunikačný úrad a Protimonopolný úrad. Zákon o 
digitálnom vysielaní, ktorý vstúpil do platnosti 31. mája 2007 pozmenil fungovanie 
Rady pre vysielanie a Telekomunikačného úradu. Navyše zákon rozšíril skupinu 
orgánov zainteresovaných do digitálnej regulácie a zahrnul do nej aj Ministerstvo 
kultúry, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) a Ministerstvo financií 
SR. 

Telekomunikačný úrad, spoločne s MDPT, spravuje spektrum vysielacích frekvencií.29 
Protimonopolný úrad má v kompetencii ochraňovať a podporovať konkurenčné 
prostredie, skúmať prípady koncentrácie vlastníctva a zneužívania dominantnej 
postavenia.30 

Orgánom s hlavnou kompetenciou v oblasti regulácie vysielania zostáva Rada pre 
vysielanie, zriadená na základe zákona o vysielaní a retransmisii.31 Prijatím zákona 
o digitálnom vysielaní, ktorý okrem iného novelizoval zákon o vysielaní a retransmisii, 
postavenie a úlohy Rady pre vysielanie podstúpili určité zmeny. 

Základnou úlohou Rady pre vysielanie je presadzovať právo na informácie, slobodu 
slova a prístup ku kultúre a vzdelaniu. Rada pre vysielanie musí taktiež 
prostredníctvom regulácie zabezpečovať pluralitu informácií v spravodajských reláciách 
médií. Od roku 2005 Rada získala ďalšie úlohy: 

• pravidelne informovať Európsku komisiu o dodržiavaní povinností médiami; 

• zaoberať sa sťažnosťami na porušenie zákona; 

                                                 

 29 Telekomunikačný úrad bol zriadený zákonom č. 610/2003 Z. z. o elektronických 
komunikáciách, Zbierka zákonov č. 249 z 31. decembra 2003 (vstúpil do platnosti 1. januára 
2004), naposledy novelizovaný 29. decembra 2007 (pozri OSI/Slovakia, s. 1402). 

 30 Protimonopolný úrad bol zriadený zákonom č. 136/2001 Z. z. o ochrane hospodárskej súťaže, 
Zbierka zákonov č. 57 z 13. apríla 2001 (vstúpil do platnosti 1. mája 2001), naposledy 
novelizovaný 1. marca 2005 (pozri OSI/Slovakia, str. 1402). 

 31 Zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii, Zbierka zákonov č. 128 zo 4. októbra 2000 
(vstúpil do platnosti 4. októbra 2000), naposledy novelizovaný 15. mája 2008. 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
72

• dohliadať na dodržiavania Direktívy o audiovizuálnej mediálnej službe 
(Audiovisual Media Service [AVMS] Directive) zo strany Slovenska.32 

V roku 2006 Rada pre vysielanie a retransmisiu zakúpila nový automatický nahrávací 
systém, ktorý zvýšil úroveň monitoringu. Taktiež zakúpila software umožňujúci 
získavať presnejšie údaje o územnom pokrytí jednotlivých médií. 

Tabuľka 2. Rozpočet Rady pre vysielanie a retransmisiu (2002–2007) 

Rozpočet v tis. 
Sk (€) 2002 2003 2004 2005 2006 2007 

Bežné výdavky 
16 084 

(493 208)
16 928 

(519 089)
18 223 

(558 799)
19 328 

(592 683)
26 180 

(802 797)
29 430 

(902 443) 

Kapitálové výdavky 250 
(7 666) 

1 150 
(35 264)

974 
(29 867)

131 
(4 017) 

3 440 
(105 486)

2 382 
(73 041) 

Celkový rozpočet 16 334 
(500 874)

18 078 
(554 353)

19 197 
(588 666)

19 461 
(596 700)

29 620 
(908 283)

31 812 
(975 484) 

Zdroj: Rada pre vysielanie a retransmisiu33 

2.2 Systém udeľovania licencií 

V posledných troch rokoch nenastali žiadne významnejšie zmeny v systéme udeľovania 
licencií. Rada pre vysielanie a retransmisiu je zodpovedná za udeľovanie licencií na 
vysielanie pre pozemné vysielanie.34 Verejné tendre na licencie majú byť publikované 
na stránke Rady ako aj v najmenej dvoch denníkoch s celoslovenskou pôsobnosťou. 
Licencie na rozhlasové vysielanie sa udeľujú na osem rokov, kým licencie na televízne 
vysielaniu sú platné 12 rokov. 

Žiadateľ, ktorý získa licenciu na vysielanie, je povinný zaplatiť jednorázový 
administratívny poplatok, ktorého výška bola od apríla 2006 značne znížená. Tento 
poplatok sa môže pohybovať v rozmedzí od 20 000 Sk (613 €) do 10 miliónov Sk 
(306 645 €) v závislosti od spôsobu šírenia vysielacieho signálu. Od 31. mája 2007, po 
                                                 

 32 Direktíva 2007/65/EC Európskeho parlamentu a Rady z 11. decembra 2007 pozmeňujúca 
Direktívu Rady č. 89/552/EEC o koordinácii určitých opatrení uložených zákonom, reguláciou 
alebo administratívnym opatrením v členských štátoch s dôrazom na sledovanie televíznych 
vysielacích aktivít, Official Journal of the European Union, 18. december 2007, L 332/27. 

 33 Výročné správy o stave médií v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre vysielanie 
a retransmisiu za roky 2002–2007. 

 34 Zákon o vysielaní a retransmisii, čl. 45–55. 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

73

prijatí zákona o digitálnom vysielaní sa horná hranica poplatku za licencie na analógové 
vysielanie znížila na 8 000 Sk (245 €) pre celoštátne médiá. Poplatok za licenciu na 
digitálne vysielanie bol stanovený na 20 000 Sk (613 €) pre celoštátne televízie 
a 10 000 Sk (307 €) pre rozhlas s celoštátnym pokrytím. 

Najzávažnejšia zmena v spôsobe nadobúdania licencií bola zavedená zákonom 
o digitálnom vysielaní, ktorý dáva Telekomunikačnému úradu kompetenciu vybrať 
prevádzkovateľov multiplexov a oprávňuje Radu pre vysielanie udeľovať licenciu 
poskytovateľov obsahu.35 

Súkromným médiám sa podarilo posunúť zavedenie digitalizácie, čo v podstate 
znamená, že na trh nevpustili nových konkurentov. Najneskorší termín, kedy by mal 
byť prvý terestriálny multiplex pre celé územie Slovenska prístupný, je koniec roku 
2011. Celý proces pravdepodobne nepodnieti existujúce stanice k tomu, aby sa 
dobrovoľne vzdali svojich licencií na analógové pozemné vysielanie. Súčasné licencie 
dvoch najväčších televíznych hráčov, TV Markíza a TV Joj, platia až do roku 2019.36 

Telekomunikačný úrad nedospel s médiami ku žiadnej dohode o Podmienkach 
prechodu pričom tvrdí, že televízne stanice chcú diktovať podmienky tendra na 
prevádzkovateľov multiplexov. Médiá sa obávajú možnej straty ich privilegovanej 
pozície na mediálnom a reklamnom trhu.37 Podľa Podmienok prechodu má byť prvý 
digitálny multiplex spustený do jedného roku od udelenia licencie prevádzkovateľovi 
multiplexu; druhý 31. januára 2012 a verejnoprávny multiplex do konca roku 2012. 
Konečný termín, kedy analógové vysielanie má opustiť frekvencie používané 
digitálnymi multiplexmi, je koniec roka 2011. Všetky ostatné analógové vysielače budú 
vypnuté najneskôr 31. decembra 2012. 

V polovici roka 2007 sledovala polovica populácie televíziu cez analógový pozemný 
signál. Ide predovšetkým o obyvateľov vidieka s nižšími príjmami. Na príjem 
digitálneho signálu by potrebovali buď kúpiť digitálny televízny prijímač alebo 
digitálne set-top boxy. Tie sa v týchto dňoch predávajú za približne 1 500 Sk (46 €). 
Oneskorenie spustenia digitálneho pozemného vysielania môže viesť k nerovným 
dôsledkom, podnecovaním domácností, aby si hľadali alternatívne spôsoby príjmu. 
Napr. prevádzkovatelia satelitného vysielania už aktualizovali svoju infraštruktúru, 
ktorá im umožňuje vysielať digitálne. V roku 2006 Deutsche Telekom-om vlastnený 
Slovak Telekom začal ponúkať televízny signál cez Internet Protocol (IPTV). Mobilní 

                                                 

 35 Zákon o digitálnom vysielaní, čl. 24–32. 

 36 Kým licencia na analógové vysielanie sa môže predĺžiť iba raz (na 12 rokov pre televízne stanice 
a 8 rokov pre rozhlasové stanice), licencia na digitálne vysielanie sa udeľuje na neobmedzené 
obdobie. 

 37 Tomáš Czwitkovicz: „Podľa Telekomunikačného úradu televízie blokujú digitalizáciu”, Trend, 
28. január 2008, prístupné na http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=6173 
(navštívené 15. februára 2008). 

http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=6173


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
74

operátori ako Orange a T-Mobile plánujú vybudovať vysokorýchlostnú optickú sieť 
schopnú prenášať vysielanie v niekoľkých slovenských mestách.38 

Očakáva sa, že prechod na digitálne vysielanie staniciam na určitú dobu prinesie pokles 
divákov. Riaditeľ TV Markíza, Václav Mika, hrozil podaním žaloby na štát, ak proces 
prechodu poškodí jeho televíziu. Súkromné stanice, ktoré by súdnou cestou riešili 
poškodenie na základe strát zapríčinených digitalizáciou budú pravdepodobne úspešné. 
Parlament kompromisne upustil od obmedzení voči súkromným vysielateľom 
vlastniacim viaceré kanály. Podľa zákona o digitálnom vysielaní televízie budú môcť 
vlastniť niekoľko tematických kanálov. Tým môžu zabrániť nováčikom vstúpiť na trh.39 
Napriek uvedenému, po uverejnení Podmienok prechodu v apríli 2008, 
Telekomunikačný úrad vyhlásil, že „digitálne vysielanie vytvára príležitosť zakladať 
nové televízne kanály, zvýšiť konkurenciu a tak tlačiť na zlepšenie kvality programu“.40 

Rada pre vysielanie je naďalej zabezpečuje, aby vysielatelia dodržiavali legislatívu 
týkajúcu sa vysielania. Regulátor vykonáva túto povinnosť prijímaním sťažností 
a monitoringom programu médií. Podľa zákona o digitálnom vysielaní môže Rada pre 
vysielanie pokutovať vysielateľov sumou až do 5 miliónov Sk (153 322 €) za porušenie 
ustanovení o krížovom vlastníctve. Telekomunikačný úrad môže z rovnakého dôvodu 
pokutovať rovnakou sumou prevádzkovateľov multiplexov.41 

Rada môže pokutovať televízie až do výšky 5 miliónov Sk (153 322 €) a rozhlasové 
stanice až do výšky 1,5 milióna Sk (45 997 €) za závažné porušenia zákona o vysielaní 
a retransmisii.42 Ak vysielateľ opakovane, zámerne a vážnym spôsobom porušuje 
ustanovenia o ochrane ľudskej dôstojnosti a ľudskosti, môže mu Rada odobrať 
licenciu.43 Väčšina sankcií vzťahujúcich sa na obsah vysielania naďalej smeruje voči 
súkromným vysielateľom. V rokoch 2005 a 2006 počet sankcií uvalených na televízie 
zostal stabilný. Výrazný nárast upozornení bol zaregistrovaný v roku 2007. 

                                                 

 38 Tamtiež. 

 39 Tomáš Czwitkovicz: „Televízie si s poslancami poradili, digitálny zákon sa prepisoval“, 
Medialne.sk, 11. apríl 2008, prístupné na  
http://medialne.etrend.sk/televizia/clanok.php?clanok=3046 (navštívené 25. februára 2008). 

 40 „Začína reálny prechod na digitálne televízne vysielanie“, prístupné na  
http://www.teleoff.gov.sk/sk/Press/2008/TPP.html (navštívené 24. apríla 2008). 

 41 Zákon o digitálnom vysielaní, čl. 60 ods. 2, čl. 60 ods. 4. 

 42 Zákon o vysielaní a retransmisii, čl. 67 ods. 5. 

 43 Zákon o vysielaní a retransmisii, čl. 67a. 

http://medialne.etrend.sk/televizia/clanok.php?clanok=3046
http://www.teleoff.gov.sk/sk/Press/2008/TPP.html


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

75

Tabuľka 3. Sankcie uvalené Radou pre vysielanie a retransmisiu vzťahujúce sa na 
obsah vysielania (2005–2007) 

Druh sankcie Rok
Médiá verejnej 

služby Súkromné Médiá Celkom 

Televízia Rozhlas Televízia Rozhlas Televízia Rozhlas 

Upozornenie 

2005 10 0 45 5 55 5 

2006 16 0 58 7 74 7 

2007 15 3 96 7 111 10 

Povinnosť odvysielať 
oznam o porušení 
zákona 

2005 1 0 4 1 5 1 

2006 1 0 1 0 2 0 

2007 0 0 2 0 2 0 

Pokuty 

2005 30 1 62 3 92 4 

2006 26 6 38 4 64 4 

2007 22 1 57 2 79 3 

Celkom 

2005 41 1 111 9 152 10 

2006 43 0 97 11 140 11 

2007 37 4 155 9 192 13 

Zdroj: Rada pre vysielanie a retransmisiu44 

                                                 

 44 Výročné správy o stave vysielania v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre vysielanie 
a retransmisiu za roky 2005–2007. 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
76

Tabuľka 4. Pokuty uvalené Radou pre vysielanie a retransmisiu vzťahujúce sa na 
obsah vysielania (2005–2007) 

Médium Rok Počet pokút Hodnota pokút celkom v tis. Sk (v €) 

STV 

2005 30 10 080 (309 098) 

2006 26 25 430 (779 798) 

2007 20 10 805 (331 330) 

TV Markíza 

2005 42 21 030 (644 874) 

2006 18 2 000 (61 329) 

2007 34 16 800 (515 164) 

TV Joj 

2005 18 3 770 (115 605) 

2006 17 3 220 (98 740) 

2007 20 6 985 (214 192) 

Celkom 

2005 90 34 880 (1 069 578) 

2006 61 30 650 (939 867) 

2007 74 34 590 (1 060 685) 

Zdroj: Rada pre vysielanie a retransmisiu45 

Rozhodnutia Rady pre vysielanie sa dlhodobo nepovažujú za kontroverzné a zdá sa, že 
tento orgán získal rešpektovanú reputáciu. 

                                                 

 45 Tamtiež. 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

77

3. REGULÁCIA A MANAŽMENT TELEVÍZIE VEREJNEJ 
SLUŽBY 

3.1 Legislatíva a politika televízie verejnej služby 

Povinnosti médií verejnej služby zostávajú za posledné tri roky nezmenené. Zákon 
o Slovenskej televízii46 a zákon o Slovenskom rozhlase poskytujú právny základ 
verejnoprávneho vysielania. 

Zákon o digitálnom vysielaní (2007) do značnej miery podporil záujmy najväčších 
médií. Jeho prevzatiu predchádzalo memorandum o spolupráci podpísané štyrmi 
najväčšími televíznymi hráčmi (STV, TV Markíza, TV Joj a TA3). Politici akceptovali 
ich požiadavky, pretože sa chceli vyhnúť otvorenému konfliktu. 

Prvý návrh zákona o digitálnom vysielaní nepredpokladal existenciu samostatného 
multiplexu pre médiá verejnej služby. Avšak manažment STV pod vedením R. Hrehu 
loboval za takéto vymedzenie. Hreha povedal, že okrem dvoch existujúcich kanálov 
STV plánuje spustiť dva tematické kanály (športový a spravodajský). STV mienilo 
spustiť športový kanál s názvom Trojka47 s plánovaným termínom uvedenia v auguste 
2008, v súvislosti s Olympijskými hrami v Pekingu.48 Spočiatku sa zdalo, že zámer má 
len malú nádej na úspech, pretože rozpočet STV na rok 2008 nezahŕňal približne 100 
miliónov Sk (3,07 milióna €) vyčlenených na spustenie športového kanála. V máji 
2008 však Rada pre vysielanie vydala STV licenciu na digitálne vysielanie kanálu 
Trojka s celoštátnou pôsobnosťou a o týždeň neskôr novovymenovaný generálny 
riaditeľ Štefan Nižňanský uspel so získaním štátnej finančnej podpory, keď sa vláda 
rozhodla poskytnúť okolo 91 miliónov Sk (2,79 miliónov €) na spustenie tohto 
kanála.49 Trojka začala vysielať podľa plánu pre Olympijské hry. 

Návrh zákona o digitálnom vysielaní sa snažil zamedziť vzniku dominantného 
postavenia na audiovizuálnom trhu, napr. zakazoval, aby spoločnosť získala licenciu na 
prevádzkovanie viac ako jedného multiplexu. Takéto ustanovenia však nakoniec nenašli 
cestu do finálnej podoby zákona. Podľa zákona o digitálnom vysielaní bolo udeľovanie 
licencií prevádzkovateľom multiplexov prenechané Telekomunikačnému úradu. To 
vyvoláva obavy, pretože Európska komisia kritizovala Telekomunikačný úrad za 

                                                 

 46 Zákon č. 16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii, Zbierka zákonov č. 7 z 15. januára 2004 (účinný od 
1. februára 2004), (ďalej ako zákon o STV), naposledy novelizovaný 4. marca 2008; zákon č. 
619/2003 Z. z. o Slovenskom rozhlase, Zbierka zákonov č. 252 z 31. decembra 2003 (účinný od 
1. januára 2004) (ďalej ako zákon o Slovenskom rozhlase), naposledy novelizovaný 4.marca 2008. 

 47 Podľa prieskumu Inštitútu pre verejné otázky (IVO) z mája 2008 asi 39% respondentov uviedlo, 
že privítali športový kanál STV, kým 45% oň neprejavilo záujem (IVO, cit. dielo) 

 48 Tomáš Czwitkovicz: „Slovenská digitalizácia sa odkladá”, cit. dielo. 

 49 „STV môže spustiť športový okruh, TASR bude verejnoprávna”, E-katalóg.sk, 28. máj 2008, 
prístupné na http://www.e-katalog.sk/spravodajstvo/12700/ (navštívené 5. júna 2008). 

http://www.e-katalog.sk/spravodajstvo/12700


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
78

nedostatok nezávislosti.50 Telekomunikačný regulátor je financovaný Ministerstvom 
dopravy, pôšt a telekomunikácií, ktoré je akcionárom Slovak Telekom-u.51 Spoločnosť 
Rádiokomunikácie, ktorá plánuje požiadať tento rok o pridelenie licencie na prevádzku 
multiplexu, je filiálkou Telekomunikačného úradu.52 Sťažnostiam ohľadom 
koncentrácie vlastníctva multiplexov sa bude venovať len Protimonopolný úrad SR. 

3.2 Riadiaca štruktúra televízie verejnej služby 

Pod vedením manažmentu, ktorý STV prevzal v roku 2003, urobila televízia významný 
progres v reštrukturalizácii, hlavne organizačnej a ekonomickej. 

Koncom roka 2004, po dvoch rokoch od zvolenia do funkcie generálneho riaditeľa, 
Richard Rybníček znížil počet zamestnancov STV na polovicu. Znížením výdavkov 
dosiahol vyrovnaný rozpočet pre rok 2005. V niektorých kruhoch sa však prejavovali 
obavy, že cenou za finančné ozdravenie bolo opustenie verejnoprávneho poslania STV, 
keďže Jednotka sa stávala komerčnejšou v záujme zvýšiť celkový rating televízie. 

Po odchode R. Rybníčka a voľbách v roku 2006 renomé STV ustavične klesá. 
Namiesto posilnenia charakteru verejnej služby, sa STV, a redakcia spravodajstva 
a publicistiky zvlášť, stala predmetom intenzívnejšieho politického zasahovania. Od 
volieb v roku 2006 sa STV dostala pod stály tlak vládnucej koalície, ktorá intervenovala 
viac či menej otvorene ako pri voľbe Radima Hrehu v decembri 2006 (po Rybníčkovej 
rezignácii) a voľbách kontrolných orgánov začiatkom roka 2008. Po nástupe Hrehu, v 
poradí trinásteho generálneho riaditeľa STV od roku 1989, médiá ako aj politici 
opozície špekulovali, či jeho zvolenie má umožniť ovplyvňovanie STV vládnucou 
koalíciou. Vysokopostavení členovia koalície to v podstate otvorene pripustili, keď 
napr. podpredseda ĽS-HZDS Milan Urbáni uviedol, že koaličné strany súhlasili so 
získaním vplyvu nad niektorými aktivitami STV, hlavne spravodajstvom.53 

                                                 

 50 „MDPT pripravuje prevod akcií Slovak Telekomu.” 27. marec 2007, prístupné na  
http://www.24hod.sk/clanok-28371-MDPT-pripravuje-prevod-akcii-Slovak-Telekomu.html 
(navštívené 13. januára 2008). 

 51 Slovak Telekom je vlastnený Deusche Telekom AG (51%) a Slovenskou republikou (49%). 
Koncom roka 2007 bol menší podiel v portfóliu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií 
(34%) a Fondu národného majetku (15%). Ministerstvo previedlo svoj podiel na začiatku roka 
2008 na Ministerstvo hospodárstva, čo je odpoveďou na dlhotrvajúcu kritiku Európskej komisie. 

 52 SITA, „Digitalizácia na Slovensku výrazne mešká“, Medialne.sk, 30. január 2008, prístupné na 
http://www.medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=6193 (navštívené 17. februára 2008). 

 53 Karol Sudor: „Milan Urbáni: Mečiar bol hlúpy a dnes to už vie“, SME, 8. január 2007, prístupné 
na http://www.sme.sk/c/3074730/milan-urbani-meciar-bol-hlupy-a-dnes-to-uz-vie.html  
(navštívené 16. februára 2008). 

http://www.24hod.sk/clanok-28371-MDPT-pripravuje-prevod-akcii-Slovak-Telekomu.html
http://www.medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=6193
http://www.sme.sk/c/3074730/milan-urbani-meciar-bol-hlupy-a-dnes-to-uz-vie.html


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

79

V decembri 2007 Rada STV rozhodla o odvolaní Hrehu. Bol obvinený z opakovaného 
nezvládnutia implementovať rozhodnutia Rady STV,54 zo zvýšenia rozpočtového 
deficitu, zo zlyhania v predkladaní návrhu rozpočtu STV a programovej koncepcie na 
rok 2008 a zo zlyhania ohľadom plnenia určitých zákonom stanovených programových 
povinností, ako je kvóta nezávislej európskej produkcie.55 Hľadanie nového riaditeľa sa 
začalo začiatkom apríla 2008. 16. apríla 2008 bol vybraný Štefan Nižňanský, 
moderátor správ československej televízie v období komunizmu, spomedzi troch 
kandidátov v druhom kole výberového konania. V prvom kole sa zúčastnilo 19 
uchádzačov, ktorí vyhoveli podmienkam spomedzi 27 kandidátov. Hoci Nižňanský 
odmietol všetky obvinenia z politickej zaujatosti, výberové konanie sprevádzali 
špekulácie, že jeho kandidatúru podporil vládny Smer-SD.56 (V roku 2007 bol 
mediálnym poradcom ministerky práce, sociálnych vecí a rodiny Viery Tomanovej, 
nominantky strany Smer-SD.) 

Nový generálny riaditeľ má v úmysle zredukovať počet riaditeľov, úzko spolupracovať 
s Radou STV, zmeniť logo STV a vrátiť kanálom STV ich pôvodné názvy (STV 
1a STV 2). Uvažuje aj o zrušení dcérskych spoločností STV, založených riaditeľom 
Rybníčkom a začleniť ich do štruktúry STV.57 Chce vyrovnaný rozpočet založený na 
rôznych nových zdrojoch s postupným obmedzením reklamy, obnovením pôvodnej 
tvorby a predstavením nových programov s európskou dimenziou, to všetko so 
zameraním na oživenie charakteru verejnej služby STV.58 

Počas rokovaní vládnej koalície v decembri 2007 politické strany identifikovali ľudí, 
ktorí by mali zotrvať v radách médií verejnej služby. Začiatkom roka 2008 vládna 
koalícia zvolila blízkych spojencov do riadiacich/kontrolných orgánov televízie, 
s jasným súhlasom predsedu vlády. Predseda rady STV Bohumír Bobocký povedal, že 
si netreba robiť ilúzie, keďže „doteraz bola každá rada kreovaná na základe politických 
dohôd“.59 Bývalý predseda Rady STV a do marca 2008 jej člen Miroslav Kollár 

                                                 

 54 Počas 11-mesačného pôsobenia R. Hrehu vo funkcii generálneho riaditeľa Rada STV uviedla, že 
z jej 121 rozhodnutí 17 nebolo naplnených, jedno bolo naplnené len formálne, sedem po termíne 
a tri neúplne; termín bol posunutý v prípade šiestich rozhodnutí. (Zápisnica zo zasadnutia Rady 
STV z 15.novembra 2007), prístupné na http://www.stv.sk/stv/rada-stv/uznesenia/ (navštívené 
20. februára 2008). 

 55 Zápisnice zo zasadnutí Rady STV z 15. novembra a 11. decembra 2007, prístupné na  
http://www.stv.sk/stv/rada-stv/uznesenia/ (navštívené 20. februára 2008). 

 56 „Nižňanský je jednou nohou v STV“, SME, 14. apríl 2008, prístupné na  
http://www.sme.sk/c/3826225/Niznansky-je-jednou-nohou-v-STV.html (navštívené 16. apríla 
2008). 

 57 „Nižňanský vedenie STV zatiaľ nemení”, cit. dielo. 

 58 „Štefan Nižňanský, STV – Tvorivá autorská dielňa, projekt riadenia a rozvoja STV, prístupné na 
http://www.stv.sk/stv/o-stv/zakony-a-dokumenty/ (navštívené 1. mája 2008). 

 59 „Nižňanský vedenie STV zatiaľ nemení”, cit. dielo. 

http://www.stv.sk/stv/rada-stv/uznesenia
http://www.stv.sk/stv/rada-stv/uznesenia
http://www.sme.sk/c/3826225/Niznansky-je-jednou-nohou-v-STV.html
http://www.stv.sk/stv/o-stv/zakony-a-dokumenty


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
80

uviedol, že tento krok demonštroval úplné nepochopenie úlohy média verejnej služby. 
„Pokladám za bezprecedentný zásah do ich [Rád STV a SRo] nezávislosti ak sa o nich 
rozhoduje v straníckych centrálach,” uviedol. Dodal, že filozofia vládnej koalície „víťaz 
berie všetko“ ukazuje, ako vnucuje tyraniu väčšiny. Upozornil, že v minulosti 
obsadzovanie postov vo verejnoprávnom médiu na politických základoch a nie podľa 
kritéria odbornosti viedlo k jeho marginalizácii a rozbitiu nádejí na prosperitu.60 

3.3 Financovanie televízie verejnej služby 

Najdôležitejším zdrojom príjmov médií verejnej služby sú koncesionárske poplatky, 
ktoré sú od 1. apríla 2008 súčasťou účtov za elektrickú energiu; všetci odberatelia 
elektrickej energie tak musia zároveň platiť aj koncesionársky poplatok. Tento spôsob 
bol zavedený zákonom o úhrade za služby verejnosti, prijatom začiatkom roka 2008.61 
V minulosti boli všetci majitelia televíznych prijímačov a rádioprijímačov povinní platiť 
koncesionársky poplatok. V prípade právnických osôb sa výška poplatku kalkuluje 
podľa počtu zamestnancov. Verejnoprávne médiá generujú finančné prostriedky taktiež 
z reklamy. 

                                                 

 60 Tamtiež. 

 61 Zákon č. 68/2008 Z. z. z 15. februára 2008. o úhrade za služby verejnosti poskytované 
Slovenskou televíziou. a Slovenským rozhlasom o zmene a doplnení niektorých zákonov, Zbierka 
zákonov č. 26 z 29. februára 2008 (účinný od 1. apríla 2008). 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

81

Tabuľka 5. Štruktúra rozpočtu STV podľa príjmov (2005–2008) 

Zdroj príjmu 

Príjem v miliónoch Sk (v miliónoch €)62 
Podiel celkového 

príjmu na rok 
2008 (v %) 2005 2006 2007 

2008 
(schválený 
rozpočet) 

Koncesionárske 
poplatky 

1 423 
(43,63) 

1 505,5 
(46,17) 

1 493 
(45,78) 

1 718 
(52,68) 72,3 

Reklama 
550 

(16,87) 
589 

(18,06) 
533 

(16,34) 
600 

(18,4) 25,2 

Štátna dotácia 0 0 100 
(3,07) 

0 0 

Príjmy z predaja 
majetku 

180 
(5,52) 

55 
(1,69) 

37 
(1,13) 

15 
(0,46) 

0,6 

Iné 113.5 
(3,48) 

97,5 
(2,99) 

86 
(2,63) 

44 
(1,35) 1,9 

Celkom 
2 266,5 
(69,49) 

2 247 
(68,91) 

2 248,5 
(68,95) 

2 377 
(72,89) 100 

Zdroj: STV63 

                                                 

 62 Táto správa používa oficiálny výmenný kurz Národnej banky Slovenska z 31. marca 2008: 1€ = 
32,611 SKK. 

 63 STV, „Výročná správa o činnosti Slovenskej televízie za rok 2006”, jún 2007, prístupné na 
http://www.stv.sk/chillout_items/4/5/1/45144_00b93d.pdf (navštívené 20. marca 2008). Údaje 
za rok 2007 poskytol Miroslav Kollár, bývalý člen Rady STV. 

http://www.stv.sk/chillout_items/4/5/1/45144_00b93d.pdf


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
82

Tabuľka 6. STV celkové príjmy a výdavky (2005–2008) v miliónoch Sk 
(v miliónoch €) 

 
2005 2006 2007 

2008 
(schválený 
rozpočet) 

Celkový príjem 2 266 
(69,49) 

2 247 
(68,91) 

2 248,5 
(68,95) 

2 377 
(72,89) 

Celkové výdavky 
2 242 

(68,75) 
2 233 

(68,48) 
2 409 

(73,88) 
2 524 

(77,39) 
Zostatok +0,74 +0,43 -4,93 -4,5 

Stav na účtoch 
350 

(10,74) 
331 

(10,16) 
207 

(6,34) 
21,5 

(0,66) 

Zdroj: STV64 

Koncesionársky poplatok zostáva na úrovni 140 Sk za mesiac. Od 1. apríla 2008 
koncesionársky poplatok platia všetky domácnosti napojené na elektrickú sieť. Príjem 
zhromažďuje Rozhlasová a televízna spoločnosť, spoločný orgán založený STV a SRo na 
tento účel; táto spoločnosť financie následne rozdeľuje medzi obe verejnoprávne médiá 
(STV získava 70% objemu a SRo zostatok). Od povinnosti platiť koncesionársky 
poplatok sú oslobodené len domácnosti, ktoré preukážu handicapovaných členov. 
Dôchodcovia a domácnosti s nízkymi príjmami platia polovicu poplatku. Do apríla 
2008 platili právnické osoby podľa počtu používaných prijímačov. Na základe nových 
ustanovení všetky právnické osoby s nie viac ako deviatimi zamestnancami platia 140 
Sk (4,3 €) za mesiac a spoločnosti s viac ako 1 000 zamestnancami platia 14 000 Sk 
(430 €).65 Verejnoprávne médiá očakávajú, že vďaka tejto zmene získajú koncesionárske 
poplatky od tretiny domácností, o ktorých sa predpokladá, že sa v minulosti vyhýbali 
ich plateniu.66 STV plánuje využiť tieto extra financie na spustenie nového športového 
kanálu a na vyrobenie väčšieho množstva dokumentárnych a pôvodných hraných 
filmov. Tieto financie taktiež umožnia STV modernizovať jej vybavenie.67 

Zmeny spôsobu platenia koncesionárskych poplatkov sa však stal predmetom kritiky 
istých kruhov. Verejnoprávne médiá budú i naďalej potrebovať financie od vlády a tak 
budú, podľa Tomáša Galbavého zo Slovenskej demokratickej a kresťanskej únie – 

                                                 

 64 Tamtiež. 

 65 Tamtiež. 

 66 „Poplatky naše každodenné”, prístupné na  
http://celamko.blogspot.com/2008/02/poplatky-nae-kadodenn_15.html (navštívené 3. marca 
2008). 

 67 Tamtiež. 

http://celamko.blogspot.com/2008/02/poplatky-nae-kadodenn_15.html


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

83

Demokratickej strany (SDKÚ-DS), stále závislé na politickej moci. Galbavý uviedol, že 
je neakceptovateľné nútiť občanov, aby platili koncesionárske poplatky 
prostredníctvom účtov za elektrinu; pretože niektorí občania používajú elektrinu, ale 
nie rádio či televíziu. SDKÚ-DS chce úplné zrušenie koncesionárskych poplatkov 
a financovanie STV a SRo zo štátneho rozpočtu. Strana predložila svoj návrh 
v septembri 2007, no získala podporu len dvoch ďalších opozičných politických strán. 
T. Galbavý však sľúbil predkladať návrh znovu, až kým nebude prijatý.68 

Minister kultúry Marek Maďarič sa postavil proti návrhu SDKÚ-DS. Vyberanie 
koncesionárskych poplatkov sa má zlepšiť, aby sa tak podarilo vyhnúť opakujúcim sa 
finančným krízam médií verejnej služby. Ak sú financované štátom, dodal, médiá 
verejnej služby majú tendenciu vysielať viac reklamy, než je tomu v prípade, že sú 
financované z koncesionárskych poplatkov. Maďarič povedal, že poplatok je 
v súčasnosti príliš nízky, no môže sa zvýšiť len v prípade, že médiá zvýšia kvalitu 
programu. Maďarič uviedol, že vláda by mala vo médiách verejnej služby financovať len 
určité programy. Dohody o financovaní týchto programov štátom sa môžu predĺžiť nad 
rámec volebného obdobia vlády, aby sa tak vyhlo politickým zásahom.69 

V januári 2008 začal ekonóm Richard Šulík, bývalý poradca ministra financií Ivana 
Mikloša a spoluautor slovenskej reformy zavádzajúcej rovnú daň, so samostatnou 
iniciatívou nazvanou „Stop koncesionárskym poplatkom“ Chce zozbierať podpisy 
potrebné na vypísanie referenda o koncesionárskych poplatkoch. Šulík tento poplatok 
považuje za prežitok, ktorý je „nespravodlivý“ a „nesociálny“. Ako alternatívu uvádza, 
že médiá verejnej služby majú byť financované prostredníctvom príspevkov od 
súkromných televízií, zo štátneho rozpočtu alebo z komerčných príjmov, ako sú 
reklama, sponzoring a pay-TV.70 Podľa najnovších prieskumov Inštitútu pre verejné 
otázky 58% respondentov by uprednostnilo, keby bola STV financovaná priamo zo 
štátneho rozpočtu. Okolo 17% vyjadrilo podporu koncesionárskym poplatkom ako 
hlavnému zdroju financovania a rovnaká časť respondentov podporilo úlohu reklamy. 
Okolo 59% sa vyjadrilo, že sú pripravení zúčastniť sa referenda za zrušenie 
koncesionárskych poplatkov a 88% z nich by hlasovalo za odstránenie poplatkov.71 

Nižňanský po svojom menovaní zdôraznil, že STV bola „v komplikovanej situácii“ 
následkom dlhov pochádzajúcich z prehraných súdnych procesov, nezaplatených 
prémií za víkendy v rokoch 2005–2006 a pokút uvalených na STV kvôli chybám pri 
účtovaní DPH.72 Rovnako ako na koncesionárske poplatky sa v záujme udržania 
                                                 

 68 Tamtiež. 

 69 Tamtiež. 

 70 Tomáš Czwitkovicz, „Petícia chce zrušiť koncesionárske poplatky”, Medialne.sk, 23. január 2008, 
prístupné na http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=6126 (navštívené 4. marca 
2008). 

 71 IVO, cit. dielo. 

 72 Pravda.sk: „Nižňanský vedenie STV zatiaľ nemení“, cit. dielo. 

http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=6126


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
84

vyrovnaného rozpočtu spoliehal na dva ďalšie zdroje financovania: po prvé na príspevok 
od štátu do výšky 61 miliónov € (vychádzajúci z tzv. zmluvy medzi STV a štátom) a po 
druhé na príjem z grantov a projektov STV. 

3.4 Redakčné štandardy 

Interné redakčné pravidlá sa v STV nezmenili. Pre novinárov pracujúcich v televízii 
platí Charta spravodajstva a publicistiky STV, inšpirovaná redakčnými pravidlami 
BBC.73 Stanovuje štandardy a princípy tvorby programov vrátane spôsobu 
implementácie.74 Charta STV vyhlasuje, že správy a spravodajstvo tejto stanice majú 
poskytovať aktuálne a nezaujaté informácie a vytvárať priestor pre diskusiu s cieľom 
napomôcť divákom utvoriť si vlastné názory. Mali by taktiež chrániť a posilňovať 
národnú identitu a kultúru. Charta obsahuje aj metódy produkcie a záležitosti týkajúce 
sa právnych aspektov vysielania ako ochrana identity zdroja, nepodložené obvinenia, 
porušenie súkromia, národnostná a rasová nenávisť, atď. Porušenie Charty STV môže 
dokonca viesť k rozviazaniu zmluvy s novinárom. Rovnako ako Chartu musia novinári 
na Slovensku dodržiavať Kódex novinárskej etiky, prijatý na začiatku 90-tych rokov 
Slovenským syndikátom novinárov. 

Rada STV je zo zákona povinná spolupracovať s Radou pre vysielanie a retransmisiu na 
zabezpečovaní implementácie zákonných ustanovení vo vysielaní. Rada pre vysielanie 
tak v prípade porušenia povinnosti vysielať objektívne a nestranné spravodajské 
a politické programy môže STV uložiť sankcie. 

So zmenou vedenia v roku 2006 tvorba spravodajských programov v STV podstúpila 
značné reformy. Predtým STV začalo používať dynamickejší a zmodernizovaný formát 
vizuálu. Po nástupe do funkcie R. Hreha avizoval, že revitalizuje oblasť spravodajstva a 
publicistiky. Uviedol, že stanica sa sústredí na zvýšenie kvality správ, s dôrazom na 
aktuálne a úplné informácie.75 V skutočnosti však výstupy STV upadali, stali sa čoraz 
viac politicky zaujatými, čo viedlo v roku 2007 15 novinárov, bezprecedentný počet, 
k odchodu z STV. 

Krátko po prevzatí funkcie dal R. Hreha výpoveď Rolandovi Kyškovi, šéfredaktorovi 
Hlavnej redakcie spravodajstva, športu a publicistiky STV, a Eugenovi Kordovi, 
šéfredaktorovi investigatívnej relácie „Reportéri“. Podľa Kordu generálny riaditeľ 
povedal, že „sú naňho vyvíjané tlaky z politických kruhov“, s čím „má problém a nevie 

                                                 

 73 Pozri http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/(navštívené 19. augusta 2008). 

 74 STV, „Charta spravodajstva a publicistiky Slovenskej televízie”, prístupné na  
http://www.stv.sk/files/fusellxoqf.pdf (navštívené 12. apríla 2008) (ďalej ako Charta STV). 

 75 Radim Hreha, „Televízia na mieru”, Bratislava, september 2006, Medialne.sk, september 2006, 
prístupné na http://medialne.etrend.sk/uploady/projek-radim-hreha.pdf (navštívené 13. marca 
2008). 

http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines
http://www.stv.sk/files/fusellxoqf.pdf
http://medialne.etrend.sk/uploady/projek-radim-hreha.pdf


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

85

to ustáť“.76 Ďalším pochybným krokom bola v roku 2007 výpoveď Štefanovi Hríbovi, 
po ktorej nasledovalo zrušenie relácie, ktorú moderoval, s názvom „Pod lampou“. Hríb 
bol prepustený kvôli tomu, že pozval Kordu, aby naživo porozprával o príčinách svojho 
odchodu a potom vyzval svojich ďalších hostí, aby vzápätí ukončili reláciu na protest 
proti obmedzovaniu slobody v STV. Obe relácie patrili medzi najkvalitnejšie programy 
STV; získali prestížnu slovenskú „Novinársku cenu“ a počas Rybníčkovho funkčného 
obdobia (keď bola STV kritizovaná kvôli komercionalizácii) boli považované za jedny 
z mála relácií, ktoré odpovedali poslaniu STV ako média verejnej služby. Ako bolo 
zmienené, v lete toho istého roku tretina redakcie spravodajstva STV opustila televíziu 
vytýkajúc obmedzovanie redakčnej slobody. 

Redaktori spravodajstva STV sa sťažovali na nedostatok nezávislosti alebo dokonca 
cenzúrne zásahy šéfredaktora Jána Šmihulu. Tvrdili, že boli žiadaní informovať o vláde 
a vládnych koaličných stranách pozitívne.77 Jaroslav Barborák, redaktor spravodajstva 
STV od novembra 2006, povedal, že po zmene vedenia postrehol jeho sklon zasahovať 
do novinárskej práce. Michal Petruška, dramaturg STV od júna 2005, uviedol, že 
manažment mal tendenciu byť „sterilný“ a nekonfliktný. Samotný Šmihula pripustil, že 
ho Ministerstvo kultúry požiadalo o pozdržanie istej reportáže, kým ministerstvo 
pripraví „komplexnejšiu reakciu“.78 Po príchode R. Hrehu sledovanosť hlavných správ 
STV klesla o 2,5%.79 

V lete 2007 Rada STV, na základe uvedených skutočností vyhlásila: „Spravodajstvo 
STV najmä z hľadiska kvality, profesionality a všestrannosti informácií neplní v celom 
svojom rozsahu požiadavky na vysielanie verejnej služby, čo je dôsledkom dlhodobého 
procesu jeho oslabovania, nestability a častých personálnych zmien.“80 Rada STV 
požiadala generálneho riaditeľa STV predložiť koncepciu skvalitnenia a technického 
zabezpečenia redakcie spravodajstva, žiadať vedenie spravodajskej redakcie o zvýšenie 
profesionálnej úrovne, napríklad formou sústavného dovzdelávania či zahraničných 
stáží. Rada STV taktiež požiadala Hrehu, aby zaviedol kontinuálne monitoring 
vyváženosti hlavnej spravodajskej relácie STV. Hreha dal vypracovať nezávislu analýzu 
redakcie spravodajstva STV. Štúdia zistila neefektívnosť manažmentu na úrovni 

                                                 

 76 Tomáš Czwitkovicz, „Eugen Korda: Hreha na vedenie STV nemá”, Medialne.sk, 17. január 2007, 
prístupné na http://medialne.etrend.sk/televizia/clanok.php?clanok=2715&RSS (navštívené 10. 
februára 2008). 

 77 Marek Vagovič, „Redaktori STV hovoria o cenzúre”, SME, 28. júl 2007, prístupné na  
http://www.sme.sk/c/3414182/redaktori-stv-hovoriao-cenzure.html (navštívené 25. január 2008). 

 78 Marek Vagovič, cit. dielo. 

 79 Tomáš Nejedlý, „Spravodajstvo STV narazilo na dno sledovanosti”, Hospodárske noviny, 23. 
január 2008, prístupné na http://hn.hnonline.sk/c1-23337405-spravodajstvo-stv-narazilo-na-
dno-sledovanosti (navštívené 3. februára 2008). 

 80 Zápisnica zo zasadnutia Rady STV z 8. augusta 2007, prístupné na  
http://www.stv.sk/stv/rada-stv/uznesenia/ (navštívené 20. februára 2008). 

http://medialne.etrend.sk/televizia/clanok.php?clanok=2715&RSS
http://www.sme.sk/c/3414182/redaktori-stv-hovoriao-cenzure.html
http://hn.hnonline.sk/c1-23337405-spravodajstvo-stv-narazilo-na-dno-EU
http://hn.hnonline.sk/c1-23337405-spravodajstvo-stv-narazilo-na-dno-EU
http://hn.hnonline.sk/c1-23337405-spravodajstvo-stv-narazilo-na-dno-EU
http://www.stv.sk/stv/rada-stv/uznesenia


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
86

šéfredaktora, neschopnosť vytyčovať ciele, efektívne komunikovať s redakciou, 
motivovať novinárov alebo hodnotiť ich prácu. Analýza tiež konštatovala, že v redakcii 
spravodajstva neexistovala žiadna dôvera alebo otvorenosť. Personálna politika 
nezodpovedala skutočným potrebám spravodajstva a STV nevyhľadávala tých 
najlepších novinárov. Kríza v roku 2007 ešte viac poškodila renomé STV medzi 
novinármi, vážne otriasla možnosťou pritiahnuť schopných a vysokokvalitných 
novinárov. Podľa analýzy kľúčovým problémom bola neexistencia koncepcie 
spravodajstva.81 Napriek ostrej kritike Hreha nerealizoval žiadne zmeny a Šmihula 
zotrval na poste dokonca aj po odchode Hrehu. 

4. SÚKROMNÉ TELEVÍZIE 

4.1 Regulácia a riadenie 

Najvýznamnejšie zmeny v regulácii súkromného vysielania vyplývajú zo zákona 
o digitálnom vysielaní. Rada pre vysielanie a retransmisiu ostáva hlavným regulačným 
orgánom sektoru vysielania, no so zavedením digitálneho vysielania sa jej kompetencie 
budú čiastočne zmenšovať. Proces udeľovania licencií sa zákonom o digitálnom 
vysielaní zjednodušil, pretože sa odstránilo vypisovanie tendra a nahradili ho 
individuálne žiadosti. Rada pre vysielanie bude mať povinnosť udeliť licenciu na 
digitálne vysielanie každému žiadateľovi, ktorý o to požiada, ak vyhovie všetkým 
právnym požiadavkám.82 Dôležité slovo v stanovení skutočného časového rámca 
prechodu na digitálne vysielanie budú mať aj televízie Markíza a Joj, keďže ich 
vysielacie licencie boli predĺžené až do roku 2019. 

4.2 Vlastníctvo a krížové vlastníctvo 

Protimonopolný úrad reguluje koncentráciu vlastníctva a jej dopad na trh v rámci 
zákona o ochrane hospodárskej súťaže. Neskúma však problematiku diverzity 
informácií. Rada pre vysielanie reguluje vlastníctvo, krížové vlastníctvo a diverzitu. 
Kým zákon o vysielaní nevyžaduje od Rady pre vysielanie, aby schvaľovala zmeny 
vlastníctva uskutočnené na úrovni dcérskych spoločností (ktoré sú spoluvlastníkom 
licencie), ustanovenia zakazujúce krížové vlastníctvo médií sú v skutočnosti 
nevykonateľné. 

Hoci TV Markíza stále dominuje na trhu súkromných elektronických médií, je dnes 
viac zraniteľnejšia, než tomu bolo v minulosti. Koncom roka 2005 americká spoločnosť 

                                                 

 81 Stanislava Benická, „Kríza ako príležitosť k zmene”, prístupné na  
http://medialne.etrend.sk/print.php?clanok=3793 (navštívené 16. februára 2008). 

 82 Tomáš Czwitkovicz a Miroslav Kollár, „Médiá”, M. Kollár, G. Mesežnikov a M. Bútora: 
Slovensko 2006. Súhrnná správa o stave spoločnosti, IVO, Bratislava, 2007, str. 523. 

http://medialne.etrend.sk/print.php?clanok=3793


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

87

Central European Media Enterprises (CME) zvýšila svoj podiel v TV Markíza na 80% 
vyplatením Františka Vizváryho, ktorý bol blízkym spolupracovníkom bývalého 
majiteľa stanice Pavla Ruska.83 Keď Rusko vstúpil do politiky, predal svoj podiel 
Vizvárymu, ktorého potom Rusko zamestnal ako svojho poradcu na Ministerstve 
hospodárstva. Všeobecne sa tieto zmeny považujú za pôvodcu zlepšenia pozície TV 
Markíza na trhu, pretože viedli k odstráneniu manažérov, ktorých ústredným motívom 
sa javila podpora Ruskových politických ambícií. Dôvodom akvizície CME bolo 
vyhnúť sa ďalším podobným problémom, aké spoločnosť prekonala so svojim 
partnerom v TV Nova v Českej republike, s Vladimírom Železným.84 

Pod vedením nového riaditeľa Václava Miku TV Markíza podnikla zreteľné kroky, aby 
napravila svoj pošramotený imidž.85 S novou programovou štruktúrou zavedenou v 
septembri 2006 získala späť tretinu divákov, ktorých za posledné roky stratila. 

V júli 2007 sa CME stala jediným vlastníkom celej TV Markíza po tom, ako odkúpila 
zostávajúci podiel od spoločnosti Media Invest.86 Slovenská legislatíva vyžaduje, aby 
televízna stanica bola spoluvlastnená a aby ju v správnej rade spoločnosti reprezentoval 
občan Slovenskej republiky. CME87 sa podarilo získať celú televíziu, majetkové zmeny 
sa udiali na druhej úrovni vlastníctva, u jedného z akcionárov Markíza-Slovensko, 
konkrétne v spoločnosti Media Invest.88 

Podobne aj vo vlastníctve TV Joj nastali zmeny. Začiatkom roku 2007 spoločnosť 
Grafobal Group, vedená Ivanom Kmotríkom, predala televíziu spoločnosti J&T Media 
Enterprises, vlastnenej J&T Finance Group. V máji 2007 Richard Flimmel nahradil 

                                                 

 83 Vlastníkmi držiteľa licencie Markíza-Slovensko boli tri súkromné spoločnosti: ARJ (50%), Media 
Invest (16%) a CME (34%). Zmeny predstavovali presun 4% podielu ARJ na Media Invest. 
Takto vlastnili Ján Kováčik a Milan Filo, ktorí stáli za Media Invest, 20% televíznej stanice. CME 
odkúpilo od ARJ zostávajúcich 46% ARJ, aby zvýšilo svoj podiel na 80%. 

 84 Rovnako ako tomu bolo pri TV Nova, CME najskôr nevlastnilo vysielaciu licenciu TV Markíza, 
ale len STS Slovakia, servisnú organizáciu, ktorá prevádzkovala stanicu. (O príbehu CME na 
českom trhu pozri „Czech Republic“ (Česká republika) v Open Society Institute, Television across 
Europe: regulation, policy and independence (Televízia v Európe: riadenie, politika a nezávislosť), 
Budapešť, 2005, str. 529–532). 

 85 Skôr než bol vo februári 2006 zvolený na pozíciu v TV Markíza, Václav Mika pracoval ako 
riaditeľ Rádia Expres. Pod jeho vedením sa Rádio Expres stalo jednou z najpočúvanejších 
rozhlasových staníc na Slovensku. 

 86 CME odkúpilo 20%-ný podiel Media Invest-u, vlastneného slovenskými podnikateľmi Jánom 
Kováčikom a Milanom Fiľom za 1,9 miliardy Sk (58,26 miliónov €). 

 87 Majiteľom 49,75% -ného podielu v CME je obchodno-kapitálová firma Apax Partners. Bývalý 
veľvyslanec USA a dedič majetku Estée Lauder Ronald S. Lauder má kontrolu nad zvyškom. 

 88 Podľa zákona o vysielaní a retransmisii, transakcia na druhej úrovni vlastníctva v televízii 
(sesterské spoločnosti, ktoré sú spoluvlastníkmi licencie) nepotrebujú schválenie Radou pre 
vysielanie a retransmisiu. 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
88

Milana Kňažka a stal sa novým riaditeľom TV Joj. Patrik Tkáč, jeden z majiteľov J&T 
Finance Group, sa zaviazal, že majitelia „nebudú zasahovať do redakčnej politiky 
stanice“. Zároveň však pripustil, že vlastníctvo televíznej stanice finančnej skupine 
zabezpečuje „ochranu v prípade šírenia lží a ohováračských komentárov“.89 Dohoda 
zahŕňala predaj spravodajskej televíznej stanice TA3 (predtým vlastnenej spoločnosťou 
J&T Finance Group) Kmotríkovmu Grafobal Group-u, ktorý sa už istý čas považoval 
za neoficiálneho majiteľa TA3, hoci to Kmotrík nikdy nepripustil. Zákon o vysielaní 
zakazuje vlastníctvo dvoch televíznych staníc s celoštátnym pokrytím. 

Mediálna skupina riadená Ruskom, ktorá vlastnila – priamo i nepriamo – TV Markíza, 
lifestylový magazín Markíza, Rádio Okey90 a dnes už zaniknutý denník Národná 
obroda,91 stratila svoju dominantnú pozíciu v mediálnej sfére. Mediálna skupina 
sústredená okolo Kmotríka však stále udržuje svoju pozíciu dôležitého hráča na trhu. 
Okrem CEN-u (držiteľ licencie TA3) skupina vlastní vydavateľstvá SPN Mladé letá, 
Print Prešov a Slovart Print, tlačiarne Slovenská Grafia, Polygraf Print Prešov, 
Bratislavské tlačiarne a Versius. Ovláda aj reklamné agentúry Euro RSCG Artmedia 
a Euro RSCG New Europe a najväčšiu novinovú distribučnú a maloobchodnú sieť 
s novinami Mediaprint & Kapa. Kým Rusko neváhal použiť svoje médiá na politické 
účely, neexistuje žiaden dôkaz, že by sa Kmotrík pokúsil urobiť čokoľvek podobné. 

4.3 Reklamný trh 

Reklamný trh na Slovensku mal v roku 2006 hodnotu 1,019 miliardy €. Televízna 
reklama predstavovala dominantný objem týchto výdavkov, celkovo približne 800 
miliónov €. Odhaduje sa však, že skutočná hodnota tohto trhu (siete) je omnoho 
menšia. Jeho podiel na celkových výdavkoch na reklamu vzrástol v rokoch 2003–2006 
o viac než osem percent. 

TV Markíza stále dominuje trhu. Jej podiel výdavkov na reklamu však v posledných 
rokoch dramaticky klesol. V roku 2003 dosiahla úroveň 52% celkových výdavkov na 

                                                 

 89 “Patrik Tkáč, „J&T vládu nekritizuje, radšej zarába”, Trend, 7. august 2007, prístupné na 
http://firmy.etrend.sk/107592/firmy/patrik-tkac-jt-vladu-nekritizuje-radsej-zaraba (navštívené 30. 
apríla 2008). 

 90 Francúzska mediálna skupina Lagardére (ktorá vlastní Frekvence 1 a Evropa 2 v Čechách) vstúpila 
na slovenský mediálny trh získaním majoritného podielu v Rádiu Okey (predtým vlastnenom 
spoločnosťami Forward a R-Media). 

 91 V roku 2005 Národná obroda kvôli dlhotrvajúcim finančným problémom skrachovala. V roku 
2007 ju nahradil bezplatný denník 24 hodín, ktorý taktiež nedosiahol významnejší úspech 
a v roku 2008 zanikol. 

http://firmy.etrend.sk/107592/firmy/patrik-tkac-jt-vladu-nekritizuje-radsej-zaraba


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

89

reklamu a okolo 80% výdavkov na televíznu reklamu. V roku 2006 bol jej podiel na 
televíznej reklame 53,8%.92 

Tabuľka 7. Podiel príjmov z televíznej reklamy (2003–2006) 

Médium 2003 2004 2005 2006 

TV 70,1 74,9 76,4 78,5 

Printové médiá 19,4 16 14,6 13,1 

Rozhlas 7,2 6,3 5,9 5,2 

Internet – – – – 

Iné 3,3 2,7 3,1 3,3 

Zdroj: IP International Marketing Commitee 

4.4 Redakčné štandardy a nezávislosť 
Mediálne prostredie Slovenska sa za niekoľko ostatných rokov štandardizovalo. 
Zahraničné vlastníctvo vo väčšine významných súkromných médií prinieslo finančnú 
stabilitu, ktorá následne posilnila redakčnú nezávislosť. Využitie súkromných televízií 
na politické účely, ako tomu bolo v prípade TV Markíza, už nie je bežnou praxou. 
Podobne pokiaľ ide o konflikt záujmov, objavil sa prípad, kedy sa traja reportéri TV 
Markíza rozhodli kandidovať v komunálnych voľbách v roku 2006. Televízia ich 
prinútila odstúpiť z volebného procesu. 

Čo je znepokojujúcejšie, vzrastajúca komercializácia vysielateľov s celoštátnou 
pôsobnosťou má negatívny dopad na správy občianskeho zamerania a publicistické 
pokrytie zmien, ktoré sa v slovenskej spoločnosti udiali po vstupe do EU v roku 2004. 

Súčasná vláda bohužiaľ vystupňovala tlak na nezávislé médiá. Niektorí z jej členov, 
predovšetkým samotný predseda vlády Róbert Fico charakterizujú médiá ako politickú 
opozíciu. Pokúšajú sa znevažovať médiá prostredníctvom obvinení zo zaujatosti 
a nedostatku profesionality.93 Od prevzatia úradu, počas dvoch rokov, sa Fico odmietal 
zúčastňovať televíznych diskusií s opozičnými politikmi. Niektoré médiá prijímajú jeho 
svojrázne zvyky a zvyčajne tak s ním diskutuje len novinár daného média. Fico má 
právo vybrať si spôsob prezentácie v médiu, ale zároveň jeho gesto spolu 

                                                 

 92 Zdroj: IP International Marketing Committee: Television 2007. International Key Facts (Televízia 
2007. Medzinárodné kľúčové fakty), október 2007. 

 93 Tomáš Czwitkovicz a Miroslav Kollár: „Médiá”, cit. dielo, str. 550. 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
90

s opovrhovaním opozíciou, novinármi a akýmikoľvek kritikmi vlády sa považuje za 
symptóm úpadku demokratickej kultúry.94 

Slovenské médiá pôsobia pomerne krátkozrako, pokiaľ ide o ich samotný výstup, 
pretože sa sústreďujú na pomerne úzku domácu agendu. Vysielatelia by mali zlepšiť 
spracovanie záležitostí, ktoré sa týkajú Európy ako celku. Programová dramaturgia by 
mala byť podnecovaná hľadať inovatívne moderné platformy, ktoré by rozširovali 
regionálne, medzinárodné a národnostné spravodajstvo. 

Redakčné štandardy a zvyky sa zlepšujú, ale stále sa ešte objavujú problémy. Roky 
teoretického štúdia na univerzitách mladých novinárov náležite nepripravia na ich 
prácu. Chýba im prax a skúsenosti s kritickým myslením, s výberom dôležitých 
informácií, schopnosť analyzovať a mať kritický náhľad v rozličných otázkach. Ďalším 
znepokojivým faktom je, že počet novinárov s vyšším vzdelaním (zvlášť novinárov 
s vekom pod 30 rokov), podľa prieskumu Slovenského syndikátu novinárov z roku 
2006, klesá. 

Informácia sa stáva čisto komerčným produktom, čo je jedna z príčin, prečo je 
vysokokvalifikovaná žurnalistika ohrozená. Slovenská žurnalistika má celebrity, no nie 
elity. Stále čaká na silné osobnosti, ktorí by boli rovnako skutočnými profesionálmi 
a mienkotvorcami na širšej regionálnej alebo globálnej úrovni. Napríklad len máloktorí 
komentátori (stĺpikári) sa sústreďujú na konkrétne témy, vrátane zahraničnej politiky či 
záležitostí EU. Podpora participácie občianskej spoločnosti v médiách by so sebou 
prinieslo širšie zastúpenie občianskych tém v médiách. Profesijné združenia novinárov 
pracujú efektívne len vtedy, ak ich sami novinári iniciujú. Mnoho mediálnych 
pozorovateľov a novinárov, predovšetkým mladších, kritizuje alebo ignoruje Slovenský 
syndikát novinárov, no doposiaľ k nemu nikto nezaložil žiadnu alternatívu. Počas 
transformácie médiám zreteľne chýbala sebareflexia zmien, ktoré podstupovali. 

Médiá by mali taktiež venovať viac pozornosti kultúrnej diverzite v zmysle posunu 
diváckeho záujmu od úzko priamych národných záležitostí a často zaujatého 
informovania o národnostných skupinách. Monitoring v Bratislave sídliaceho 
mediálneho združenia MEMO 98 odhalil, že médiá stále vysielajú správy zobrazujúce 
život Rómov negatívnym, stereotypným spôsobom.95 

                                                 

 94 Mirka Kernová: „Fico nie je prvý, kto sa obáva debát“, SME, 28. január 2008, prístupné na 
http://www.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=3699394 (navštívené 15. februára 2008). 

 95 MEMO 98, „Obraz menšín vo vysielaní vybraných elektronických médií”, 13. marec 2008, 
prístupné na http://www.memo98.sk/data/_media/sprava_memo_mensiny_2008.pdf (navštívené 
30. apríla 2008). 

http://www.sme.sk/clanok_tlac.asp?cl=3699394
http://www.memo98.sk/data/_media/sprava_memo_mensiny_2008.pdf


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

91

4.5 Regionálne a lokálne médiá 

Obsah vysielania na regionálnej a lokálnej úrovni zúfalo potrebuje zlepšenie. 
Z právneho hľadiska sú lokálne televízie súkromnými médiami pôsobiacimi na základe 
tých istých zákonných ustanovení ako všetci ostatní súkromní vysielatelia (okrem kvóty 
na európsku produkciu). Čelia ekonomickým problémom, ktoré ich vháňajú do 
područia samospráv, ktoré financujú približne 80% z ich rozpočtov. Toto umožnilo 
televíziám v mestách ako Nitra alebo Trenčín, rovnako ako v hlavnom meste 
Bratislava, zlepšiť svoju finančnú situáciu. Táto podpora však evidentne zvyšuje ich 
závislosť na miestnych orgánoch a obmedzuje ich redakčnú nezávislosť. Niektoré ďalšie 
lokálne stanice, ako napríklad TV Naša so sídlom v Košiciach, ktoré nedostávajú 
žiadne finančnú podporu od samosprávy, sú financované predovšetkým z reklamy. 

Lokálne televízne stanice spolupracujú s kanálmi s celoštátnou pôsobnosťou, 
predovšetkým s tými, ktoré kladú dôraz na regionálne spravodajstvo, ako TV Joj, ktorá 
je v skutočnosti dedičkou regionálnej siete lokálnych televíznych kanálov, TV Global. 
Všetky najväčšie televízie – TV Markíza, TV Joj, TA3 a do istej miery aj Jednotka – vo 
všeobecnosti spolupracujú s lokálnymi televíziami alebo spravodajcami, ktorí sú platení 
za každú reportáž. Niekedy ten istý lokálny korešpondent vyrába správy pre všetky 
celoštátne televízie. Výsledkom je potom situácia, keď sa tá istá tvár objavuje v správach 
na rozličných televíznych kanáloch. 

Obsah vysielania lokálnych televízií sa vo všeobecnosti zlepšuje vďaka profesionalizácii 
ich novinárov a pomalému, ale postupujúcemu rastu lokálnych trhov. Vďaka 
participácii v rôznych novinárskych súťažiach a vzrastajúcej spolupráci s veľkými 
televíznymi stanicami získali lokálne televízie lepší prístup k informáciám. Zároveň 
majú viac príležitostí porovnávať svoje výstupy, ktoré ich motivujú k zlepšovaniu. 
Pokiaľ však ide o regionálne spravodajstvo, veľké televízie sa zvyčajne zaujímajú 
o senzácie a menej o témy dôležité pre región. Toto má dopad aj na lokálne televízie, 
keďže to obmedzuje ich priestor na zlepšovanie. 

Lokálne televízne kanály sa sústreďujú hlavne na regionálne spravodajstvo, talk-show 
a diskusné programy o lokálnych témach; hudbu, informácie a oznamy relevantné pre 
ich komunitu. Iba väčšie regionálne televízie pokrývajú celoštátne správy a vysielajú 
talk-show zamerané na širšie problémy a záležitosti, zábavné programy a investigatívne 
reportáže. Niektoré regionálne stanice sa pokúšajú rozšíriť svoje spravodajstvo. 
Napríklad TV Patriot so sídlom v Žiline vysiela celoštátne prostredníctvom satelitu 
a vysiela taktiež regionálne správy z iných častí Slovenska. Iný projekt, Media Screen, 
ktorý sa snaží o vysielanie cez satelit a chce ponúknuť programy niekoľkých lokálnych 
televízii z východného Slovenska; toto by rozdelilo vysielací čas a prenosové náklady 
a zasiahlo by pritom širšie publikum z iných časti krajiny (prostredníctvom TV 
Central, so sídlom v Nitre). 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
92

5. TVORBA PROGRAMU 

5.1 Výstup 

V roku 2007 vysielala STV celkovo 15 067 hodín, čo predstavuje pokles o 1 308 hodín 
oproti roku 2006. Ak porovnáme obdobie 2001–2003, keď stanica vysielala okolo 
10 000 hodín programu, stanica od roku 2004 výrazne navýšila svoj výstup.96 

Tabuľka 8. Štruktúra programovej skladby STV podľa žánru (2005–2007) 

Žáner 
% 

2005 2006 2007 

Spravodajstvo 16,98 12,66 14,01 

Politická publicistika 9,71 13,00 14,39 

Dokumenty 10,67 10,06 11,9 

Náboženské programy 0,59 0,88 1,01 

Dramatika 34,45 37,71 42,32 

Zábava 9,07 7,54 6,59 

Šport 4,13 6,16 5,40 

Vzdelávanie 1,55 1,24 0,97 

Hudba 3,24 1,55 3,42 

Iné 6,38 6,00 – 

Reklama 3,23 3,21 – 

Zdroj: Rada pre vysielanie a retransmisiu97 

5.2 Všeobecné ustanovenia o spravodajstve 

Zákon o vysielaní a retransmisii vyžaduje od médií, verejnej služby i súkromných, 
vysielať objektívne a nestranné správy a politickú publicistiku a zabezpečovať 
všestrannosť informácií a názorovú pluralitu.98 Rovnako sú povinné oddeľovať názory 

                                                 

 96 Od roku 2004 Rada pre vysielanie a retransmisiu neposkytuje údaje o celkovom výstupe 
súkromných elektronických médií. 

 97 Výročná správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre vysielanie 
a retransmisiu za roky 2005–2007. 

 98 Zákon o vysielaní a retransmisii, čl. 15. 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

93

a komentáre od informácií spravodajského charakteru a zabezpečiť, aby programy počas 
volebných kampaní vyhovovali volebnej legislatíve. 

Od príchodu nového manažmentu do STV v roku 2006, vrátane šéfredaktora 
spravodajstva Jána Šmihulu, televízia niekoľkokrát nenaplnila tieto povinnosti. 

Podľa monitoringu organizácie MEMO 98 v období február-marec 2007 bola vláda v 
spravodajstve prezentovaná priaznivo, a jej podiel v správach razantne stúpol až na 75% 
priestoru venovaného politike.99 Od roku 1998 po páde Mečiarovej vlády a spustení 
reforiem v STV bola vláda prezentovaná prevažne neutrálnym a kritickým spôsobom. 
No v roku 2007 STV spomedzi všetkých monitorovaných médií ukázala najmenej 
kritický prístup voči vláde.100 

5.3 Všeobecné pravidlá tvorby programu 

STV pokračuje v procese diferenciácie na dva kanály. Stanica propaguje svoje programy 
efektívnejšie, napríklad predpremiérovým uvedením programu, ktorý bude odvysielaný 
na Dvojke, najskôr na Jednotke. Zmena produkcie, obzvlášť na Jednotke, zatraktívnili 
výstup STV. 

Programové jadro Jednotky pozostáva z filmov, zahraničných seriálov a zábavy, menej 
dôrazu sa kladie na dokumenty, publicistiku a správy. Programová skladba Jednotky sa 
sústreďuje na posilnenie pozície kanála v prime time. V komerčnom zmysle však táto 
stratégia nie je veľmi lukratívna, pretože niektoré prime timové programy nemôžu byť 
odvysielané spolu s reklamou. Hoci bola stanica predtým často kritizovaná kvôli 
narastajúcej komercializácii, pod Hrehovým manažmentom sa skladba programu v 
skutočnosti priveľmi nezmenila.101 V apríli 2007 sa na Jednotke udiali zmeny vizuálov, 
ako súčasť pokusu etablovať ju ako slovenský hlavný rodinne orientovaný kanál.102 
Nový generálny riaditeľ mieni pokračovať v tomto smerovaní; chce, aby STV 1 
pritiahla masy, bez bulváru alebo očividne komerčných programov. Chce položiť dôraz 
na pôvodnú filmovú a seriálovú tvorbu, na úkor ľahkej zábavy. 

V roku 2007 jadro programového rozvrhu Dvojky pozostávalo z dokumentov a športu. 
Vysielala výrazné množstvo programov občianskeho typu, regionálne informácie 
a politickú publicistiku. Sústredila sa na prezentovanie života a kultúry národnostných 
menšín. Kanál poskytol vysielací priestor aj náboženským a špecifickým sociálnym 

                                                 

 99 V predchádzajúcich monitorovaných obdobiach venovali všetky médiá vláde okolo 50% zo 
spravodajského priestoru venovaného politickým témam. 

 100 MEMO 98, „Prezentácia politických subjektov, vlády a prezidenta SR (15.2–7.3.2007)” 
prístupné na http://www.memo98.sk/index.php?base=data/spravy/2007/2007_02-03.txt  
(navštívené 14. apríla 2008). 

 101 Tomáš Czwitkovicz a Miroslav Kollár: „Médiá”, cit. dielo, str. 564. 

 102 Rada pre vysielanie a retransmisiu, Výročná správa 2007, str. 16–18. 

http://www.memo98.sk/index.php?base=data/spravy/2007/2007_02-03.txt


M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
94

a profesijným skupinám.103 Nižňanský chce, aby Dvojka pokračovala v zabezpečovaní 
programu pre náročnejšieho diváka a vysielala hlavne náučné a vzdelávacie programy.104 

V roku 2007 Jednotka vysielala 37,62% pôvodných, premiérových programov, čo 
predstavuje ročný nárast o 3,42%. Reprízy však naďalej predstavovali takmer dve 
tretiny celkového výstupu. Dvojka vysielala 42,97% pôvodných programov. Na 
Jednotke bol podiel domácej produkcie 30,54%, čo predstavuje ročný pokles o 7,7%. 
Na Dvojke domáca produkcia predstavovala 68,25%, takmer rovnaký objem ako 
v predchádzajúcom roku. Podiel vlastnej produkcie STV bol 26,50% na Jednotke 
a 53,72% na Dvojke.105 

Programová skladba oboch najväčších súkromných televízií pokračovala v trendoch, 
ktoré boli nastolené už istý čas dozadu. V roku 2007 jadro programovej skladby TV 
Markíza bolo založené na filmoch a zahraničných seriáloch. Vysielala tiež zábavné 
a publicistické relácie. Vlastná produkcia TV Joj106 tvorí dôležitú časť programu 
televízie.107 Sťažnosti divákov v rokoch 2006 a 2007 významne klesli. Regulačný orgán 
obdržal v roku 2007 216 sťažností, čo predstavovalo polovicu sťažností z roku 2005. 
Sťažnosti sa väčšinou týkali reality-shows ako „Big Brother“ a „Vyvolení“. 

5.4 Kvóty 

Vysielanie pre národnostné menšiny a etnické skupiny sa zvýšilo zo 127 hodín v roku 
2004 na 264 hodín v roku 2007. Maďarská menšina získala leví podiel, so 60% 
uvedeného času. Napriek tomu však objem programov určených pre menšiny je naďalej 
nepatrný, predstavuje len 1,75% celkového programu pre 13,2% populácie.108 

Podobne ako v minulosti, STV má problémy napĺňať kvótu nezávislej produkcie 
EU.109 

                                                 

 103 Rada pre vysielanie a retransmisiu, Výročná správa 2007, str. 16–18. 

 104 Štefan Nižňanský, „STV – Tvorivá autorská dielňa“, str. 15, prístupné na  
http://www.stv.sk/chillout_items/1/1/5/115384_221683.pdf (navštívené 17. apríla 2008). 

 105 Tamtiež. 

 106 Napríklad populárny moderátor Róbert Krajcer, ktorý pracoval v TV Markíza od jej vzniku 
v roku 1996, prešiel v roku 2006 do TV Joj aj s jeho politickou show „De Facto“, ktorá bola 
známa ako „Sito“ na TV Markíza. Odvtedy TV Markíza vysiela len jednu politickú reláciu, ktorú 
moderuje Zlatica Puškárová. 

 107 Rada pre vysielanie a retransmisiu, Výročná správa 2007, str. 19–20. 

 108 Rada pre vysielanie a retransmisiu, Výročná správa 2003, str. 21, Výročná správa 2005, str. 29, 
Výročná správa 2006, str. 28, Výročná správa 2007, str. 18. 

 109 Tomáš Czwitkovicz a Miroslav Kollár: „Médiá”, cit. dielo, str. 564. 

http://www.stv.sk/chillout_items/1/1/5/115384_221683.pdf


S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

95

5.5 Povinnosti televízie verejnej služby 

STV sa niekoľko mesiacov v roku 2007 nepodarilo splniť požiadavku zabezpečiť 
všestrannosť programu, predovšetkým programov vo verejnom záujme. V programovej 
koncepcii na rok 2008 chýbali garancie jej napĺňania, čo viedlo Radu STV k jej 
odmietnutiu.110 Toto bola jedna z príčin Hrehovho odvolania v decembri 2007 (pozri 
sekciu 3.2). 

5.6 Povinnosti súkromných vysielateľov 

Zákon o vysielaní zásadne nezmenil povinnosti súkromných médií.111 Zoznam 
významných udalostí, ktorý Rada pre vysielanie a retransmisiu zostavila v spolupráci 
s Ministerstvami kultúry a školstva, je prístupný na webovskej stránke Rady pre 
vysielanie. 

6. ZÁVERY 

Za vlády Róberta Fica sa média stali terčom častých verbálnych útokov ústavných 
činiteľov, predovšetkým samotného predsedu vlády, ktorý médiá vykreslil ako politickú 
opozíciu, obviňoval ich zo zaujatosti a nedostatku profesionality a bojkotoval 
„oponujúce“ médiá. Niektorí politici vládnej koalície sa opakovane pokúšali 
propagovať myšlienku, že majú právo zasahovať do práce médií. Prezident dokonca 
navrhol, že štátne orgány by mali mať vlastné médiá. 

Najznepokojujúcejšou udalosťou v legislatívnej oblasti bolo prijatie kontroverzného 
Tlačového zákona, pripraveného Ministerstvom kultúry. Znenie určitých ustanovení, 
konkrétne práva na odpoveď, môžu mať negatívne dôsledky na slobodu médií. Mnohé 
medzinárodné organizácie, média samotné, profesijné organizácie a mimovládne 
organizácie kritizovali regresívny charakter tohto zákona. 

Ďalším regresom je rastúca politizácia orgánov STV. V období generálneho riaditeľa 
R. Hrehu, keď politické zasahovanie do STV eskalovalo, zhoršila sa kredibilita 
a finančná situácia televízie verejnej služby. Opäť, rovnako ako v minulosti, je STV 
závislá na vláde kvôli štátnym dotáciám. V apríli 2008 sa bývalý moderátor správ 
Československej televízie v období komunizmu stal novým riaditeľom STV. Čas ukáže, 
či bude schopný alebo odhodlaný posilniť koncept média verejnej služby, ktoré, ako sa 
zdá, dnes disponuje menšou podporou verejnosti než kedykoľvek predtým. 

                                                 

 110 Tamtiež. 

 111 OSI/Slovakia, str. 1445–1447. 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
96

Útoky na novinárov, ako napríklad pokus podpáliť dom investigatívneho novinára 
alebo neprimerané použitie sily polície na zastavenie pokojnej povolenej demonštrácie 
kazašskej novinárky voči nedemokratickej politike kazašského prezidenta, dávajú taktiež 
dôvody pre obavy z prístupu orgánov ku slobode médií. 

V súkromnom sektore vzrástla transparentnosť, čo bolo ďalším z krokov v procese 
štandardizácie trhu. V roku 2006 domáci podnikatelia predali svoje podiely v TV 
Markíza a denníku Pravda zahraničným skupinám. Tieto zmeny boli vnímané ako 
krok smerom k zníženiu tlaku na tieto médiá, aj vzhľadom na obchodné a politické 
záujmy vlastníkov. Súkromné celoštátne televízie konsolidovali svoje trhové pozície, 
vytvoriac stabilný sektor, čomu napomohla aj klesajúca dôveryhodnosť STV. TV 
Markíza, ktorá stále dominuje na trhu, zastavila nedávny pokles ratingu návratom 
k formátu rodinnej televízie, s ktorým bola úspešná v polovici 90-tych rokoch. 

Keďže je zjavná otvorená ambícia politickej garnitúry získať kontrolu nad médiami 
verejnej služby, rastie nebezpečenstvo, že aj regulačné orgány ako Rada pre vysielanie 
a retransmisiu môže byť využitá na politické účely, ako tomu bolo počas vlády 
V. Mečiara. 

Napriek skutočnosti, že po vstupe Slovenska do EU v roku 2004 nenastalo výrazné 
zintentívnenie pomoci z krajín EU, existuje všeobecné očakávanie, že vstup by mal 
v dlhšom časovom horizonte zlepšiť profesionalitu novinárov. Malo by to tiež rozšíriť 
pozornosť médií od lokálnych bulvárnych správ na reflexiu širších medzinárodných 
záležitostí. 

Najväčšie slovenské médiá sa naháňajú, aby boli dostupné aj prostredníctvom nových 
platforiem. Ako všade inde, počet blogov a kvalita audiovizuálneho obsahu na internete 
výrazne vzrástli. Profesionáli čelia výzve poskytnúť užívateľom kvalitnejšiu analýzu 
s kontextuálnymi informáciami v podmienkach, ktoré nepodporujú takéto klasické 
novinárske schopnosti. Zároveň však nové schopnosti, vrátane prístupov orientovaných 
na občana, ktoré môžu rozšíriť sféru žurnalistiky v ére digitálnych médií, ešte len čakajú 
na osvojenie. 

Proces digitalizácie bohužiaľ stratil svoju dynamiku; a to malo mrazivý dopad na 
celkový rozvoj mediálneho sektora. Napriek tomu prechod v roku 2012 – spolu 
s rastúcim portfóliom audiovizuálnych služieb, ktoré ponúkajú mobilní operátori – 
môže vytvoriť príležitosti pre špecializovanú žurnalistiku, ako aj pre širšiu diverzitu 
informácií. 

 



S L O V E N S K O  

E U  M O N I T O R I N G  A N D  A D V O C A C Y  P R O G R A M  (E U M A P )  
M E D I A  P R O G R A M  

97

PRÍLOHA 1: LEGISLATÍVA CITOVANÁ V SPRÁVE 

Zákon č. 167/2008 Z.z o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o zmene 
a doplnení niektorých zákonov, Zbierka zákonov č. 69 z 15. mája 2008 (účinný od 1. 
júna 2008). 

Zákon č. 220/2007 Z.z o digitálnom vysielaní programových služieb a poskytovaní iných 
programových služieb prostredníctvom digitálneho prenosu a o zmene a doplnení 
niektorých zákonov, Zbierka zákonov č. 99 z 5. mája 2007 (účinný od 31. mája 2007). 

Zákon č. 619/2003 Z.z o Slovenskom rozhlase, Zbierka zákonov č. 252 z 31. decembra 
2003 (účinný od 1. januára 2004), naposledy novelizovaný 4. marca 2008. 

Zákon č. 16/2004 Z.z o Slovenskej televízii, Zbierka zákonov č. 7 z 15. januára 2004 
(účinný od 1. februára 2004), naposledy novelizovaný 4.marca 2008. 

Direktíva 2007/65/EC Európskeho parlamentu a Rady z 11. decembra 2007 pozmeňujúca 
Direktívu Rady č. 89/552/EEC o koordinácii určitých opatrení uložených zákonom, 
reguláciou alebo administratívnym opatrením v členských štátoch s dôrazom na 
sledovanie televíznych vysielacích aktivít, Oficiálny žurnál Európskej únie, 18. december 
2007, L 332/27. 

Zákon č. 68/2008 Z.z o úhrade za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou. a 
Slovenským rozhlasom o zmene a doplnení niektorých zákonov, Zbierka zákonov č. 26 z 
29. februára 2008 (účinný od 1. apríla 2008). 

Zákon č. 136/2001 Z.z o ochrane hospodárskej súťaže, Zbierka zákonov č. 57 z 13. apríla 
2001 (účinný od 1. mája 2001), naposledy novelizovaný 1. marca 2005. 

Zákon č. 308/2000 Z.z o vysielaní a retransmisii, Zbierka zákonov č. 128 zo 4. októbra 
2000 (účinný od 4. októbra 2000), naposledy novelizovaný 15. mája 2008. 

Zákon č. 610/2003 Z.z o elektronických komunikáciách, Zbierka zákonov č. 249 z 31. 
decembra 2003 (účinný od 1. januára 2004), naposledy novelizovaný 29. decembra 
2007. 

Oznámenie Telekomunikačného úradu SR č. 138/2008 Z.z o vydaní opatrenia z 18. apríla 
2008 č. O17/2008, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o podmienkach prechodu z 
analógového spôsobu šírenia signálu televízneho terestriálneho vysielania na digitálny 
spôsob šírenia signálu televízneho terestriálneho vysielania (podmienky prechodu), 
Zbierka zákonov č. 59 z 24. apríla 2008 (účinné od 1. mája 2008). 

Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky. 

 



M O N I T O R I N G  T E L E V Í Z I E  V  E U R Ó P E  

O P E N  S O C I E T Y  I N S T I T U T E  2 0 0 8 
98

PRÍLOHA 2: LITERATÚRA 

V angličtine 

IP International Marketing Committee, Television 2007. International Key Facts (October 
2007) 

„Statement on the Draft Slovak Act on Periodic Press and News Agencies, Comissioned by 
the Representative on Freedom of the Media of the Organization for Security and Co-
operation in Europe, Organization for Security and Co-operation in Europe Office of the 
Representative on Freedom of the Media“ (London, February 2008) 

V slovenč ine 

Rada pre vysielanie a retransmisiu, Výročná správa 2003 

Rada pre vysielanie a retransmisiu, Výročná správa 2005 

Rada pre vysielanie a retransmisiu, Správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o 
činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu za rok 2004, (Bratislava: Rada pre vysielanie a 
retransmisiu, 2004) 

Rada pre vysielanie a retransmisiu, Správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o 
činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu za rok 2006, (Bratislava, 2007) 

Rada pre vysielanie a retransmisiu, Správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o 
činnosti Rady pre vysielanie a retransmisiu za rok 2007, (Bratislava, 2008) 

Czwitkovicz, Tomáš a Miroslav Kollár, „Médiá“ v M. Kollár, G. Mesežnikov a M. Bútora 
Slovensko 2006. Súhrnná správa o stave spoločnosti, (Bratislava: IVO, 2007) 

Czwitkovicz, Tomáš a Miroslav Kollár, „Médiá“ v M. Kollár, G. Mesežnikov a M. Bútora 
Slovensko 2007. Súhrnná správa o stave spoločnosti, (Bratislava: IVO, 2008) 

MEMO 98, „Obraz menšín vo vysielaní vybraných elektronických médií“ (13. marec 
2008) 

MEMO 98, „Prezentácia politických subjektov, vlády a prezidenta SR (15.2.-7.3.2007)“ 

Nižňanský, Štefan, STV – Tvorivá autorská dielňa 

STV, „Výročná správa o činnosti Slovenskej televízie za rok 2006“ (jún 2007) (Bratislava: 
STV, 2006) 

STV, „Charta spravodajstva a publicistiky Slovenskej televízie“ (Bratislava: STV, 2001) 


	czech-slovakia-incovers-2009-0130_Elrendezés 1
	media-f-up-publish-090129-cseh-szlovak_publish.qxd
	00 Cheh+slov_ToC_09-0130
	01 Acknow_CzehCzehRepi_09130
	02 Preface_090130_czech
	03 Czeh-czeh-Rep-Telev-09-0130
	Ures-Oldal
	01 Slovaki-a-Slovak-Acknow-09-0130
	02 Slovaki-a-Slovak-Forew-09-0130
	Slovaki-a-Slovak-Telev-09-0130



